Długość: 27.3 km
Suma podjazdów: 187 m
Suma zjazdów: 195 m
Maksymalna wysokość: 629 m n.p.m.
Minimalna wysokość: 522 m n.p.m.
Nawierzchnia: asfaltowa na całym szlaku
Długość: 27.3 km
Suma podjazdów: 187 m
Suma zjazdów: 195 m
Maksymalna wysokość: 629 m n.p.m.
Minimalna wysokość: 522 m n.p.m.
Nawierzchnia: asfaltowa na całym szlaku
Velo Czorsztyn to powstały w 2019 r. szlak rowerowy wokół Jeziora Czorsztyńskiego w okolicy Pienińskiego Parku Narodowego w Małopolsce. Długość trasy to ok. 27,3 km. Fragment drogi rowerowej biegnący południowym brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego to także część dłuższego szlaku Velo Dunajec, który kieruje się dalej ku Sromowcom Wyżnym i Szczawnicy, a z drugiej strony do Nowego Targu i Zakopanego.
Wielu rowerzystów uważa Velo Czorsztyn za najlepszą propozycję na wycieczkę rowerową w Polsce. Szlak jest niewymagający i w dużej mierze przebiega w płaskim terenie, poza jednym podjazdem w Falsztynie. Piękne widoki na Jezioro Czorsztyńskie, pływające statki i gondole, monumentalny Zamek w Niedzicy, ruiny Zamku w Czorsztynie, pobliskie góry oraz Zapora Wodna tworzą wspólnie niesamowity klimat. Szlak jest bardzo popularny, szczególnie w sezonie letnim. Ze względu na asfaltową nawierzchnię, przejechać może go praktycznie każdy cyklista, dlatego na trasie spotkamy zarówno kolarzy na rowerach szosowych, jak i rodziny z dziećmi.
W wielu miejscach zamontowane są barierki ochronne. Wiele osób uważa, że jest ich nawet zbyt wiele i w niektórych miejscach wpływają na pogorszenie bezpieczeństwa, gdyż na węższych fragmentach trasy łatwo o nie zahaczyć podczas mijania się z rowerzystą z naprzeciwka. Niektórzy twierdzą też, że ścieżka rowerowa mogłaby być nieco szersza, lecz mimo to szlak uchodzi za bardzo bezpieczny i przystępny dla każdego. Całość trasy jest odseparowana od ruchu samochodowego, poza przejazdem w Dębnie Podhalańskim. Na szlaku znajduje się wiele Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR), na których można odpocząć, usiąść, posilić się i poczytać ciekawostki o okolicy. Velo Czorsztyn to szlak stosunkowo słabo oznaczony, jak na popularność, którą się cieszy, dlatego czasem, szczególnie w niektórych kluczowych punktach, warto wesprzeć się nawigacją. Plik GPX Velo Czorsztyn, który możesz wgrać do aplikacji rowerowej, znajdziesz u góry strony (przycisk "pobierz GPX").
Co do tego, czy za punkt startowy szlaku obrać Niedzicę czy Czorsztyn, nie ma wśród rowerzystów odwiedzających Velo Czorsztyn zgody. Dla dorosłych cyklistów raczej nie ma to większego znaczenia. Jadąc w którymkolwiek kierunku, szlak urzeka malowniczymi widokami. Jednak dla rodzin z dziećmi wybór startu i mety może być dość ważną decyzją. Wszystko rozbija się o jeden słynny podjazd w okolicy Falsztyna. Kręcąc rowerem od strony Czorsztyna w kierunku Niedzicy, czeka nas ok. 90-metrowy podjazd o nachyleniu sięgającym 7,1%. Wiele osób o nieco słabszej kondycji decyduje się prowadzić rower w tym miejscu. Jadąc w przeciwnym kierunku, do pokonania mamy nieco dłuższy, ok. 120-metrowy, podjazd, jednak tutaj nachylenie jest mniejsze. Z tego względu wiele osób poleca rozpocząć podróż w Niedzicy i stamtąd kierować się do Czorsztyna.
Jeżeli nie zależy Wam na przejechaniu całej trasy lub chcielibyście wjechać na nią w innym miejscu niż Niedzica lub Czorsztyn - jest to możliwe. Na Velo Czorsztyn można wjechać w wielu lokalizacjach, dojeżdżając drogami dojazdowymi z okolicznych miejscowości. Można nimi także opuścić trasę, gdy potrzebujemy przerwać naszą rowerową wycieczkę.
Choć Velo Czorsztyn nazywany jest pętlą wokół Jeziora Czorsztyńskiego, nie jest to do końca prawda, bowiem szlak biegnie jedynie spod Zamku w Czorsztynie do Zamku w Niedzicy, a do pełnej pętli brakuje ok. 11 km (całość to blisko 38 km). Jak w takim razie przejechać rowerem całe jezioro dookoła? Na domknięcie pętli istnieją dwa popularne sposoby.
Rejs statkiem lub gondolą Niedzica - Czorsztyn (opcja bezpieczna)
Zdecydowana większość cyklistów wybiera rejs po Jeziorze Czorsztyńskim ze względu na dwie kwestie. Po pierwsze, jest to bezpieczniejszy wariant dla rowerzystów, szczególnie rodzin z dziećmi. Po drugie, jest to po prostu bardzo ciekawa atrakcja. Z pokładu statku lub gondoli można podziwiać przepiękne widoki na jezioro, oba zamki w Niedzicy i Czorsztynie oraz wspaniały górski krajobraz okalający nas ze wszystkich stron. W podróż można wybrać się statkiem lub gondolą.
Pomiędzy Niedzicą a Czorsztynem kursują dwa statki:
Są to duże jednostki pływające zdolne pomieścić kilkadziesiąt osób. Mają dwa pokłady - jeden zadaszony w razie niepogody oraz jeden słoneczny, z którego można podziwiać widoki. Pływają co 20 minut.
Drugą opcją jest gondola (tzw. Czorsztynianka). Jest to mała łódź z zadaszeniem, na której naprawdę poczujecie bliskość wody. Te z kolei wypływają co 15 minut, a w praktyce gdy zbierze się grupa kilku chętnych.
Rowerzyści są mile widziani na wszystkich pokładach jednostek pływających. Gondole, mimo swojej małej pojemności, chętnie zabierają nawet rowery z przyczepkami dziecięcymi. Jednorazowo gondola jest w stanie zabrać 8 rowerów.
Ile kosztuje statek i gondola na Velo Czorsztyn z Niedzicy do Czorsztyna?
Cennik rejsów statkiem na Velo Czorsztyn (stan na lipiec 2022):
Cennik rejsów gondolą “Czorsztynianka” dla rejsów między zamkami (stan na lipiec 2022):
Cenniki na miejscu mogą się różnić. Dla grup zorganizowanych przewidziano rabaty.
Jakie są godziny kursowania promów i gondol na Velo Czorsztyn?
Statki oraz gondole “Czorsztynianki” kursują codziennie od 1 maja do 30 września:
Przed udaniem się na rejs w Niedzicy lub po przypłynięciu z Czorsztyna warto na chwilę zboczyć ze szlaku i udać się na Zaporę Wodną na Jeziorze Czorsztyńskim. To jeden z popularnych punktów widokowych, które warto odwiedzić.
Przejazd drogą publiczną Niedzica - Sromowce Wyżne - Przełęcz Osice - Czorsztyn (opcja niebezpieczna)
Jeżeli chcesz domknąć pętlę wokół Jeziora Czorsztyńskiego, poruszając się rowerem, jest taka możliwość, jednak nie jest to opcja szczególnie popularna. Nie istnieje specjalnie do tego przeznaczona droga, ze względu na to, że po północno-wschodniej części jeziora znajduje się Pieniński Park Narodowy i nie wyrażono zgody na zbudowanie szlaku w tym miejscu. Turysta rowerowy, chcąc przejechać całą pętlę o własnych siłach, musi wybrać drogę publiczną o dużym natężeniu ruchu samochodowego (szczególnie w sezonie). Z Niedzicy należy przejechać na dół w kierunku Sromowców Wyżnych (ok. 580 m n.p.m.). Następnie trzeba podjechać na Przełęcz Osice (668 m n.p.m.) i stamtąd skierować się dalej w kierunku Czorsztyna. Całość mierzy ok. 11 km.
W niektórych miejscach na tej trasie można podziwiać naprawdę ładne widoki, jednak nie można zapominać, że ten wariant przejazdu jest dość niebezpieczny. Droga nie ma pobocza, jest dużo zakrętów i przewyższeń (podjazdów i zjazdów). Odradza się tutaj podróżowanie rodzinom z dziećmi. Poza narażeniem się na niezadowolenie kierowców, możemy to okupić niepotrzebnym stresem. Niestety, nic nie zapowiada, by miała się w najbliższym czasie pojawić inna, lądowa alternatywa dla rowerzystów pragnących przejechać wokół całe Jezioro Czorsztyńskie.
Jak dojechać do Velo Czorsztyn samochodem?
Jeśli wybierasz się na Velo Czorsztyn samochodem i zależy Ci na zaparkowaniu blisko szlaku, możesz skorzystać z kilkunastu parkingów. W sezonie warto mieć na względzie, że zaparkowanie bezpłatnie graniczy z cudem, szczególnie w okolicy Niedzicy, dlatego warto rozpocząć wycieczkę rano. Jeśli jednak nie jesteś rannym ptaszkiem, najlepiej rozważyć parkowanie w pobliskich miejscowościach (Kluszkowce, Mizerna, Maniowy) i dojazd do szlaku na siodełku.
Jak dojechać do Velo Czorsztyn pociągiem?
Zwykle podróżujący pociągiem dojeżdżają z Krakowa do stacji PKP w Nowym Targu, skąd już rowerami przemieszczają się szlakiem Velo Dunajec (ok. 16 km), który prowadzi do Jeziora Czorsztyńskiego, gdzie łączy się z Velo Czorsztyn. Na trasie kursują pociągi InterCity, TLK oraz Regio.
UWAGA! Obecnie, ze względu na remonty, na odcinku z Zakopanego do Krakowa Głównego nie kursują jednak żadne pociągi. Wprowadzono Zastępczą Komunikację Autobusową (ZKA). Busy jeżdżą kilka razy dziennie, a podróż trwa od 1h:39min do 3h:32min w zależności od wybranego przewoźnika. W Nowym Targu autobusy zwykle odjeżdżają z przystanku przy wyjściu z dworca PKP w stronę miasta, przy ul. Kolejowej (wjazd pod Dworzec od ul. Ludźmierskiej), jednak koniecznie należy sprawdzić tę informację samodzielnie, gdyż zależy ona od przewoźnika i dnia podróży. Z informacji, do których dotarliśmy wynika, że w obecnej sytuacji przewóz rowerów nie jest możliwy.
Skorzystaj z wyszukiwarki połączeń PKP: https://portalpasazera.pl/Wyszukiwarka/Index
Jak dojechać do Velo Czorsztyn autobusem?
Pomiędzy Krakowem a Nowym Targiem kursują autobusy FlixBus. Koszt przejazdu waha się zazwyczaj między 28 a 62 zł, a podróż trwa nieco ponad 1,5h. Większość pojazdów jest wyposażona w uchwyty przeznaczone do przewozu rowerów. Zamontowano je z tyłu, na zewnątrz autobusu i są w stanie zabrać jednorazowo do 5 rowerów. Aktualna dodatkowa opłata za zabranie roweru to 37,99 zł. Więcej przeczytasz na stronach Flixbus: https://www.flixbus.pl/uslugi/przewoz-rowerow
Na trasie funkcjonuje też kilku innych przewoźników. Możesz łatwo wyszukać ich oferty w Internecie, wpisując “Kraków Nowy Targ”.
Przydatne linki:
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera.
Okazjonalnie będziemy wysyłać email z nowościami o stronie, ciekawymi rowerowymi treściami oraz ofertami od partnerów. W każdej chwili możesz się wypisać.
Zapisz się