Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10

Długość: 539.6 km

Suma podjazdów: 940 m

Suma zjazdów: 952 m

Maksymalna wysokość: 68 m n.p.m.

Minimalna wysokość: -4 m n.p.m.

Velo Baltica jest trasą wchodzącą w skład międzynarodowego szlaku EuroVelo 10 (trasa rowerowa R10), który poprowadzono wokół Morza Bałtyckiego. Nazwa Velo Baltica określa polską część tego szlaku. Jest to jedna z najdłuższych oznakowanych tras rowerowych w Polsce, mierząca ok. 540 km. Rozpoczyna się w Świnoujściu, a kończy w Elblągu i w większości prowadzi blisko morza. Czasem biegnie nawet jego brzegiem. Po drodze mija Kołobrzeg, Darłowo, Ustkę, Łebę, Puck oraz Trójmiasto.

Velo Baltica jest potoczną nazwą wprowadzoną przez województwo zachodniopomorskie. Nazwa ta jednak powszechnie przyjęła się dla określania w ten sposób całego polskiego odcinka szlaku EuroVelo 10. Jego przebieg w terenie pokrywa się częściowo również ze szlakiem Żelaznej Kurtyny EuroVelo 13. To sprawia, że szlak jest popularny wśród turystów nie tylko z Polski.

Ze względu na swoją długość Velo Baltica nadaje się zarówno na krótką wycieczkę wzdłuż morza, jak i kilkudniową wyprawę rowerową. W sezonie letnim na odcinkach prowadzących przez turystyczne miejscowości panuje duży ruch. To nie tylko tłumy plażowiczów, ale i rowerzystów, którzy pokonują rekreacyjnie jednodniowe odcinki szlaku. Odcinki nieco oddalone od morza cechują się znacznie spokojniejszym ruchem. Można tu spotkać już niemal jedynie osoby z sakwami i podziwiać pobliską naturę.

Velo Baltica to bardzo różnorodny i malowniczy szlak. Objawia się to zarówno w widokach, przyrodzie, miejscowościach, a nawet nawierzchni drogi. Rowerzysta ujrzy tu rozległe widoki na morze, choć wbrew pozorom nie jest ich aż tak wiele, jak można by się spodziewać. Szlak wiedzie przez wiele turystycznych kurortów, z charakterystycznym dla nich gwarem w lecie, gastronomią i atrakcjami, ale nie brakuje też małych miejscowości z zabytkowymi kościołami czy drewnianymi chatami. Z jednej strony szlak biegnie drogami rowerowymi będącymi częścią promenad nadmorskich, z drugiej strony przejeżdża się również przez dzikie tereny, takie jak Słowiński Park Narodowy czy okolice Izbicy i Kluk. Rowerzyści mijają też wiele jezior, lasów, a w Łebie można dojechać na słynne wydmy. Jest też kilka okazji do zwiedzania latarni morskich i zabytków. Są odcinki oznaczone perfekcyjnie, tak że mapy nie są potrzebne, jednak są i takie, gdzie nawigacja wydaje się niezbędna. Również nawierzchnia jest zmienna - od przeważającego asfaltu, przez szutry, leśne ścieżki, brukowane ścieżki rowerowe, betonowe płyty, a nawet piach i błoto.

Warto także wybrać się na szlaki łącznikowe i uwzględnić je przy planowaniu trasy:

Część osób alternatywnie za Ustką wybiera też Szlak Zwiniętych Torów, jednak trzeba wiedzieć, że to raczej wybór dla zapalonych wyprawowców, bo szlak jest praktycznie zapomniany. Za Gdańskiem można też przedłużyć wyprawę rowerową o przejazd Wiślaną Trasą Rowerową po lewej lub prawej stronie Wisły.

Najważniejsze informacje o Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10

  • start - Świnoujście
  • meta - Elbląg
  • nawierzchnia - w większości asfaltowa, część szutrowa, piaszczysta, leśna, kostka brukowa, beton
  • przewyższenia - praktycznie brak istotnych podjazdów i zjazdów
  • rekomendowany rower - turystyczny, cross, MTB, gravel; ze względu na zmienność nawierzchni, nie da się przejechać całego szlaku rowerem szosowym
  • oznakowanie - szlak jest dobrze oznaczony pomarańczowymi tabliczkami z czarnym rowerem i piktogramami Unii Europejskiej z numerem 10 i 13. Nie brakuje momentów niepewności, dlatego dla pełnego komfortu jazdy, najlepiej pobrać u góry strony bezpłatny plik GPX do nawigacji lub aplikacji w telefonie. Unikniesz niepotrzebego zatrzymywania się. Najsłabiej oznaczony odcinek, gdzie nie ma oznaczeń szlaku EuroVelo 10/13, to Ustka - Dębina. W województwie zachodniopomorskim można też spotkać logo “Rowerem przez Pomorze Zachodnie” na asfaltowych odcinkach.
  • bezpieczeństwo - szlak jest bezpieczny dla rowerzystów, prawie w całości prowadzi drogami odseparowanymi od ruchu samochodowego
  • poziom trudności - brak przewyższeń i oznaczenie trasy sprawiają, że jest to szlak łatwy do pokonania. Trudność natomiast sprawić może dystans, który należy rozłożyć na odpowiadające nam odcinki.
  • trasa familijna - szlak jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi i bardzo malowniczy. Trudność może stanowić dystans szlaku. Tempo przejazdu, liczbę dni i dystans dzienny należy dostosować do kondycji dzieci.
  • szlak liniowy - trudność sprawia dojazd autem na szlak, gdyż start jest bardzo oddalony od mety
  • odwiedzane miejscowości - Szlak Velo Baltica - EuroVelo 10/13 w Polsce wiedzie przez: Świnoujście - Międzyzdroje - Dziwnów - Trzęsacz - Rewal - Niechorze - Dźwirzyno - Kołobrzeg - Gąski - Chłopy - Mielno - Łazy - Dąbki - Darłowo - Jarosławiec - Marszewo - Zaleskie - Ustka - Rowy - Smołdzino - Wierzchocino - Izbica - Łeba - Białogóra - Sławoszyno - Puck - Gdynia - Sopot - Gdańsk - Wyspa Sobieszewska - Jantar - Tujsk - Nowy Dwór Gdański - Elbląg
  • połączenie z innymi szlakami - warto zaplanować trasę, biorąc pod uwagę szlak łącznikowy R10 na Półwysep Helski oraz Trasę Rowerową na Mierzei Wiślanej, która świetnie nadaje się dla rodzin. Można też przejechać mniej zadbane szlaki: Szlak “Okolice Jeziora Sarbsko” albo Szlak Zwiniętych Torów.

Przeprawa przez legendarne Kluki

Oficjalny przebieg szlaku, który prezentujemy na mapie, omija obecnie miejscowość Kluki przez Smołdzino, Wierzchocino i Główczyce (285-309 km trasy). Wielu rowerzystów nadal jednak podejmuje wyzwanie i wybiera dawny wariant trasy. Kluki słynną z piachów, błota, grząskich terenów i gryzących owadów. Obciążony sakwami rower może być miejscami trudny do prowadzenia, bo o jeździe można zapomnieć. Jeżeli należysz do fanów mocnych wrażeń, zapytaj okolicznych mieszkańców o drogę. Legenda o Klukach jest w okolicznych miejscowościach żywa.

Niedogodności na Velo Baltica - na co zwrócić uwagę?

  • Szlak nie jest ukończony. W niektórych miejscach trwają jeszcze prace budowlane, ale jest ich bardzo mało. Na kilku odcinkach prac jeszcze nie podjęto. Mimo to szlak jest w pełni przejezdny.
  • Sporadyczne braki w oznaczeniu. W województwie zachodniopomorskim oznaczenie szlaku jest bardzo dobre. Najsłabiej oznaczony odcinek znajduje się zaraz po wjeździe do województwa pomorskiego, głównie między Ustką a Dębiną (między 245 a 260 km trasy). Droga prowadzi przez las, gdzie często jest błoto lub piach. Na drzewach brakuje oznaczeń szlaku, łatwo się zgubić. Niezbędna jest tutaj nawigacja z plikiem GPX, który można pobrać u góry strony lub szczegółowa mapa.
  • Wzmożony ruch w okresie letnim. Velo Baltica prowadzi przez turystyczne miejscowości, często przy plaży, czego efektem jest tłum plażowiczów i rowerzystów rekreacyjnych. Najmniej atrakcyjny odcinek pod tym względem to ok. 40 km odcinek z Kołobrzegu do Mielna. W naszej opinii warto nawet rozważyć tutaj trasę alternatywną. Najlepsze miesiące do przejechania szlaku to według rowerzystów kwiecień - czerwiec, kiedy jeszcze w pełni nie rozpocznie się sezon turystyczny.

Porady Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10

Gdzie szukać noclegu na Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10?

Przy planowaniu trasy i dzieleniu szlaku na odcinki trzeba wziąć pod uwagę miejsca, w których można znaleźć nocleg. Jeśli podróżujesz z namiotem, najłatwiej pole namiotowe znaleźć w średnich miejscowościach turystycznych. Możesz wyszukać Miejsca Przyjazne Rowerzystom na naszej mapie. Ich liczba stale rośnie.

Jak dojechać do Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10 pociągiem?

Do Świnoujścia można dostać się pociągiem PKP Intercity. Taka podróż np. z Poznania trwa ok. 5-6h. W okresie letnim zainteresowanie jest duże, dlatego lepiej kupić bilety z wyprzedzeniem. Należy pamiętać, aby kupić dodatkowy bilet na rower. W innym razie możemy nie zostać wpuszczeni do wagonu. W pociągu trzeba się liczyć z tym, że rowerów może być bardzo dużo. Przejazd nie będzie zbyt komfortowy. W pociągach zwykle dominują wagony z wieszakami rowerowymi, na których należy zawiesić swój jednoślad. Jest ciasno, a w przedsionkach rowerowych często przebywają dodatkowe osoby, takie jak rodzice z wózkiem dziecięcym czy osoby, które wykupiły miejsca stojące. W 2022 r. przewóz jednego roweru to dodatkowa opłata 9,10 zł. Szczegółowe zasady przewozu rowerów oraz aktualną cenę można znaleźć tu.

Jeśli nie zależy Ci na przejechaniu całego szlaku, warto rozważyć dojazd pociągiem do Kołobrzegu i rozpoczęcie jazdy stamtąd.

W razie nagłej potrzeby powrotu, pociąg można złapać w Koszalinie, Ustce, Słupsku, Łebie, Lęborku, Władysławowie, Gdyni, Sopocie czy Gdańsku.

Powrót można zaplanować z Gdańska, skąd bez problemu dostaniemy się do najważniejszych miast w Polsce. Kończąc szlak w Elblągu, do części miast dostaniemy się z przesiadką.

Poza sezonem przewóz roweru pociągiem nie powinien sprawiać większego kłopotu.

W którą stronę jechać na Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10?

Zdecydowana większość rowerzystów poleca pokonywać Velo Baltica z zachodu na wschód. Jest to związane z przewagą wiatrów zachodnich w Polsce. Rozpoczynając w Świnoujściu, możemy liczyć na to, że przez większość czasu będziemy mieli wiatr w plecy.

Czy warto jechać do Elbląga na Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10?

Wiele osób kończy szlak Velo Baltica w Gdańsku lub udaje się na Mierzeję Wiślaną. Naszym zdaniem warto jednak odwiedzić także Elbląg. Odcinek do Elbląga przypadnie do gustu osobom ceniącym jazdę wśród natury, choć należy pamiętać, że od Jantaru w dużej mierze szlak biegnie drogami publicznymi z niskim natężniem ruchu. Warto odwiedzić kościół w Marzęcinie i zabytkową miejscowość Tujsk z przepięknymi chatami ze strzechami. Urokliwa jest także jazda wzdłuż rzeki Tuja. Alternatywnie można także wybrać Zieloną 7, która również prowadzi bardzo spokojnymi drogami dla aut.

Dla tych, którzy nie chcą rezygnować z przejazdu MIerzeją WIślaną kolejna rada. Z Elbląga można dojechać do Tolkmicka lub Elbląga szlakiem Green Velo, aby potem tramwajem wodnym dostać się do Krynicy Morskiej i przejechać szlak Mierzei Wiślanej (lub na odwrót).

Atrakcje w okolicy "Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10"

  • Latarnia Morska Świnoujście - Najwyższa latarnia morska w całym basenie morza Bałtyckiego. Jedna z najwyższych latarń morskich na świecie.
  • Woliński Park Narodowy - Park Narodowy znajdujący się pomiędzy Zalewem Szczecińskim i Zatoką Pomorską. Ma powierzchnie 10 937 ha.
  • Ruiny kościoła w Trzęsaczu - Ruiny gotyckiego kościoła pw. św. Mikołaja wybudowanego na przełomie XIV i XV wieku.
  • Latarnia Morska Kołobrzeg - Wysokość latarni to 26 m.
  • Port w Ustce - Port morski nad Morzem Bałtyckim, w ujściu rzeki Słupi. Port obsługuje statki rybackie, turystyczne i jednostki sportowe. Historia portu sięga XIV wieku.
  • Słowiński Park Narodowy - Park Narodowy utworzony 1 stycznia 1967 roku. Zajmuje powierzchnię 327,44 km². Charakterystycznymi elementami są przymorskie jeziora, bagna, łąki, torfowiska, nadmorskie bory i lasy, a przede wszystkim wydmowy pas mierzei z ruchomymi wydmami.
  • Latarnia Morska Stilo - Latarnia morska położona w miejscowości Osetnik (dawniej Stilo). Wybudowano ją w tej okolicy z powodu wejścia na mielizny i wyrzucenia na brzeg wielu statków na przełomie XIX i XX w.
  • Rezerwat przyrody Beka - Faunistyczny rezerwat przyrody na Pobrzeżu Kaszubskim nad Zatoką Pucką u ujścia rzeki Redy do Bałtyku. Znajduje się w okolicach pochłoniętej przez morze miejscowości Beka. Pozostałościami tej osady są kamienne fundamenty i drewniany krzyż na brzegu Zatoki Puckiej.
  • Bałtycki Terminal Kontenerowy - Budowę terminalu rozpoczęto w 1976 i został on zlokalizowany na obszarze tzw. portu zachodniego w Gdyni.
  • Molo Południowe - Pirs o długości 626,45m znajdujący się w Gdyni, w dzielnicy Śródmieście, wybudowany w latach 20. XX wieku. Cumują przy nim statki pasażerskie, tramwaje wodne (rejsy do Helu i Jastarni), żaglowce, w tym szkoleniowy „Dar Młodzieży”, żaglowiec muzeum „Dar Pomorza” oraz okręt – muzeum ORP „Błyskawica”.
  • Klif Orłowski - Stromy brzeg morski Kępy Redłowskiej w Gdyni. Znajduję się w granicach dzielnicy Redłowo. Na skutek abrazji ściana urwiska cofa się średnim tempie 1 m rocznie.
  • Sopot - Kurort nadmorski i uzdrowisko. Znanym z organizowanych tam od 1961 w Operze Leśnej konkursów piosenki Sopot Festival. Miasto posiada najdłuższe w Europie molo o drewnianej konstrukcji.
  • Gdańsk - Główne Miasto - Reprezentacyjna część gdańskiej dzielnicy Śródmieście. Tworzy zwarty zespół zabytkowy gdzie znajduje się większość zabytków miasta. Bazylika Mariacka, Złota Brama, Ratusz Głównego Miasta oraz zabytkowa oś Drogi Królewskiej (ul. Długiej i Długiego Targu).
  • Śluza w Przegalinie - Śluza umożliwiająca żeglugę śródlądową między Martwą Wisłą i Przekopem Wisły. Składa się z dwóch śluz: czynnej „Południowej” (powstałej w latach 1975–1982) i nieczynnej od roku 1992 „Północnej” (oddanej do użytku w roku 1895).
  • Zamek Książąt Pomorskich w Darłowie - Powstał prawdopodobnie w XIV w. i posiada bogatą historię. Można go zwiedzać, jest czynny cały rok. Aktualne godziny otwarcia, wystawy i ceny biletów można sprawdzić na stronie zamku: https://www.zamekdarlowo.pl/
  • Wieża widokowa na Jezioro Gardno

Najczęstsze pytania

Ile km ma Velo Baltica?

Szlak Velo Baltica ma długość ok. 540 km.

Gdzie zaczyna się i kończy Velo Baltica?

Velo Baltica zaczyna się w Świnoujściu, a kończy w Elblągu.

Czym się różni EuroVelo 10 od Trasy Rowerowej R10?

Nie ma różnicy między EuroVelo 10 a Trasą Rowerową R10. To dwie nazwy na ten sam szlak

Jaka jest różnica między Velo Baltica a EuroVelo 10?

Velo Baltica to zwyczajowa nazwa polskiej części międzynarodowego szlaku EuroVelo 10 biegnącego wokół całego Morza Bałtyckiego.

Gdzie znajdę mapę Velo Baltica?

Interaktywną mapę Velo Baltica oraz plik GPX szlaku znajdziesz na Velomapie.

Czy Szlak Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10 jest oznakowany?

Szlak Velo Baltica (EuroVelo 10/13) jest dobrze oznakowy. Oznaczenia stanowią pomarańczowe tabliczki z czarnym rowerem i numerami 10/13.

Czy Szlak Velo Baltica - EuroVelo 10/13 - R10 prowadzi przez Kluki?

Nowy oficjalny przebieg szlaku omija Kluki, prowadząc przez Smołdzino, Wierzchocino i Główczyce.

Jak ominąć Kluki?

Kluki można ominąć, kierując się oficjalnym przebiegiem szlaku Velo Baltica przez miejscowości Smołdzino, Wierzchocino i Główczyce.

Kiedy najlepiej przejechać EuroVelo 10/13 (R10)?

Szlak EuroVelo 10/13 najlepiej przejechać poza sezonem letnim ze względu na ruch turystyczny. Najlepsze miesiące na przejazd szlakiem Velo Baltica to czerwiec i wrzesień.

Jakie ma opinie Velo Baltica?

Velo Baltica ma dobre opinie wśród rowerzystów ze względu na dobre oznakowanie szlaku i różnorodne widoki.

Jaką długość ma Velo Baltica?

Długość szlaku Velo Baltica to ok. 540 km.

Opinie użytkowników

Dodaj swoją opinie
  • Przejechany 3 razy, w wakacje 2014, 2017 i 2022. W tym roku z przyczepką. Widać, że samorządy mocno inwestują, coraz więcej dobrej nawierzchni, poprawia się też spójność. W zachodniopomorskim jest zdecydowanie lepiej, tak do Ustki głównie asfalt i ładny szuter. W pomorskim jest różnie, południowy objazd Kluk jest na razie słaby no i piachy przed Łebą. Do przejechania za 5 lat.
    ogólna ocena: 5
    trudność: 4
    stan nawierzchni: 4
    widoki/krajobraz: 5
    ruch samochodów: średni
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Tak
  • Przejechałem w czerwcu 2022 że Świnoujścia na Hel. W porównaniu z poprzednim rokiem nawierzchnia została poprawiona, niestety gryzem czyli piasek z kamyczkami. Praktycznie wyklucza to rowery szosowe, chyba że że wzmocnionymi oponami. Przestrzegam aby zabrać oprócz gum niezbędne części zapasowe, nie uświadczycie serwisu tym bardziej w sobotę czy niedzielę. Ja złamałem trzy szprychy w sobotę po południu w okolicach Rowów. Uratował mnie Starszy Pan w ostatniej wypożyczalni rowerów w Rowach. Co do szlaku jest piękny, szczególnie zachodnią i środkowa część. Przyznam, że była to moja podróż życia. Jak dotąd. Dziennie osoby sporadycznie jeżdżące mogą przejechać ok. 60-80 km. Polecam.
    ogólna ocena: 4
    trudność: 2
    stan nawierzchni: 3
    widoki/krajobraz: 5
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Tak
  • Jechałem z Gdyni do Łeby przez Władysławowo. Trzeba sobie powiedzieć, że morze (zatokę właściwie) widać na pierwszym odcinku. Od Władysławowa morza chyba nie widziałem. Musiałem w okolicach Dębek zjechać jakieś 300 metrów. W każdym razie z samej ścieżki widoki są leśno-polne. Poza tym jest słabo oznakowana, aczkolwiek poprowadzone mało uczęszczanymi trasami. Gdzieś za Jastrzębią Górą trasa odbija od morza na 2-3 km i przez kolejne długie kilometry pedałujemy po zupełnie nieciekawych polach, wsiach etc. Gdybym jechał ponownie, to bym szukał jakieś ścieżki bliżej morza na tym odcinku. Ogólnie polecam, ale z relacji innych wiem, że ładniej jest na pozostałych odcinkach szlaku.
    ogólna ocena: 3
    trudność: 2
    stan nawierzchni: 3
    widoki/krajobraz: 3
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Nie
  • Fantastyczny szlak. Dla każdego, kto planuje przejechać go po raz pierwszy mam kilka wskazówek: 1. Warto pojechać w czerwcu - dni są długie, a szlak jeszcze w miarę pusty. W wakacje tłok na szlaku oraz nad Bałtykiem jest straszny i zdecydowanie psuje radość z podróży. 2. Nie zna życia kto nie jechał przez Kluki. Polecam przejazd starym szlakiem przez bagna, przy czym zaznaczam, że bywa ciężko, zdecydowanie nie zabierajcie tam dzieci!! Błoto i muchy ludożercy skutecznie uprzykrzają podróż. Słabsi zawodnicy zaczynają tam jednać się ze stwórcą i prosić by cierpienie już się skończyło. Niemniej później można się chwalić pokonaniem Piekła w klukach!! 3. Nie odpuszczajcie Mierzei Wiślanej!! To najpiękniejszy kawałek wybrzeża!!
    ogólna ocena: 5
    trudność: 1
    stan nawierzchni: 4
    widoki/krajobraz: 5
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Tak

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera.

Okazjonalnie będziemy wysyłać email z nowościami o stronie, ciekawymi rowerowymi treściami oraz ofertami od partnerów. W każdej chwili możesz się wypisać.

Zapisz się