Velo Czorsztyn - praktyczny opis szlaku
Velo Czorsztyn to powstały w 2019 r. szlak rowerowy wokół Jeziora Czorsztyńskiego w okolicy
Pienińskiego Parku Narodowego w Małopolsce. Długość trasy to ok. 27,3 km. Fragment drogi rowerowej
biegnący południowym brzegiem Jeziora Czorsztyńskiego to także część dłuższego szlaku Velo
Dunajec, który kieruje się dalej ku Sromowcom Wyżnym i Szczawnicy, a z drugiej strony do Nowego
Targu i Zakopanego.
Wielu rowerzystów uważa Velo Czorsztyn za jedną z najlepszych propozycji na wycieczkę rowerową w
Polsce, choć nie brakuje takich, który szlak ten omijają szerokim łukiem. Mimo powszechnej opinii,
że szlak jest niewymagający, może sprawić nieco kłopotu osobom o słabszej kondycji. Niepozorny
profil przewyższeń wskazuje, że trasa w dużej mierze przebiega w płaskim terenie, poza jednym
podjazdem w Falsztynie. W rzeczywistości jednak nie brakuje na trasie krótkich, stromych podjazdów
i zjazdów. Te jednak rekompensują rowerzystom piękne widoki. Jezioro Czorsztyńskie, pływające
statki i gondole, monumentalny Zamek w Niedzicy, ruiny Zamku w Czorsztynie, pobliskie góry oraz
Zapora Wodna tworzą wspólnie niesamowity klimat.
Szlak jest bardzo popularny, szczególnie w sezonie letnim, dlatego jeśli chcemy przejechać go
komfortowych warunkach najlepiej wybrać się poza sezonem letnim lub w pochmurny dzień. Ze względu
na asfaltową nawierzchnię, przejechać może go praktycznie każdy cyklista, dlatego na trasie
spotkamy zarówno kolarzy na rowerach szosowych, jak i rodziny z dziećmi. W wielu miejscach
zamontowane są barierki ochronne. Wiele osób uważa, że jest ich nawet zbyt wiele i w niektórych
miejscach wpływają na pogorszenie bezpieczeństwa, gdyż na węższych fragmentach trasy łatwo o nie
zahaczyć podczas mijania się z rowerzystą z naprzeciwka. Szlak uchodzi za bardzo bezpieczny i
przystępny dla każdego, jednak nie brakuje też głosów, że ścieżka rowerowa mogłaby być nieco
szersza. Krytycznym okiem można też spojrzeć na wyprofilowanie trasy - nie brakuje stromych
zjazdów, po których następuje ostry zakręt i natychmiast stromy podjazd. Takie rozwiązania mogą
nie tylko sprawić trudność mniej doświadczonym rowerzystom i dzieciom, ale także prowokować pewne
niebezpieczeństwa zderzenia w okresie wzmożonego ruchu. W jednym miejscu mijamy nawet tablicę
“Uwaga wypadki”. Wystarczy jednak dostosować swoją prędkość do umiejętności i przygotować lub
wypożyczyć rower ze sprawnymi przerzutkami, aby objazd trasy (przy pogodzeniu się, że czasem być
może będzie trzeba poprowadzić rower) stanowił przyjemną, jednodniową atrakcję. Osobom ze słabszą
kondycją polecamy północną część szlaku - jest on bardziej płaski.
Całość trasy jest odseparowana od ruchu samochodowego, poza przejazdem przez most w Dębnie
Podhalańskim, który obecnie znajduje się w budowie (do połowy 2023 r.). Na szlaku znajduje się
wiele Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR), na których można odpocząć, usiąść, posilić się i poczytać
ciekawostki o okolicy. Nie brakuje też punktów gastronomicznych z leżakami i widokiem na jezioro.
W wielu miejscach znajdują się wypożyczalnie rowerów. Velo Czorsztyn to szlak stosunkowo dobrze
oznaczony, choć w niektórych kluczowych punktach często brakuje tabliczek informacyjnych i warto
wesprzeć się wówczas nawigacją. Plik GPX Velo Czorsztyn, który możesz wgrać do aplikacji
rowerowej, znajdziesz tutaj oraz u góry strony nad mapą.
Velo Czorsztyn - najważniejsze informacje
- długość szlaku - 28,3 km
- długość pętli - 38,5 km
- nawierzchnia - asfaltowa na całym szlaku
- oznakowanie - średnie, miejscami przyda się nawigacja
-
bezpieczeństwo - szlak jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi. Należy jednak
uważać na wzmożony ruch w okresie letnim, dlatego odpowiedzialnym będzie pozwolić dzieciom na
jazdę na własnych rowerkach dopiero w momencie, gdy potrafią już odpowiednio się skoncentrować i
utrzymywać prosty tor jazdy. Trzeba uważać też na ostrzejszych zjazdach i zakrętach. Należy
dostosować prędkość do swoich umiejętności i sprzętu.
- Miejsca Obsługi Rowerzystów - tak, kilkanaście
Udogodnienia na szlaku wokół Jeziora Czorsztyńskiego:
-
darmowe parkingi: ul. Zamkowa w Niedzicy na przeciwko Kaplicy św. Andrzeja,
przy zabytkowym kościele w Dębnie, przy boisku ZOR we Frydmanie (w sezonie letnim pełne)
-
pozostałe parkingi: w Niedzicy (w sezonie pełne), Czorsztynie, Maniowach,
Kluszkowcach
-
wypożyczalnie rowerowe: kilkanaście, koszt wypożyczenia roweru na godzinę to
ok. 15 zł, na cały dzień - ok. 50-60 zł. Wiele obiektów posiada także rowery elektryczne.
-
punkty gastronomiczne: głównie w mijanych miejscowościach, ale w sezonie także
przy trasie, np. stoiska z lemoniadą, burgery, grill.
-
noclegi: szeroka baza noclegowa w pobliskich miejscowościach.
Nocleg możesz znaleźć tutaj.
Niedogodności na Velo Czorsztyn - na co zwrócić uwagę?
-
most w Dębnie - to newralgiczny moment na trasie, w zachodniej części szlaku.
Interesujący się szlakiem z pewnością nieraz widzieli zdjęcia rowerzystów przenoszących w tym
miejscu rowery nad barierą energochłonną oddzielającą drogę samochodową od ścieżki rowerowej.
Wiosną 2023 r. ma zostać oddany do użytku przebudowany most, na którym bezkolizyjnie będzie
można przejechać z południowych brzegów Velo Dunajec na północną część Velo Czorsztyn. Do tego
czasu można się poruszać tymczasowym objazdem, jadąc przez kilkaset metrów po drodze
wojewódzkiej 969, wraz z samochodami, a potem oddzielonym fragmentem dla rowerzystów przez most.
Za mostem (jeśli jedziemy od strony Czorsztyna) należy zjechać w lewo. Działają tam specjalne
sygnalizatory dla rowerzystów, które pozwalają przejechać drogę.
-
kursowanie statków i gondol w okresie maj-wrzesień - warto zwrócić uwagę, że
wybierając się na Velo Czorsztyn poza sezonem, nie domkniemy pętli przez rejs statkiem lub
gondolą. Pozostaje nam ponowny przejazd powrotny szlakiem lub domknięcie pętli przez drogę
publiczną (patrz niżej),
-
strome zjazdy, zakręty i podjazdy - warto dobrze oszacować swoją kondycję
podczas jazdy, jechać odpowiedzialnie oraz wcześniej
dobrze przygotować sprzęt (szczególnie przerzutki i hamulce).
Gdzie rozpocząć Velo Czorsztyn?
Co do tego, czy za punkt startowy szlaku obrać Niedzicę czy Czorsztyn, nie ma wśród rowerzystów
odwiedzających Velo Czorsztyn zgody. Dla dorosłych cyklistów raczej nie ma to większego znaczenia.
Jadąc w którymkolwiek kierunku, szlak urzeka malowniczymi widokami. Jednak dla rodzin z dziećmi
wybór startu i mety może być dość ważną decyzją. Wszystko rozbija się o jeden słynny podjazd w
okolicy Falsztyna. Kręcąc rowerem od strony Czorsztyna w kierunku Niedzicy, czeka nas ok.
90-metrowy podjazd o nachyleniu sięgającym ponad 7%. Wiele osób o nieco słabszej kondycji decyduje
się prowadzić rower w tym miejscu. Jadąc w przeciwnym kierunku, do pokonania mamy nieco dłuższy,
ok. 120-metrowy, podjazd, jednak tutaj nachylenie jest mniejsze, z wyjątkiem samego początku, gdy
czeka nas krótki podjazd o nachyleniu ok. 10%. Z tego względu wiele osób poleca rozpocząć podróż w
Niedzicy i stamtąd kierować się do Czorsztyna.
Jeżeli nie zależy Wam na przejechaniu całej trasy lub chcielibyście wjechać na nią w innym miejscu
niż Niedzica lub Czorsztyn - jest to możliwe. Na Velo Czorsztyn można wjechać w wielu
lokalizacjach, dojeżdżając drogami dojazdowymi z okolicznych miejscowości. Można nimi także
opuścić trasę, gdy potrzebujemy przerwać naszą rowerową wycieczkę.
Jak zamknąć rowerem pętlę wokół Jeziora Czorsztyńskiego?
Choć Velo Czorsztyn nazywany jest pętlą wokół Jeziora Czorsztyńskiego, nie jest to do końca
prawda, bowiem szlak biegnie jedynie spod Zamku w Czorsztynie do Zamku w Niedzicy, a do pełnej
pętli brakuje ok. 11 km (całość to blisko 38 km). Jak w takim razie przejechać rowerem całe
jezioro dookoła? Na domknięcie pętli istnieją dwa popularne sposoby.
-
Rejs statkiem lub gondolą Niedzica - Czorsztyn (opcja bezpieczna)
Zdecydowana większość cyklistów wybiera rejs po Jeziorze Czorsztyńskim ze względu na dwie
kwestie. Po pierwsze, jest to bezpieczniejszy wariant dla rowerzystów, szczególnie rodzin z
dziećmi. Po drugie, jest to po prostu bardzo ciekawa atrakcja. Z pokładu statku lub gondoli
można podziwiać przepiękne widoki na jezioro, oba zamki w Niedzicy i Czorsztynie oraz
wspaniały górski krajobraz okalający nas ze wszystkich stron. W podróż można wybrać się
statkiem lub gondolą.
Pomiędzy Niedzicą a Czorsztynem kursują dwa statki:
- Dunajec - statek pasażerski napędzany przez koła umieszczone po jego bokach,
- Halny - statek pasażerski napędzany klasyczną śrubą.
Są to duże jednostki pływające zdolne pomieścić kilkadziesiąt osób. Mają dwa pokłady - jeden
zadaszony w razie niepogody oraz jeden słoneczny, z którego można podziwiać widoki. Pływają co
20 minut.
Drugą opcją jest gondola (tzw. Czorsztynianka). Jest to mała łódź z zadaszeniem, na której
naprawdę poczujecie bliskość wody. Te z kolei wypływają co 15 minut, a w praktyce gdy zbierze
się grupa kilku chętnych.
Rowerzyści są mile widziani na wszystkich pokładach jednostek pływających. Gondole, mimo
swojej małej pojemności, chętnie zabierają nawet rowery z przyczepkami dziecięcymi.
Jednorazowo gondola jest w stanie zabrać 8 rowerów.
Ile kosztuje statek i gondola na Velo Czorsztyn z Niedzicy do Czorsztyna?
Cennik rejsów statkiem na Velo Czorsztyn:
- Dorośli - 10 zł od osoby (jedna strona), 20 zł w obydwie strony
- Dzieci - od 4 do 15 lat - 9 zł (jedna strona), 18 zł w obydwie strony
- Dzieci do 4 lat - gratis
- Rowerzyści 15 zł (jedna strona).
Cennik rejsów gondolą “Czorsztynianka” dla rejsów między zamkami:
- Dorośli – 10 zł od osoby (jedna strona), 20 zł w obydwie strony
- Dzieci – od 3 do 10 lat 9 zł (jedna strona), 18 zł w obydwie strony
- Dzieci do 3 lat - gratis
- Rowerzyści 15 zł ( jedna strona)
Cenniki na miejscu mogą się różnić. Dla grup zorganizowanych przewidziano rabaty.
Jakie są godziny kursowania promów i gondol na Velo Czorsztyn?
Statki oraz gondole “Czorsztynianki” kursują codziennie od 1 maja do 30 września:
- w godzinach 9:00 – 18:00 w sezonie (od 1 lipca do 31 sierpnia)
-
10:00 – 16:00 poza sezonem (od 1 maja do 30 czerwca oraz od 1 września do 30 września).
Warto więc wziąć pod uwagę, że wybierając się na Velo Czorsztyn późną jesienią lub wczesną
wiosną, nie skorzystamy z tej opcji zamknięcia pętli.
Przed udaniem się na rejs w Niedzicy lub po przypłynięciu z Czorsztyna warto na chwilę zboczyć
ze szlaku i udać się na Zaporę Wodną na Jeziorze Czorsztyńskim. To jeden z popularnych punktów
widokowych, które warto odwiedzić.
-
Przejazd drogą publiczną Niedzica - Sromowce Wyżne - Przełęcz Osice - Czorsztyn (opcja
niebezpieczna)
Jeżeli chcemy domknąć pętlę wokół Jeziora Czorsztyńskiego, poruszając się rowerem, jest taka
możliwość, jednak nie jest to opcja szczególnie popularna. Nie istnieje specjalnie do tego
przeznaczona droga, ze względu na to, że po północno-wschodniej części jeziora znajduje się
Pieniński Park Narodowy i nie wyrażono zgody na zbudowanie szlaku w tym miejscu. Turysta
rowerowy, chcąc przejechać całą pętlę o własnych siłach, musi wybrać drogę publiczną o dużym
natężeniu ruchu samochodowego (szczególnie w sezonie). Z Niedzicy należy przejechać na dół w
kierunku Sromowców Wyżnych (ok. 580 m n.p.m.). Następnie trzeba podjechać na Przełęcz Osice
(668 m n.p.m.) i stamtąd skierować się dalej w kierunku Czorsztyna. Lepiej więc wybrać się w
odwrotnym kierunku, wówczas zjeżdżając od strony Czorsztyna do Sromowców i stamtąd pod górę do
Niedzicy. Całość mierzy ok. 11 km. W niektórych miejscach na tej trasie można podziwiać
naprawdę ładne widoki, jednak nie można zapominać, że ten wariant przejazdu jest dość
niebezpieczny. Droga nie ma pobocza (choć obecnie - 08.2022 - powstaje ono na podjazdach),
jest dużo zakrętów i przewyższeń (podjazdów i zjazdów). Odradza się tutaj podróżowanie
rodzinom z dziećmi. Poza narażeniem się na niezadowolenie kierowców, możemy to okupić
niepotrzebnym stresem. Niestety, nic nie zapowiada, by miała się w najbliższym czasie pojawić
inna, lądowa alternatywa dla rowerzystów pragnących przejechać wokół całe Jezioro
Czorsztyńskie.
Dojazd do szlaku Velo Czorsztyn
-
Jak dojechać do Velo Czorsztyn samochodem?
Jeśli wybierasz się na Velo Czorsztyn samochodem i zależy Ci na zaparkowaniu blisko szlaku,
możesz skorzystać z kilkunastu parkingów. W sezonie warto mieć na względzie, że zaparkowanie
bezpłatnie graniczy z cudem, szczególnie w okolicy Niedzicy, dlatego warto rozpocząć wycieczkę
rano. Jeśli jednak nie jesteś rannym ptaszkiem, najlepiej rozważyć parkowanie w pobliskich
miejscowościach (Kluszkowce, Mizerna, Maniowy) i dojazd do szlaku na siodełku.
-
Jak dojechać do Velo Czorsztyn pociągiem?
Zwykle podróżujący pociągiem dojeżdżają z Krakowa do stacji PKP w Nowym Targu, skąd już
rowerami przemieszczają się szlakiem Velo Dunajec (ok. 16 km), który prowadzi do Jeziora
Czorsztyńskiego, gdzie łączy się z Velo Czorsztyn. Na trasie kursują pociągi InterCity, TLK
oraz Regio.
UWAGA! Obecnie, ze względu na remonty, na odcinku z Zakopanego do Krakowa Głównego nie kursują
jednak żadne pociągi. Wprowadzono Zastępczą Komunikację Autobusową (ZKA). Busy jeżdżą kilka
razy dziennie, a podróż trwa od 1h:39min do 3h:32min w zależności od wybranego przewoźnika. W
Nowym Targu autobusy zwykle odjeżdżają z przystanku przy wyjściu z dworca PKP w stronę miasta,
przy ul. Kolejowej (wjazd pod Dworzec od ul. Ludźmierskiej), jednak koniecznie należy
sprawdzić tę informację samodzielnie, gdyż zależy ona od przewoźnika i dnia podróży. Z
informacji, do których dotarliśmy wynika, że w obecnej sytuacji przewóz rowerów nie jest
możliwy.
Skorzystaj z wyszukiwarki połączeń PKP:
https://portalpasazera.pl/Wyszukiwarka/Index
-
Jak dojechać do Velo Czorsztyn autobusem?
Pomiędzy Krakowem a Nowym Targiem kursują autobusy FlixBus. Koszt przejazdu waha się zazwyczaj
między 28 a 62 zł, a podróż trwa nieco ponad 1,5h. Większość pojazdów jest wyposażona w
uchwyty przeznaczone do przewozu rowerów. Zamontowano je z tyłu, na zewnątrz autobusu i są w
stanie zabrać jednorazowo do 5 rowerów. Aktualna dodatkowa opłata za zabranie roweru to 37,99
zł. Więcej przeczytasz na stronach Flixbus: https://www.flixbus.pl/uslugi/przewoz-rowerow
Na trasie funkcjonuje też kilku innych przewoźników. Możesz łatwo wyszukać ich oferty w
Internecie, wpisując “Kraków Nowy Targ”.