Ogólnie każdy rower od szosy przez gravela do MTB i elektryka,duży ruch więc trzeba uważać ale widoki są petarda fane i dość dużo knajpek z różnorodnym jedzeniem oceniam to Velo na 💯💪 Polecam każdemu
Długość: 30.1 km
Suma podjazdów: 440 m
Suma zjazdów: 447 m
Maksymalna wysokość: 637 m n.p.m.
Minimalna wysokość: 527 m n.p.m.
Zdjęcia użytkowników
dodaj swoje zdjęcieVelo Czorsztyn to powstały w 2019 r. szlak rowerowy wokół Jeziora Czorsztyńskiego w okolicy Pienińskiego Parku Narodowego w Małopolsce. Długość trasy to ok. 27,3 km. Fragment drogi rowerowej biegnący południowym brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego to także część dłuższego szlaku Velo Dunajec, który kieruje się dalej ku Sromowcom Wyżnym i Szczawnicy, a z drugiej strony do Nowego Targu i Zakopanego.
Wielu rowerzystów uważa Velo Czorsztyn za jedną z najlepszych propozycji na wycieczkę rowerową w Polsce, choć nie brakuje takich, który szlak ten omijają szerokim łukiem. Mimo powszechnej opinii, że szlak jest niewymagający, może sprawić nieco kłopotu osobom o słabszej kondycji. Niepozorny profil przewyższeń wskazuje, że trasa w dużej mierze przebiega w płaskim terenie, poza jednym podjazdem w Falsztynie. W rzeczywistości jednak nie brakuje na trasie krótkich, stromych podjazdów i zjazdów. Te jednak rekompensują rowerzystom piękne widoki. Jezioro Czorsztyńskie, pływające statki i gondole, monumentalny Zamek w Niedzicy, ruiny Zamku w Czorsztynie, pobliskie góry oraz Zapora Wodna tworzą wspólnie niesamowity klimat.
Szlak jest bardzo popularny, szczególnie w sezonie letnim, dlatego jeśli chcemy przejechać go komfortowych warunkach najlepiej wybrać się poza sezonem letnim lub w pochmurny dzień. Ze względu na asfaltową nawierzchnię, przejechać może go praktycznie każdy cyklista, dlatego na trasie spotkamy zarówno kolarzy na rowerach szosowych, jak i rodziny z dziećmi. W wielu miejscach zamontowane są barierki ochronne. Wiele osób uważa, że jest ich nawet zbyt wiele i w niektórych miejscach wpływają na pogorszenie bezpieczeństwa, gdyż na węższych fragmentach trasy łatwo o nie zahaczyć podczas mijania się z rowerzystą z naprzeciwka. Szlak uchodzi za bardzo bezpieczny i przystępny dla każdego, jednak nie brakuje też głosów, że ścieżka rowerowa mogłaby być nieco szersza. Krytycznym okiem można też spojrzeć na wyprofilowanie trasy - nie brakuje stromych zjazdów, po których następuje ostry zakręt i natychmiast stromy podjazd. Takie rozwiązania mogą nie tylko sprawić trudność mniej doświadczonym rowerzystom i dzieciom, ale także prowokować pewne niebezpieczeństwa zderzenia w okresie wzmożonego ruchu. W jednym miejscu mijamy nawet tablicę “Uwaga wypadki”. Wystarczy jednak dostosować swoją prędkość do umiejętności i przygotować lub wypożyczyć rower ze sprawnymi przerzutkami, aby objazd trasy (przy pogodzeniu się, że czasem być może będzie trzeba poprowadzić rower) stanowił przyjemną, jednodniową atrakcję. Osobom ze słabszą kondycją polecamy północną część szlaku - jest on bardziej płaski.
Całość trasy jest odseparowana od ruchu samochodowego, poza przejazdem przez most w Dębnie Podhalańskim, który obecnie znajduje się w budowie (do połowy 2023 r.). Na szlaku znajduje się wiele Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR), na których można odpocząć, usiąść, posilić się i poczytać ciekawostki o okolicy. Nie brakuje też punktów gastronomicznych z leżakami i widokiem na jezioro. W wielu miejscach znajdują się wypożyczalnie rowerów. Velo Czorsztyn to szlak stosunkowo dobrze oznaczony, choć w niektórych kluczowych punktach często brakuje tabliczek informacyjnych i warto wesprzeć się wówczas nawigacją. Plik GPX Velo Czorsztyn, który możesz wgrać do aplikacji rowerowej, znajdziesz tutaj oraz u góry strony nad mapą.
Co do tego, czy za punkt startowy szlaku obrać Niedzicę czy Czorsztyn, nie ma wśród rowerzystów odwiedzających Velo Czorsztyn zgody. Dla dorosłych cyklistów raczej nie ma to większego znaczenia. Jadąc w którymkolwiek kierunku, szlak urzeka malowniczymi widokami. Jednak dla rodzin z dziećmi wybór startu i mety może być dość ważną decyzją. Wszystko rozbija się o jeden słynny podjazd w okolicy Falsztyna. Kręcąc rowerem od strony Czorsztyna w kierunku Niedzicy, czeka nas ok. 90-metrowy podjazd o nachyleniu sięgającym ponad 7%. Wiele osób o nieco słabszej kondycji decyduje się prowadzić rower w tym miejscu. Jadąc w przeciwnym kierunku, do pokonania mamy nieco dłuższy, ok. 120-metrowy, podjazd, jednak tutaj nachylenie jest mniejsze, z wyjątkiem samego początku, gdy czeka nas krótki podjazd o nachyleniu ok. 10%. Z tego względu wiele osób poleca rozpocząć podróż w Niedzicy i stamtąd kierować się do Czorsztyna.
Jeżeli nie zależy Wam na przejechaniu całej trasy lub chcielibyście wjechać na nią w innym miejscu niż Niedzica lub Czorsztyn - jest to możliwe. Na Velo Czorsztyn można wjechać w wielu lokalizacjach, dojeżdżając drogami dojazdowymi z okolicznych miejscowości. Można nimi także opuścić trasę, gdy potrzebujemy przerwać naszą rowerową wycieczkę.
Choć Velo Czorsztyn nazywany jest pętlą wokół Jeziora Czorsztyńskiego, nie jest to do końca prawda, bowiem szlak biegnie jedynie spod Zamku w Czorsztynie do Zamku w Niedzicy, a do pełnej pętli brakuje ok. 11 km (całość to blisko 38 km). Jak w takim razie przejechać rowerem całe jezioro dookoła? Na domknięcie pętli istnieją dwa popularne sposoby.
Zdecydowana większość cyklistów wybiera rejs po Jeziorze Czorsztyńskim ze względu na dwie kwestie. Po pierwsze, jest to bezpieczniejszy wariant dla rowerzystów, szczególnie rodzin z dziećmi. Po drugie, jest to po prostu bardzo ciekawa atrakcja. Z pokładu statku lub gondoli można podziwiać przepiękne widoki na jezioro, oba zamki w Niedzicy i Czorsztynie oraz wspaniały górski krajobraz okalający nas ze wszystkich stron. W podróż można wybrać się statkiem lub gondolą.
Pomiędzy Niedzicą a Czorsztynem kursują dwa statki:
Są to duże jednostki pływające zdolne pomieścić kilkadziesiąt osób. Mają dwa pokłady - jeden zadaszony w razie niepogody oraz jeden słoneczny, z którego można podziwiać widoki. Pływają co 20 minut.
Drugą opcją jest gondola (tzw. Czorsztynianka). Jest to mała łódź z zadaszeniem, na której naprawdę poczujecie bliskość wody. Te z kolei wypływają co 15 minut, a w praktyce gdy zbierze się grupa kilku chętnych.
Rowerzyści są mile widziani na wszystkich pokładach jednostek pływających. Gondole, mimo swojej małej pojemności, chętnie zabierają nawet rowery z przyczepkami dziecięcymi. Jednorazowo gondola jest w stanie zabrać 8 rowerów.
Cennik rejsów statkiem na Velo Czorsztyn:
Cennik rejsów gondolą “Czorsztynianka” dla rejsów między zamkami:
Cenniki na miejscu mogą się różnić. Dla grup zorganizowanych przewidziano rabaty.
Statki oraz gondole “Czorsztynianki” kursują codziennie od 1 maja do 30 września:
Warto więc wziąć pod uwagę, że wybierając się na Velo Czorsztyn późną jesienią lub wczesną wiosną, nie skorzystamy z tej opcji zamknięcia pętli.
Przed udaniem się na rejs w Niedzicy lub po przypłynięciu z Czorsztyna warto na chwilę zboczyć ze szlaku i udać się na Zaporę Wodną na Jeziorze Czorsztyńskim. To jeden z popularnych punktów widokowych, które warto odwiedzić.
Jeżeli chcemy domknąć pętlę wokół Jeziora Czorsztyńskiego, poruszając się rowerem, jest taka możliwość, jednak nie jest to opcja szczególnie popularna. Nie istnieje specjalnie do tego przeznaczona droga, ze względu na to, że po północno-wschodniej części jeziora znajduje się Pieniński Park Narodowy i nie wyrażono zgody na zbudowanie szlaku w tym miejscu. Turysta rowerowy, chcąc przejechać całą pętlę o własnych siłach, musi wybrać drogę publiczną o dużym natężeniu ruchu samochodowego (szczególnie w sezonie). Z Niedzicy należy przejechać na dół w kierunku Sromowców Wyżnych (ok. 580 m n.p.m.). Następnie trzeba podjechać na Przełęcz Osice (668 m n.p.m.) i stamtąd skierować się dalej w kierunku Czorsztyna. Lepiej więc wybrać się w odwrotnym kierunku, wówczas zjeżdżając od strony Czorsztyna do Sromowców i stamtąd pod górę do Niedzicy. Całość mierzy ok. 11 km. W niektórych miejscach na tej trasie można podziwiać naprawdę ładne widoki, jednak nie można zapominać, że ten wariant przejazdu jest dość niebezpieczny. Droga nie ma pobocza (choć obecnie - 08.2022 - powstaje ono na podjazdach), jest dużo zakrętów i przewyższeń (podjazdów i zjazdów). Odradza się tutaj podróżowanie rodzinom z dziećmi. Poza narażeniem się na niezadowolenie kierowców, możemy to okupić niepotrzebnym stresem. Niestety, nic nie zapowiada, by miała się w najbliższym czasie pojawić inna, lądowa alternatywa dla rowerzystów pragnących przejechać wokół całe Jezioro Czorsztyńskie.
Jeśli wybierasz się na Velo Czorsztyn samochodem i zależy Ci na zaparkowaniu blisko szlaku, możesz skorzystać z kilkunastu parkingów. W sezonie warto mieć na względzie, że zaparkowanie bezpłatnie graniczy z cudem, szczególnie w okolicy Niedzicy, dlatego warto rozpocząć wycieczkę rano. Jeśli jednak nie jesteś rannym ptaszkiem, najlepiej rozważyć parkowanie w pobliskich miejscowościach (Kluszkowce, Mizerna, Maniowy) i dojazd do szlaku na siodełku.
Zwykle podróżujący pociągiem dojeżdżają z Krakowa do stacji PKP w Nowym Targu, skąd już rowerami przemieszczają się szlakiem Velo Dunajec (ok. 16 km), który prowadzi do Jeziora Czorsztyńskiego, gdzie łączy się z Velo Czorsztyn. Na trasie kursują pociągi InterCity, TLK oraz Regio.
UWAGA! Obecnie, ze względu na remonty, na odcinku z Zakopanego do Krakowa Głównego nie kursują jednak żadne pociągi. Wprowadzono Zastępczą Komunikację Autobusową (ZKA). Busy jeżdżą kilka razy dziennie, a podróż trwa od 1h:39min do 3h:32min w zależności od wybranego przewoźnika. W Nowym Targu autobusy zwykle odjeżdżają z przystanku przy wyjściu z dworca PKP w stronę miasta, przy ul. Kolejowej (wjazd pod Dworzec od ul. Ludźmierskiej), jednak koniecznie należy sprawdzić tę informację samodzielnie, gdyż zależy ona od przewoźnika i dnia podróży. Z informacji, do których dotarliśmy wynika, że w obecnej sytuacji przewóz rowerów nie jest możliwy.
Skorzystaj z wyszukiwarki połączeń PKP: https://portalpasazera.pl/Wyszukiwarka/Index
Pomiędzy Krakowem a Nowym Targiem kursują autobusy FlixBus. Koszt przejazdu waha się zazwyczaj między 28 a 62 zł, a podróż trwa nieco ponad 1,5h. Większość pojazdów jest wyposażona w uchwyty przeznaczone do przewozu rowerów. Zamontowano je z tyłu, na zewnątrz autobusu i są w stanie zabrać jednorazowo do 5 rowerów. Aktualna dodatkowa opłata za zabranie roweru to 37,99 zł. Więcej przeczytasz na stronach Flixbus: https://www.flixbus.pl/uslugi/przewoz-rowerow
Na trasie funkcjonuje też kilku innych przewoźników. Możesz łatwo wyszukać ich oferty w Internecie, wpisując “Kraków Nowy Targ”.
Ogólnie każdy rower od szosy przez gravela do MTB i elektryka,duży ruch więc trzeba uważać ale widoki są petarda fane i dość dużo knajpek z różnorodnym jedzeniem oceniam to Velo na 💯💪 Polecam każdemu
Bardzo fajna trasa dla każdego. Osoby słabsze kondycyjnie podjazdy mogą podejść na nogach. Nawierzchnia wyborowa. Chce się tam wracać
Bardzo fajnie poprowadzona trasa rowerowa. Stan ścieżki rowerowej jest dobry. Są miejsca gdzie trzeba uważać, np. hamowanie zjeżdżając czerwonym asfaltem. Widoki są przepiękne. Warto przejechać nie tylko raz!
Bardzo widokowa pętla wokół Jeziora Czosrsztyńskiego ścieżka poprowadzona wzorowo tylko polecam omijać w weekendy w czasie sezonu bo ludzi multum i nawet nie ma jak ominąć i nie chodzi tylko o rowerzystów tylko sporo pieszych chodzi a i na kilku fragmentach stromo więc kto nie ma kondycji do podjazdów musi zejść z roweru (rodziny z dziećmi )
Widoki po południowej stronie są rewelacyjne. Szkoda że pętla nie jest zamknięta. Jest kilka cięższych podjazdów.
Przejechalismy z żoną na rolkach odcinek północny. Trasa piękna widokowo, jednak wymagająca pewnych umiejętności rolkarskich. POczątkującym zdecydowanie odradzam. Zalety - piekne widoki, malowniczo poprowadzona ścieżka, śpiew ptaków. Wady - kamyczki, które moga dostać się miedzy kółka i momentami dość wymagające zjazdy i podjazdy. W drugim podejściu spróbujemy zamknąć pełną petlę, mimo trudności w przejechaniu mostów na Białce i Dunajcu. A tu krótka relacja video na YT: https://youtu.be/MTwamO0iFWo
Tu jest przepięknie. Jechaliśmy 7 maja w sobotę, deszcz złapał nas dwa razy i dzięki temu było bardzo luźno na trasie. Jest kilka podjazdów, zwłaszcza na tej części której brakuje na planie aby domknac kółko, pomiędzy Czorsztynem a Sromowcami i potem przed Nidzicą. Do tego ostry ale krótki Falsztyn. Wszystko to jest rekompensowane przez przepiękne widoki, zwłaszcza w zachodniej części trasy. Można trochę wydłużyć trasę do Sromowcow Niżnych i na przykład wrócić po stronie Słowackiej. Polecamy zjeść u Blondyna w Podbrzeziu.
Szlak z przepięknymi widokami. Raczej prosty za wyłączeniem jednego, ale konkretnego podjazdu :) Polecam też skorzystanie z przeprawy statkiem, którym możemy wrócić do początku trasy. Jeśli ktoś chce objechać całe jezioro dookoła jak najbardziej istnieje taka możliwość i należy doliczyć do tego szlaku ok 15 km. Niestety odcinek ten prowadzi po drogach publicznych.
Cześć! Bardzo nam miło, że korzystasz z Velomapy. Serwis jest darmowy i dostępny dla wszystkich. Zdecydowanie chcielibyśmy żeby taki pozostał.
Jeżeli podoba ci się to co robimy i uważasz za pomocne to może rozważysz wsparcie finansowe projektu.