Szlak Rowerowy Wokół Tatr

Długość: 284.6 km

Suma podjazdów: 2766 m

Suma zjazdów: 2765 m

Maksymalna wysokość: 1132 m n.p.m.

Minimalna wysokość: 472 m n.p.m.

Rodzaje nawierzchni

asfalt: 217.15 km
utwardzona: 0.28 km
kostka brukowa: 2.98 km
bruk: 0.54 km
szuter: 33.75 km
nieutwardzona: 2.31 km
brak danych: 27.6 km

Zdjęcia użytkowników

dodaj swoje zdjęcie
Szlak Wokół Tatr
Szlak Wokół Tatr
Szlak Wokół Tatr
Szlak Wokół Tatr
Szlak Wokół Tatr
Szlak Wokół Tatr

Szlak wokół Tatr rowerem - mapa, GPX i praktyczny opis szlaku

Rowerowy Szlak wokół Tatr to polsko-słowacka pętla rowerowa, która liczy blisko 288 km. Oprócz szlaku dla rowerzystów wytyczono także trasy dla biegaczy oraz narciarzy. Pełna nazwa szlaku to historyczno-kulturowo-przyrodniczy szlak wokół Tatr, co ma podkreślać różne walory turystyczne trasy. Szlak prowadzi przez cztery tatrzańskie regiony: Podhale, Orawę, Liptów oraz Spisz. Ma formę pętli, dzięki czemu zarówno początek, jak i meta mają miejsce w Nowym Targu, zaraz obok stacji PKP. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by rozpocząć jazdę w dowolnym miejscu.

Na pytanie, czy w którą stronę się poruszać nie ma jednoznacznej odpowiedzi, choć nasi sympatycy wskazują, że lepiej zgodnie ze wskazówkami zegara, ze względu na możliwość podziwiania gór. Widoków bowiem nie brakuje, podobnie jak zabytków, drewnianych kościołów, folkloru i góralskich budowli. Bliskość i zmienność natury powoduje, że rowerzyści jadą przez doliny rzeczne, lasy, łąki, a nawet wzdłuż skał czy torfowisk.

Ze względu na górzysty teren, piękne panoramy trzeba jednak na pewnym odcinkach obkupić podjeżdżaniem. Suma podjazdów na całej trasie wynosi blisko 2500 m. Nawierzchnię stanowi w większości asfalt (w ok. 90%), częściowo szuter, sporadycznie zdarzają się też trudniejsze tereny pod rower MTB. Szlak nie jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi. Prowadzi zarówno odseparowanymi drogami rowerowymi (33%), jak i drogami publicznymi z małym (33%) i dużym natężeniem ruchu (33%). Czasem są to drogi krajowe. Część z nich ma szerokie pobocze, a część pobocza nie posiada wcale. W Polsce szlak jest oznaczony bardzo dobrze między Nowym Targiem a granicą w kierunku Tvrdosina. Wschodnia część nie jest oznaczona logo szlaku. Na Słowacji dominują niekompletne oznaczenia tamtejszych tras regionalnych. Pobranie GPX i jazda z nawigacją wydaje się niezbędna, aby skupić się na podziwianiu widoków, a nie szukaniu miejsca do bezpiecznego zatrzymania i odnajdywania trasy.

Najważniejsze informacje o rowerowym Szlaku wokół Tatr

  • start - Nowy Targ, obok dworca PKP
  • meta - Nowy Targ, obok dworca PKP
  • szlak w formie pętli — jazdę można rozpocząć właściwie w każdym miejscu
  • nawierzchnia - 90% asfalt, 8% szuter, 2% MTB
  • oznaczenia - w Polsce: białe tabliczki z logo szlaku (Tatry), na Słowacji: tabliczki z literą “C” przypisane do różnych szlaków rowerowych. Na Słowacji trasa nie jest oficjalnie oznaczona, w Polsce też zdarza się bałagan, dlatego jazda z nawigacją lub telefonem oszczędzi Wam niepotrzebnego zatrzymywania się i nerwów. Plik GPX można bezpłatnie pobrać u góry strony.
  • bezpieczeństwo - trzeba zachować szczególną uwagę na drogach publicznych z dużym ruchem, które stanowią 1/3 całego szlaku
  • rekomendowany rower — cross, gravel, turystyczny. Ze względu na odcinki szutrowe i MTB Szlak wokół Tatr raczej trudno pokonać w całości na rowerze szosowym. Jest to możliwy przy zaplanowaniu objazdów
  • trasa niefamilijna — niebezpieczny dla rodzin z dziećmi ze względu na liczne drogi publiczne, w tym z dużym natężeniem ruchu i bez pobocza
  • parkingi - w Nowym Targu auto można zostawić przy dworcu PKP, albo w pobliżu rynku. Bezpłatny parking znajduje się na na ul. Św. Doroty 8. W centrum obowiązują strefy płatnego parkowania, aktualny cennik.
  • odwiedzane miejscowości - po polskiej stronie; Nowy Targ - Gronków – Dębno – Czorsztyn – Sromowce Niżne - Czarny Dunajec – Podczerwone – Chochołów, po słowackiej stronie: Trstená – Dolny Kubin – Liptovský Mikuláš – Štrbské Pleso – Poprad – Kežmarok – Stara Lubovňa – Spišská Stara Ves
  • połączenie z Velo Dunajec - szlak przecina się z Velo Dunajec w Nowym Targu.
  • bliskość Velo Czorsztyn - niedaleko od trasy biegnie Velo Czorsztyn, propozycja jego odwiedzenia znajduje się poniże

Porady dotyczące Szlaku wokół Tatr

  • szczegółowy przewodnik — można go znaleźć tutaj. Został przygotowany przez Wojciecha Goja w ramach projektu samorządowego
  • odwiedzenie Niedzicy, Velo Czorsztyn i Velo Dunajec - w Kacwinie (na 255 kilometrze) można rozważyć pozostawienie Szlaku wokół Tatr i udanie się do Zamku w Niedzicy, gdzie można odwiedzić popularny szlak Velo Czorsztyn, który pokrywa się w tym miejscu z Velo Dunajec. Dalej Velo Dunajec można dojechać do Nowego Targu, a nawet dalej do Zakopanego. Taka przygoda to ok. 50 km. W przypadku pozostania na Szlaku wokół Tatr do mety w Nowym Targu pozostaje z Kacwina 33 km. Do nadłożenia pozostaje więc jedynie 17 km, a Velo Czorsztyn i Velo Dunajec raczej będą bardziej malownicze niż ostatni odcinek Szlaku wokół Tatr.

Dojazd do Szlaku wokół Tatr pociągiem

Do Nowego Targu obecnie (listopad 2022 r.) nie można się dostać z rowerem. Na odcinku z Krakowa Głównego obowiązuje Zastępcza Komunikacja Autobusowa, która co do zasady nie zabiera rowerów. Można jednak dojechać z dowolnego miasta do Krakowa, a stamtąd przesiąść się na autobus (informacje poniżej). Jeśli jest inaczej - napisz do nas, zaktualizujemy tę informację.

Dojazd do Szlaku wokół Tatr samochodem

Ze względu na to, że szlak ma formę pętli, nie ma problemów, by dostać się do niego samochodem i po przejechaniu odjechać do domu. Do Nowego Targu można się dostać drogą krajową nr 47. W mieście jest sporo parkingów, więc nie powinno być z tym problemu. Trzeba się liczyć z tym, że część będzie płatna. W centrum obowiązuje strefa płatnego parkowania.

Dojazd do Szlaku wokół Tatr autobusem

Z Krakowa do Nowego Targu z rowerem można się dostać, korzystając z usług Flixbus. Na stronie przewoźnika można zaznaczyć, ile rowerów chcemy zabrać, a system wyszuka kursy obsługujące przewóz rowerów. Przewóz rowerów jest dodatkowo płatny.

Atrakcje w okolicy "Szlak Wokół Tatr"

Inne szlaki w pobliżu

Opinie użytkowników (4)

  • SWT jest bardzo wymagający, trudny: podjazdy i niebezpieczne zjazdy. Ale jest też bardzo ładnie poprowadzony. Ten szlak oficjalnie nie funkcjonuje na tej trasie - nie jest oznaczony, GPX i navi niezbędne. To jest taki twór wirtualny, o którym wielu słyszało, jest jakaś trasa zaproponowana, ale ona nie jest w pełni oficjalna. Szlak korzysta z różnych ścieżek na Słowacji, ale te ścieżki generalnie są bardzo fajne. Najgorszy jest odcinek w północno zachodniej częsci - tam duża część szlaku jest na bardzo ruchliwej trasie. Można kombinować z objeżdżaniem - mi się to udało w dużej części. Nie trzymałbym się ściśle zaproponowanego tutaj GPX (szczególnie w zachodniej części). Ogólnie szlak można polecić twardym zawodnikom. Podjazdy po 10% nachylenia i raczej długie. Często po prosu pchaliśmy sprzęt. Gravel z GRX400 nie dawał rady bo brakowało blatów ;-) MTB na tę trasę nie będzie złym wyborem. Jechaliśmy zgodnie ze wskazówkami zegara i było to OK. W drugą stronę także będzie ok - gdyż to jest tak, że raz masz długi podjazd i krótszy zjazd, a raz na odwrót. Ale raczej proponowałbym jechać zgodnie ze wskazówkami.

    ogólna ocena:
    stan nawierzchni: 4
    ruch samochodów: Średni
    rekomendowany rower: Gravel / Trekking
  • Przejechalem szlak w przeciwną stronę ruchu wskazówek zegara. Strona polska idealna na wycieczkę z dziećmi, separowana droga dla rowerów z idealnym asfaltem. Widoki super chociaż same Tatry daleko. Po stronie słowackiej góry na wyciągnięcie ręki i widoki obłędne. Wiele odcinków szutrowych wzdłuż rzek ale to plus za urozmaiconą trasę, trzeba tylko wiedzieć, że to nie tylko asfalt. Czasami trasa po drogach, nieprzyjemne odcinki ale kierowcy kulturalnie wyprzedzają, czekają, nie trabią. Kilka naprawdę wymagających podjazdów. Jadąc trzeba się upewnić czy po stronie słowackiej nie ma święta bo dosłownie wszystko pozamykane, oprócz lodziarni 🙂 trasa zrobiona w 3 dni

    ogólna ocena:
    stan nawierzchni: 3
    ruch samochodów: Średni
    rekomendowany rower: Gravel / Trekking
  • Tylko dla pasjonatów bo oznaczenia i ryzyko duże . Porównując do Velo Dunajec Dunajec to niebo a ziemia

    ogólna ocena:
    stan nawierzchni: 3
    ruch samochodów: Duży
    rekomendowany rower: Gravel / Trekking
  • Jest odczuwalnie sporo szutru, czasem duzych kamieni. Najbardziej malowicza jest polska strona i tutaj jest caly czas droga bez samochodow. Postronie slowackiej czesto ruchliwe drogi. Bez gpx bym nie przejechala. Polecam kolo popradu nocleg u przemilej pani: Ubytowanie u Vlasty w Strba :D Cudownie tam bylo zajechac po wyczerpujacej jezdzie! :)

    ogólna ocena:
    stan nawierzchni: 4
    ruch samochodów: Średni
    rekomendowany rower: Gravel / Trekking