Szlak wokół Tatr rowerem - mapa, GPX i praktyczny opis szlaku
Rowerowy Szlak wokół Tatr to polsko-słowacka pętla rowerowa, która liczy blisko 288 km. Oprócz
szlaku dla rowerzystów wytyczono także trasy dla biegaczy oraz narciarzy. Pełna nazwa szlaku to
historyczno-kulturowo-przyrodniczy szlak wokół Tatr, co ma podkreślać różne walory turystyczne
trasy. Szlak prowadzi przez cztery tatrzańskie regiony: Podhale, Orawę, Liptów oraz Spisz. Ma
formę pętli, dzięki czemu zarówno początek, jak i meta mają miejsce w Nowym Targu, zaraz obok
stacji PKP. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by rozpocząć jazdę w dowolnym miejscu.
Na pytanie, czy w którą stronę się poruszać nie ma jednoznacznej odpowiedzi, choć nasi sympatycy
wskazują, że lepiej zgodnie ze wskazówkami zegara, ze względu na możliwość podziwiania gór.
Widoków bowiem nie brakuje, podobnie jak zabytków, drewnianych kościołów, folkloru i góralskich
budowli. Bliskość i zmienność natury powoduje, że rowerzyści jadą przez doliny rzeczne, lasy,
łąki, a nawet wzdłuż skał czy torfowisk.
Ze względu na górzysty teren, piękne panoramy trzeba jednak na pewnym odcinkach obkupić
podjeżdżaniem. Suma podjazdów na całej trasie wynosi blisko 2500 m. Nawierzchnię stanowi w
większości asfalt (w ok. 90%), częściowo szuter, sporadycznie zdarzają się też trudniejsze tereny
pod rower MTB. Szlak nie jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi. Prowadzi zarówno odseparowanymi
drogami rowerowymi (33%), jak i drogami publicznymi z małym (33%) i dużym natężeniem ruchu (33%).
Czasem są to drogi krajowe. Część z nich ma szerokie pobocze, a część pobocza nie posiada wcale. W
Polsce szlak jest oznaczony bardzo dobrze między Nowym Targiem a granicą w kierunku Tvrdosina.
Wschodnia część nie jest oznaczona logo szlaku. Na Słowacji dominują niekompletne oznaczenia
tamtejszych tras regionalnych. Pobranie GPX i jazda z nawigacją wydaje się niezbędna, aby skupić
się na podziwianiu widoków, a nie szukaniu miejsca do bezpiecznego zatrzymania i odnajdywania
trasy.
Najważniejsze informacje o rowerowym Szlaku wokół Tatr
- start - Nowy Targ, obok dworca PKP
- meta - Nowy Targ, obok dworca PKP
- szlak w formie pętli — jazdę można rozpocząć właściwie w każdym miejscu
- nawierzchnia - 90% asfalt, 8% szuter, 2% MTB
-
oznaczenia - w Polsce: białe tabliczki z logo szlaku (Tatry), na Słowacji:
tabliczki z literą “C” przypisane do różnych szlaków rowerowych. Na Słowacji trasa nie jest
oficjalnie oznaczona, w Polsce też zdarza się bałagan, dlatego jazda z nawigacją lub telefonem
oszczędzi Wam niepotrzebnego zatrzymywania się i nerwów. Plik GPX można bezpłatnie pobrać u góry
strony.
-
bezpieczeństwo - trzeba zachować szczególną uwagę na drogach publicznych z
dużym ruchem, które stanowią 1/3 całego szlaku
-
rekomendowany rower — cross, gravel, turystyczny. Ze względu na odcinki
szutrowe i MTB Szlak wokół Tatr raczej trudno pokonać w całości na rowerze szosowym. Jest to
możliwy przy zaplanowaniu objazdów
-
trasa niefamilijna — niebezpieczny dla rodzin z dziećmi ze względu na liczne
drogi publiczne, w tym z dużym natężeniem ruchu i bez pobocza
-
parkingi - w Nowym Targu auto można zostawić przy dworcu PKP, albo w pobliżu
rynku. Bezpłatny parking znajduje się na na ul. Św. Doroty 8. W centrum obowiązują strefy
płatnego parkowania, aktualny cennik.
-
odwiedzane miejscowości - po polskiej stronie; Nowy Targ - Gronków – Dębno –
Czorsztyn – Sromowce Niżne - Czarny Dunajec – Podczerwone – Chochołów, po słowackiej stronie:
Trstená – Dolny Kubin – Liptovský Mikuláš – Štrbské Pleso – Poprad – Kežmarok – Stara Lubovňa –
Spišská Stara Ves
-
połączenie z Velo Dunajec - szlak przecina się z
Velo Dunajec w Nowym Targu.
-
bliskość Velo Czorsztyn - niedaleko od trasy biegnie
Velo Czorsztyn, propozycja jego odwiedzenia znajduje się
poniże
Porady dotyczące Szlaku wokół Tatr
-
szczegółowy przewodnik — można go znaleźć
tutaj. Został przygotowany przez Wojciecha Goja w ramach projektu samorządowego
-
odwiedzenie Niedzicy, Velo Czorsztyn i Velo Dunajec - w Kacwinie (na 255
kilometrze) można rozważyć pozostawienie Szlaku wokół Tatr i udanie się do Zamku w Niedzicy,
gdzie można odwiedzić popularny szlak Velo Czorsztyn, który pokrywa się w tym miejscu z Velo
Dunajec. Dalej Velo Dunajec można dojechać do Nowego Targu, a nawet dalej do Zakopanego. Taka
przygoda to ok. 50 km. W przypadku pozostania na Szlaku wokół Tatr do mety w Nowym Targu
pozostaje z Kacwina 33 km. Do nadłożenia pozostaje więc jedynie 17 km, a Velo Czorsztyn i Velo
Dunajec raczej będą bardziej malownicze niż ostatni odcinek Szlaku wokół Tatr.
Dojazd do Szlaku wokół Tatr pociągiem
Do Nowego Targu obecnie (listopad 2022 r.) nie można się dostać z rowerem. Na odcinku z Krakowa
Głównego obowiązuje Zastępcza Komunikacja Autobusowa, która co do zasady nie zabiera rowerów.
Można jednak dojechać z dowolnego miasta do Krakowa, a stamtąd przesiąść się na autobus
(informacje poniżej). Jeśli jest inaczej - napisz do nas, zaktualizujemy tę informację.
Dojazd do Szlaku wokół Tatr samochodem
Ze względu na to, że szlak ma formę pętli, nie ma problemów, by dostać się do niego samochodem i
po przejechaniu odjechać do domu. Do Nowego Targu można się dostać drogą krajową nr 47. W mieście
jest sporo parkingów, więc nie powinno być z tym problemu. Trzeba się liczyć z tym, że część
będzie płatna. W centrum obowiązuje strefa płatnego parkowania.
Dojazd do Szlaku wokół Tatr autobusem
Z Krakowa do Nowego Targu z rowerem można się dostać, korzystając z usług Flixbus. Na stronie
przewoźnika można zaznaczyć, ile rowerów chcemy zabrać, a system wyszuka kursy obsługujące przewóz
rowerów. Przewóz rowerów jest dodatkowo płatny.