UWAGA. Trasa nie jest jeszcze w pełni ukończona. Dla odcinków na których trasy jeszcze nie ma (jest jeszcze w budowie lub dopiero planach), jest to tylko propozycja objazdu po zwykłych drogach, z samochodami oraz przewyższeniami.
Velo Dunajec - praktyczny opis szlaku
Velo Dunajec to jeden z najbardziej znanych szlaków rowerowych w Polsce województwo małopolskie, część stale rozwijającej się sieci tras Velo Małopolska. Trasa ma swój początek w Zakopanem, w pobliżu dworca kolejowego. Stamtąd prowadzi niemal w całości wzdłuż rzeki Dunajec, zarówno po prawym, jak i lewym jej brzegu. Po drodze przecina Szlak wokół Tatr i przemierza Nowy Targ, by dotrzeć do Jeziora Czorsztyńskiego, gdzie częściowo pokrywa się z malowniczym Velo Czorsztyn (ok. 45-60 km szlaku) - pętlą wokół Jeziora Czorsztyńskiego, gdzie zobaczymy to piękne jezioro, widok na Zamek Czorsztyn, przejedziemy przy Zamku w Niedzicy i obok znanej Zapory Wodnej. Dalej, w Sromowcach Niżnych, trasa wiedzie przez most graniczny na Dunajcu i kieruje nas słowacką stroną przez Przełom Dunajca, gdzie na długości kilku kilometrów łączy się ze szlakiem Aquavelo. Tak docieramy do serca Pienińskiego Parku Narodowego, w którym podczas jazdy można podziwiać spływy tratwami i widoki na Trzy Korony i Sokolicę - najpopularniejsze szczyty tego pięknego górskiego pasma. Od Szczawnicy szlak rowerowy biegnie już sam, meandrując wraz z Dunajcem obok Beskidu Sądeckiego, ku Staremu i Nowemu Sączowi. Przed rowerzystami z bardziej znanych miast jeszcze, dobrze skomunikowany kolejowo, Tarnów. Szlak Velo Dunajec kończy się oficjalnie w Wietrzychowicach, małej miejscowości położonej na północ od Tarnowa, nieopodal ujścia Dunajca do Wisły. Tam łączy się jednak z Wiślaną Trasą Rowerową, co umożliwia dalszą jazdę rowerem.
Szlak na kilku odcinkach pozostaje w budowie, przez co proponowany przebieg trasy prowadzi objazdami, nierzadko poprowadzonymi przez ruchliwe drogi publiczne. To główna przyczyna tego, że szlak jako całość nie jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi. Mimo to, warto rozważyć przejazd kilku odcinków, jak chociażby Szczawnica - Czerwony Klasztor. Trasa biegnie w tym miejscu “w samym centrum” Pienin, gwarantując cyklistom niezapomniane widoki na rzekę i góry. W okresie letnim panuje tam naprawdę spory ruch, co warto mieć na uwadze. W rejonie tym działa wiele wypożyczalni rowerów. Znajdziecie je także na mapie MPR. Na szlaku znajduje się kilka MOR (Miejsc Obsługi Rowerzystów), gdzie można odpocząć.
Profil przewyższeń trasy sprzyja komfortowej jeździe, gdyż kierując się szlakiem z południa na północ, cały czas zjeżdżamy - z blisko 830 m. n. p. m. do ok. 175 m. n. p. m. Kilku podjazdów jednak nie unikniemy, najważniejsze znajdują się w miejscowościach Falsztyn, Brzyna, Dąbrowa, Rożnów, Habalina. Jest ich też sporo w okolicach Jeziora Rożnowskiego k. Nowego Sącza (ok. 145-160km szlaku), miejscami nachylenie sięga ponad 13%. Ze wzniesień jednak można podziwiać rozległe widoki.
Będąc w temacie widoków, Velo Dunajec jest uważany za jeden z najpiękniejszych szlaków rowerowych w Polsce. Jest tu kilka kładek i mostów, niekiedy specjalnie wybudowanych dla rowerzystów. Pobliskie góry, jeziora i przełęcze sprawiają, że co chwila można się napawać pięknym krajobrazem, a do tego odwiedzić wiele atrakcji. Nastawienie regionu na turystykę sprawia, że nie ma większego problemu z dostępnością noclegów czy gastronomii.
Velo Dunajec - najważniejsze informacje
długość szlaku - 233,7km
długość wspólnej drogi z Velo Czorsztyn - ok. 14,5 km
oznakowanie - dobre, na trasie znajdziemy tabliczki i oznaczenia z pomarańczowym tłem i czarno-różowym logiem Velo Dunajec obok czarnego roweru. Spotkaliśmy się z opiniami o słabym oznaczeniu szlaku na odcinku za Nowym Sączem, dlatego warto korzystać z nawigacji i wgrać do niej plik GPX trasy (do pobrania u góry strony).
bezpieczeństwo - w 47% trasa jest odseparowana od ruchu samochodowego, na wielu odcinkach trwają jednak nadal prace budowlane i ruch rowerowy biegnie ruchliwymi trasami samochodowymi; jeśli wybieracie się z dziećmi, warto mieć to na uwadze lub wybrać do przejechania tylko odcinek całego szlaku
trudność - trasa z południa na północ raczej łatwa, zjazdowa, w niektórych miejscach kilka trudniejszych podjazdów
Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR) - tak, wiaty z miejscem na posiłek, grill, ze sprzętem naprawczym; lokalizacje: Poronin,, Szaflary, Nowy Targ, Harklowa, Sromowce Niżne, Krościenko nad Dunajcem, Tylmanowa, Jazowsko, Nowy Sącz, Zakliczyn, Glów; na trasie znajduje się także kilka nieoficjalnych MOR - są to lokalne wiaty postojowe wybudowane m.in. z myślą o rowerzystach
odcinki szutrowe - potwierdzone to: w Białym Dunajcu (800 m), słowacka część Drogi Pienińskiej przez Przełom Dunajca (10 km), podjazd pod Habalinę (200 m), gruntowa droga do mostu w Zgłobicach (200 m)
podjazdy na Velo Dunajec - Falsztyn, Brzyna, Dąbrowa, Rożnów, Habalina
połączenie ze Szlakiem wokół Tatr - w okolicy Nowego Targu Velo Dunajec przecina i przez chwilę łączy się ze Szlakiem wokół Tatr
pokrycie szlaku z Velo Czorsztyn - trasa Velo Dunajec wyznaczona została po południowym brzegu Jeziora Czorsztyńskiego, gdzie biegnie równolegle ze sporą częścią szlaku Velo Czorsztyn
połączenie z Wiślaną Trasą Rowerową - na końcu szlaku (w północnym punkcie) Velo Dunajec łączy się bezpośrednio z Wiślaną Trasą Rowerową
połączenie z Aquavelo - w okolicy Przełomu Dunajca szlak łączy się i chwilowo pokrywa z Aquavelo
Niedogodności na Velo Dunajec - na co zwrócić uwagę?
Brak transportu na końcu szlaku
Trasa kończy się w Wietrzychowicach, w których trudno o pociąg, autobus czy taksówkę, tym bardziej, gdy mamy do zabrania rower. Jeśli więc nie planujemy kontynuować podróży po łączącej się z Velo Dunajec Wiślanej Trasie Rowerowej, warto rozważyć zakończenie podróży w Tarnowie (30 km wcześniej) lub powrót tą samą trasą do tego miasta - stąd złapiemy pociągi w stronę Krakowa, Przemyśla, Rzeszowa, Wrocławia, Krynicy-Zdroju i wielu innych destynacji.
Odcinki Velo Dunajec w budowie
Velo Dunajec nadal jest szlakiem nieukończonym. Prace budowlane, według informacji Velo Małopolska, trwają na odcinkach:
Krościenko-Tylmanowa (4,5 km),
Tylmanowa-Zabrzeż (2,5 km),
Wielogłowy-Czchów (30 km),
Wróblowice-Ostrów (25 km).
Plik GPX szlaku Velo Dunajec, który znajdziesz u góry strony, zawiera powszechnie proponowany przebieg trasy na niedokończonych odcinkach. Warto wgrać go do aplikacji lub nawigacji, by oszczędzić sobie błądzenia na trasie w słabiej oznaczonych momentach.
Dojazd do szlaku Velo Dunajec
Jak dojechać do Velo Dunajec samochodem?
Jeżeli rowerową podróż po Velo Dunajec zaczynamy w Zakopanem, poza sezonem z parkowaniem nie powinno być problemów. Liczne parkingi pozwolą spokojnie znaleźć miejsce dla samochodu. Raczej trzeba się liczyć z parkowaniem płatnym. W sezonie z pozostawieniem auta mogą się wiązać spore problemy poprzez licznych turystów górskich.
Jeśli nie planujecie zaczynać jazdy od początku, miejsca parkingowe najłatwiej znaleźć w większych miejscowościach: Nowym Targu, okolicznych do Jeziora Czorsztyńskiego, Szczawnicy, Starym i Nowym Sączu, Tarnowie (Park&Ride, ul. Do Huty 14). Na końcu szlaku, w Wietrzychowicach, trudno o zaparkowanie. Możecie spróbować pod sklepem Delikatesy Centrum albo Groszek - są tam też stojaki na rowery.
Velo Małopolska przygotowała listę miejsc, gdzie można przesiąść się na rower, nie martwiąc się o bezpieczne parkowanie:
Zakopane, Poronin (GOK), Szaflary (Urząd Gminy), Nowy Targ (lotnisko, Nowa Targowica), Waksmund (elektrownia wodna), Harklowa (cmentarz), Dębno (kościół), Niedzica (kościół, zamek i zapora), Kąty, Trzy Korony parking, Szczawnica, Krościenko, Zabrzeż, Jazowsko (MOR), Gołkowice (kościół), Stary Sącz, Bartkowa, Czchów, Zakliczyn (stadion), Ostrów (stadion), Głów (MOR), Siedliszowice (kościół), Wietrzychowice (centrum).
Jak dojechać do Velo Dunajec pociągiem?
Do Velo Dunajec można się łatwo dostać pociągiem. Pociągi zatrzymują się najczęściej w miejscowościach takich jak: Zakopane, Poronin, Biały Dunajec, Szaflary, Nowy Targ, Nowy Sącz, Stary Sącz lub Tarnów.
UWAGA. Od 10 września 2020 roku, w związku z remontem linii kolejowej na odcinku Kraków – Zakopane funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi Intercity.
Według najświeższych informacji pociągi mają wrócić na trasę w okresie wakacyjnym - od 25 czerwca do 31 sierpnia 2022, jednak nadal obowiązuje wiele zmian. Aktualny rozkład i utrudnienia warto sprawdzić na stronach przewoźników.
Ze względu na koniec szlaku w Wietrzychowicach, oddalonych o około 30 km od najbliższego dworca PKP w Tarnowie (połączenia m.in. z Przemyślem, Rzeszowem, Krakowem, Wrocławiem), warto rozważyć zakończenie podróży właśnie w Tarnowie lub uwzględnić potrzebę powrotu do miasta, po tym, jak dojedziemy do Wietrzychowic (doliczyć ok. 30 km drogi).
Jak dojechać do Velo Dunajec autobusem?
Jeśli chcemy dostać się na początek szlaku Velo Dunajec w Zakopanem, najwięcej połączeń autobusowych znajdziemy z Krakowa. Jeździ tu popularny Flixbus (ceny ok. 40-60 zł, nie wliczając roweru), ale także Szwagropol czy Voyager. O możliwość przewozu roweru najlepiej pytać, wskazując konkretne połączenie. Flixbus często posiada specjalne uchwyty na rowery zamontowane na tylnej klapie autobusu, ale mamy sygnały od rowerzystów, że nie działa to idealnie i niejednokrotnie zdarzają się problemy. Przewóz roweru wiąże się z dodatkową opłatą.
Zakopane
- Największa miejscowość w bezpośrednim otoczeniu Tatr. W mieście znajdują się także liczne muzea oraz zabytki, takie jak: barokowy drewniany kościółek obok Cmentarza Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku; góralska zabudowa drewniana; budowle w stylu zakopiańskim. W mieście znajdują się także liczne muzea.
Łopuszna
- Miejscowość położona u podnóża Gorców w Kotlinie Orawsko-Nowotarskiej nad Dunajcem. We wsi znajduje się dwór Tetmajerów, który obecnie jest filią Muzeum Tatrzańskiego.
Jezioro Czorsztyńskie
- Zbiornik wodny na Dunajcu, który powstał przez spiętrzenie wody. Dużą popularnością turystów cieszy się główna zapora.
Zamek w Czorsztynie
- Ruiny gotyckiego zamku z XIV wieku, położone na wzgórzu nad Dunajcem (obecnie nad Jeziorem Czorsztyńskim) w granicach Pienińskiego Parku Narodowego.
Zamek Dunajec
- Zamek został wzniesiony najprawdopodobniej w początkach XIV wieku. Położona na prawym brzegu Zbiornika Czorsztyńskiego.
Czerwony Klasztor
- Kompleks klasztorny na Słowacji znajdujący się w miejscowości Czerwony Klasztor. Położony nad Dunajcem. Ufundowany przez węgierskiego magnata Kokosza Berzewiczego w 1319 roku. Była to część kary za zabicie innego ayrtokraty.
Pieniński Przełom Dunajca
- Przełom rzeki Dunajec przez pasmo górskie Pienin (Pieniny Właściwe), na długości ok. 8 km pomiędzy Sromowcami Niżnymi a Szczawnicą.
Jezioro Rożnowskie
- Zbiornik powstał w wyniku spiętrzenia Dunajca w celu wybudowania elektrowni Rożnów.
Zamek Tropsztyn
- Rekonstrukcja zamku wzniesiona na stromym półwyspie oblanym z trzech stron rzeką Dunajec.
Velo Dunajec jest średnio trudnym szlakiem. Prowadzi wciąż w dół, jednak na trasie zdarzają się raczej krótkie, ale często strome podjazdy.
Czy Velo Dunajec jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi?
Ze względu na tymczasowe poprowadzenie szlaku objazdami przez drogi publiczne ze względu na budowę kilku odcinków trasy, szlak jako całość pozostaje niebezpieczny. Wybierając jednak do przejazdu odcinki - szlak jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi. Warto rozważyć np. fragment biegnący ze Szczawnicy do Czerwonego Klasztoru czy część pokrywającą się z Velo Czorsztyn.
Czy Velo Dunajec jest ukończony?
Nie, Velo Dunajec wciąż znajduje się w budowie. Główne prace trwają na czterech odcinkach. W miejscach tych wyznaczono objazdy ruchliwymi drogami samochodowymi. Przebieg trasy, który znajdziesz na mapie, zawiera właśnie proponowane oficjalnie objazdy.
Jaką długość ma Velo Dunajec?
Velo Dunajec mierzy blisko 230km.
Czy da się przejechać Velo Dunajec na rowerze szosowym?
Tak, Velo Dunajec da się przejechać na “szosie”. Trzeba jednak mieć na uwadze, że część szlaku wiedzie drogami gruntowymi/szutrowymi: w Białym Dunajcu (800 m), słowacka część Drogi Pienińskiej przez Przełom Dunajca (10 km), podjazd pod Habalinę (200 m), gruntowa droga do mostu w Zgłobicach (200 m).
Gdzie kończy się Velo Dunajec?
Szlak Velo Dunajec kończy się w Wietrzychowicach na północ od Tarnowa, gdzie łączy się z Wiślaną Trasą Rowerową.
Jeden z najbardziej popularnych i lubianych szlaków rowerowych.
Mi udało się go przejechać w "na raty" na przełomie lipca i sierpnia 2024.
Odcinek Zakopane- Nowy Targ nudnawy i mało ciekawy. Tylko widoki na Tatry na plus.
Nowy Targ- Szczawnica to super odcinek dla każdego- ścieżka odseparowana od ruchu samochodowego. ( lub z niewielkim ruchem we wsiach)
Dalej też super- przez Krościenko, Tylmanową, Stary Sącz i Nowy Sącz, dużo ścieżek wzdłuż Dunajca i mały ruch samochodowy.
Dalej jest dziura- nie ma wyznaczonego szlaku, ponoć jest w planach.
Uwaga na duże podjazdy w okolicach jeziora Rożnowskiego. Dają w kość.
Następnie kolejny fajny odcinek szlaku, aż do samych Wietrzychowic jedziemy bocznymi drogami albo wałem.
Ogólnie szlak polecam, jednak jakby wyznaczyli albo wybudowali odcinek Wielogłowy- Tropie to wtedy byłyby 5/5
ogólna ocena:
stan nawierzchni:
2
ruch samochodów:
Średni
rekomendowany rower:
Gravel / Trekking
Na obecnej mapie w Velomapie jest błąd.
W okolicach Roztoka-Brzeziny, Tropie nie ma sensu zjeżdżać ze szlaku VeloDunajec tak jak pokazuje Velomapa, tylko zostać na szlaku i przepłynąć promem przez Dunajec.
Oszczędzimy w ten sposób sobie sporo czasu i energii, ponieważ Velomapa prowadzi przez stromy podjazd Habalina na którym nie każdy będzie w stanie jechać na rowerze z ciężkimi sakwami.
ogólna ocena:
stan nawierzchni:
4
ruch samochodów:
Mały
rekomendowany rower:
Gravel / Trekking
ogólna ocena:
stan nawierzchni:
5
ruch samochodów:
Mały
rekomendowany rower:
Szosa
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
TAK
Szlak według mnie jest lepszy w drugą stronę to znaczy w stronę tatr bo ma się piękniejsze widoki i lepiej zacząć od Nowego Sącza, nie Tarnowa. Odcinek Tarnów-Nowy Sącz jest trochę niewygodny bo często jedzie się z samochodami średnio ruchliwą jezdnią. Za to od Nowego Sącza aż prawie po Zakopane są piękne ścieżki. Najlepszy kawałek to zdecydowanie Pieniny, Czorsztyn i Nowy Targ. Polecam też jeśli jest czas pojechać też velo Czorsztyn i zrobić kółeczko - tam mamy piękna panoramę Tatr.
ogólna ocena:
stan nawierzchni:
5
ruch samochodów:
Średni
rekomendowany rower:
Gravel / Trekking
Świetny szlak, najlepszy z polskich szlaków wg mojej oceny. Warto przejechać!
ogólna ocena:
stan nawierzchni:
4
ruch samochodów:
Mały
rekomendowany rower:
Gravel / Trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
TAK
Przejechałem odcinek między Nowym Targiem a Nowym Sączem. Szlak jest nierówny - od Nowego Targu do Czerwonego Klasztoru jest ładnie, przy Jeziorze Czorsztyńskim i między Czerwonym Klasztorem a Szczawnicą jest rewelacja, a za Krościenkiem im bliżej Nowego Sącza tym słabiej. Infrastruktura podobnie - za Krościenkiem ciężko o jakieś miejsce żeby zjeść/odpocząć, jadąc w niedzielę miałem problem ze znalezieniem otwartego sklepu.
ogólna ocena:
stan nawierzchni:
4
ruch samochodów:
Mały
rekomendowany rower:
Gravel / Trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
TAK
Piękny szlak z bardzo dobrą infrastrukturą. W szczycie sezonu może być bardzo oblegany zwłaszcza na odcinku w okolicach Jeziora Czorsztyńskiego. Przejechałem z przyjaciółmi w 2021 roku i zapamiętam tę przygodę na lata. :)
ogólna ocena:
stan nawierzchni:
5
ruch samochodów:
Mały
rekomendowany rower:
Gravel / Trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
TAK
film z przejazdu: https://youtube.com/video/IjvH75xMY-Y
ogólna ocena:
stan nawierzchni:
5
ruch samochodów:
Mały
rekomendowany rower:
Gravel / Trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
TAK
Podoba ci się to co robimy?
Cześć! Bardzo nam miło, że korzystasz z Velomapy. Serwis jest darmowy i dostępny dla wszystkich. Zdecydowanie chcielibyśmy żeby taki pozostał.
Jeżeli podoba ci się to co robimy i uważasz za pomocne to może rozważysz wsparcie finansowe projektu.