Velo Baltica jest trasą wchodzącą w skład międzynarodowego szlaku
EuroVelo 10 (trasa rowerowa R10), który poprowadzono wokół Morza Bałtyckiego.
Nazwa Velo Baltica określa polską część tego szlaku. Jest to jedna z najdłuższych
oznakowanych tras rowerowych w Polsce, mierząca ok. 540 km. Rozpoczyna się w Świnoujściu, a kończy
w Elblągu i w większości prowadzi blisko morza. Czasem biegnie nawet jego brzegiem. Po drodze mija
Kołobrzeg, Darłowo, Ustkę, Łebę, Puck oraz Trójmiasto.
Velo Baltica jest potoczną nazwą wprowadzoną przez województwo
zachodniopomorskie. Nazwa ta jednak powszechnie przyjęła się dla określania w ten sposób całego
polskiego odcinka szlaku EuroVelo 10. Jego przebieg w terenie pokrywa się
częściowo również ze szlakiem Żelaznej Kurtyny EuroVelo 13. To sprawia, że szlak
jest popularny wśród turystów nie tylko z Polski.
Ze względu na swoją długość Velo Baltica nadaje się zarówno na krótką wycieczkę
wzdłuż morza, jak i kilkudniową wyprawę rowerową. W sezonie letnim na odcinkach prowadzących przez
turystyczne miejscowości panuje duży ruch. To nie tylko tłumy plażowiczów, ale i rowerzystów,
którzy pokonują rekreacyjnie jednodniowe odcinki szlaku. Odcinki nieco oddalone od morza cechują
się znacznie spokojniejszym ruchem. Można tu spotkać już niemal jedynie osoby z sakwami i
podziwiać pobliską naturę.
Velo Baltica to bardzo różnorodny i malowniczy szlak. Objawia się to zarówno w
widokach, przyrodzie, miejscowościach, a nawet nawierzchni drogi. Rowerzysta ujrzy tu rozległe
widoki na morze, choć wbrew pozorom nie jest ich aż tak wiele, jak można by się spodziewać. Szlak
wiedzie przez wiele turystycznych kurortów, z charakterystycznym dla nich gwarem w lecie,
gastronomią i atrakcjami, ale nie brakuje też małych miejscowości z zabytkowymi kościołami czy
drewnianymi chatami. Z jednej strony szlak biegnie drogami rowerowymi będącymi częścią promenad
nadmorskich, z drugiej strony przejeżdża się również przez dzikie tereny, takie jak Słowiński Park
Narodowy czy okolice Izbicy i Kluk. Rowerzyści mijają też wiele jezior, lasów, a w Łebie można
dojechać na słynne wydmy. Jest też kilka okazji do zwiedzania latarni morskich i zabytków. Są
odcinki oznaczone perfekcyjnie, tak że mapy nie są potrzebne, jednak są i takie, gdzie nawigacja
wydaje się niezbędna. Również nawierzchnia jest zmienna - od przeważającego asfaltu, przez szutry,
leśne ścieżki, brukowane ścieżki rowerowe, betonowe płyty, a nawet piach i błoto.
Warto także wybrać się na szlaki łącznikowe i uwzględnić je przy planowaniu trasy:
Część osób alternatywnie za Ustką wybiera też
Szlak Zwiniętych Torów, jednak
trzeba wiedzieć, że to raczej wybór dla zapalonych wyprawowców, bo szlak jest praktycznie
zapomniany. Za Gdańskiem można też przedłużyć wyprawę rowerową o przejazd Wiślaną Trasą Rowerową
po lewej lub
prawej
stronie Wisły.
Najważniejsze informacje o Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10
- start - Świnoujście
- meta - Elbląg
-
nawierzchnia - w większości asfaltowa, część szutrowa, piaszczysta, leśna,
kostka brukowa, beton
-
przewyższenia - praktycznie brak istotnych
podjazdów i zjazdów
-
rekomendowany rower - turystyczny, cross, MTB, gravel; ze względu na zmienność
nawierzchni, nie da się przejechać całego szlaku rowerem szosowym
-
oznakowanie - szlak jest dobrze oznaczony pomarańczowymi tabliczkami z czarnym
rowerem i piktogramami Unii Europejskiej z numerem 10 i 13. Nie brakuje momentów niepewności,
dlatego dla pełnego komfortu jazdy, najlepiej pobrać u góry strony bezpłatny plik GPX do
nawigacji lub aplikacji w telefonie. Unikniesz niepotrzebego zatrzymywania się. Najsłabiej
oznaczony odcinek, gdzie nie ma oznaczeń szlaku EuroVelo 10/13, to Ustka - Dębina. W
województwie zachodniopomorskim można też spotkać logo “Rowerem przez Pomorze Zachodnie” na
asfaltowych odcinkach.
-
bezpieczeństwo - szlak jest bezpieczny dla rowerzystów, prawie w całości
prowadzi drogami odseparowanymi od ruchu samochodowego
-
poziom trudności - brak przewyższeń i oznaczenie trasy sprawiają, że jest to
szlak łatwy do pokonania. Trudność natomiast sprawić może dystans, który należy rozłożyć na
odpowiadające nam odcinki.
-
trasa familijna - szlak jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi i bardzo
malowniczy. Trudność może stanowić dystans szlaku. Tempo przejazdu, liczbę dni i dystans dzienny
należy dostosować do kondycji dzieci.
-
szlak liniowy - trudność sprawia dojazd autem na szlak, gdyż start jest bardzo
oddalony od mety
-
odwiedzane miejscowości - Szlak Velo Baltica - EuroVelo 10/13 w Polsce wiedzie
przez: Świnoujście - Międzyzdroje - Dziwnów - Trzęsacz - Rewal - Niechorze - Dźwirzyno -
Kołobrzeg - Gąski - Chłopy - Mielno - Łazy - Dąbki - Darłowo - Jarosławiec - Marszewo - Zaleskie
- Ustka - Rowy - Smołdzino - Wierzchocino - Izbica - Łeba - Białogóra - Sławoszyno - Puck -
Gdynia - Sopot - Gdańsk - Wyspa Sobieszewska - Jantar - Tujsk - Nowy Dwór Gdański - Elbląg
-
połączenie z innymi szlakami - warto zaplanować trasę, biorąc pod uwagę szlak
łącznikowy
R10 na Półwysep Helski oraz
Trasę Rowerową na Mierzei Wiślanej, która świetnie nadaje się dla rodzin. Można też przejechać mniej zadbane szlaki:
Szlak “Okolice Jeziora Sarbsko”
albo Szlak Zwiniętych Torów.
Przeprawa przez legendarne Kluki
Oficjalny przebieg szlaku, który prezentujemy na mapie, omija obecnie miejscowość Kluki przez
Smołdzino, Wierzchocino i Główczyce (285-309 km trasy). Wielu rowerzystów nadal jednak podejmuje
wyzwanie i wybiera dawny wariant trasy. Kluki słynną z piachów, błota, grząskich terenów i
gryzących owadów. Obciążony sakwami rower może być miejscami trudny do prowadzenia, bo o jeździe
można zapomnieć. Jeżeli należysz do fanów mocnych wrażeń, zapytaj okolicznych mieszkańców o drogę.
Legenda o Klukach jest w okolicznych miejscowościach żywa.
Niedogodności na Velo Baltica - na co zwrócić uwagę?
-
Szlak nie jest ukończony. W niektórych miejscach trwają jeszcze prace
budowlane, ale jest ich bardzo mało. Na kilku odcinkach prac jeszcze nie podjęto. Mimo to szlak
jest w pełni przejezdny.
-
Sporadyczne braki w oznaczeniu. W województwie
zachodniopomorskim
oznaczenie szlaku jest bardzo dobre. Najsłabiej oznaczony odcinek znajduje się zaraz po wjeździe
do województwa pomorskiego,
głównie między Ustką a Dębiną (między 245 a 260 km trasy). Droga prowadzi przez las, gdzie
często jest błoto lub piach. Na drzewach brakuje oznaczeń szlaku, łatwo się zgubić. Niezbędna
jest tutaj nawigacja z plikiem GPX, który można pobrać u góry strony lub szczegółowa mapa.
-
Wzmożony ruch w okresie letnim. Velo Baltica prowadzi przez turystyczne
miejscowości, często przy plaży, czego efektem jest tłum plażowiczów i rowerzystów
rekreacyjnych. Najmniej atrakcyjny odcinek pod tym względem to ok. 40 km odcinek z Kołobrzegu do
Mielna. W naszej opinii warto nawet rozważyć tutaj trasę alternatywną. Najlepsze miesiące do
przejechania szlaku to według rowerzystów kwiecień - czerwiec, kiedy jeszcze w pełni nie
rozpocznie się sezon turystyczny.
Porady Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10
Gdzie szukać noclegu na Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10?
Przy planowaniu trasy i dzieleniu szlaku na odcinki trzeba wziąć pod uwagę miejsca, w których
można znaleźć nocleg. Jeśli podróżujesz z namiotem, najłatwiej pole namiotowe znaleźć w średnich
miejscowościach turystycznych. Możesz wyszukać Miejsca Przyjazne Rowerzystom na
naszej mapie. Ich liczba stale rośnie.
Jak dojechać do Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10 pociągiem?
Do Świnoujścia można dostać się pociągiem PKP Intercity. Taka podróż np. z
Poznania trwa ok. 5-6h. W okresie letnim zainteresowanie jest duże, dlatego lepiej kupić bilety
z wyprzedzeniem. Należy pamiętać, aby kupić dodatkowy bilet na rower. W innym razie możemy nie
zostać wpuszczeni do wagonu. W pociągu trzeba się liczyć z tym, że rowerów może być bardzo dużo.
Przejazd nie będzie zbyt komfortowy. W pociągach zwykle dominują wagony z wieszakami rowerowymi,
na których należy zawiesić swój jednoślad. Jest ciasno, a w przedsionkach rowerowych często
przebywają dodatkowe osoby, takie jak rodzice z wózkiem dziecięcym czy osoby, które wykupiły
miejsca stojące. W 2022 r. przewóz jednego roweru to dodatkowa opłata 9,10 zł. Szczegółowe
zasady przewozu rowerów oraz aktualną cenę można
znaleźć tu.
Jeśli nie zależy Ci na przejechaniu całego szlaku, warto rozważyć dojazd pociągiem
do Kołobrzegu
i rozpoczęcie jazdy stamtąd.
W razie nagłej potrzeby powrotu, pociąg można złapać w
Koszalinie, Ustce, Słupsku, Łebie, Lęborku, Władysławowie, Gdyni, Sopocie czy Gdańsku.
Powrót można zaplanować z Gdańska, skąd bez problemu dostaniemy się do
najważniejszych miast w Polsce. Kończąc szlak w Elblągu, do części miast
dostaniemy się z przesiadką.
Poza sezonem przewóz roweru pociągiem nie powinien sprawiać większego kłopotu.
W którą stronę jechać na Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10?
Zdecydowana większość rowerzystów poleca pokonywać Velo Baltica z zachodu na wschód. Jest to
związane z przewagą wiatrów zachodnich w Polsce. Rozpoczynając w Świnoujściu, możemy liczyć na
to, że przez większość czasu będziemy mieli wiatr w plecy.
Czy warto jechać do Elbląga na Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10?
Wiele osób kończy szlak Velo Baltica w Gdańsku lub udaje się na Mierzeję Wiślaną. Naszym zdaniem
warto jednak odwiedzić także Elbląg. Odcinek do Elbląga przypadnie do gustu osobom ceniącym
jazdę wśród natury, choć należy pamiętać, że od Jantaru w dużej mierze szlak biegnie drogami
publicznymi z niskim natężniem ruchu. Warto odwiedzić kościół w Marzęcinie i zabytkową
miejscowość Tujsk z przepięknymi chatami ze strzechami. Urokliwa jest także jazda wzdłuż rzeki
Tuja. Alternatywnie można także wybrać Zieloną 7, która również prowadzi bardzo spokojnymi
drogami dla aut.
Dla tych, którzy nie chcą rezygnować z przejazdu MIerzeją WIślaną kolejna rada. Z Elbląga można
dojechać do Tolkmicka lub Elbląga szlakiem Green Velo, aby potem tramwajem wodnym dostać się do
Krynicy Morskiej i przejechać szlak Mierzei Wiślanej (lub na odwrót).