Mazurska Pętla Rowerowa

Długość: 285.5 km

Suma podjazdów: 872 m

Suma zjazdów: 866 m

Maksymalna wysokość: 195 m n.p.m.

Minimalna wysokość: 114 m n.p.m.

Uwaga: Prezentowany przebieg Mazurskiej Pętli Rowerowej ma charakter poglądowy. Projekt jest jeszcze w trakcie budowy. Oficjalny ślad GPX ani mapa z rodzajami nawierzchni nie zostały jeszcze opublikowane. Prace związane z realizacją projektu mają potrwać do lata 2023 r.

Mazurska Pętla Rowerowa - praktyczny opis szlaku

Mazurska Pętla Rowerowa to przez wielu długo wyczekiwana trasa. Latem 2023 r. ma zostać oddane do użytku blisko 300 km tras rowerowych w pobliżu jezior, rezerwatów, obszarów Natura 2000, szlaków żeglownych, zabytków, fortyfikacji i innych atrakcji turystycznych. Pętla będzie przemierzać takie miejscowości jak Mikołajki, Mrągowo, Węgorzewo, Giżycko czy Pisz, a dla cyklistów przygotowywanych jest 18 Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR) i 9 wież widokowych. Na trasie pojawią się tablice informacyjne prezentujące szlak oraz okoliczne atrakcje i ciekawe wydarzenia. Szlak rowerowy będzie przebiegać po drogach asfaltowych, szutrowych i leśnych, a w założeniu ma być szeroko dostępna, także dla rodzin z dziećmi. Atutem będzie połączenie szlaku z Green Velo w okolicy Węgorzewa.

Choć projekt może wydawać się duży ze względu na długość szlaku rowerowego, w rzeczywistości na potrzeby stworzenia trasy wykorzystano wiele już istniejących ścieżek rowerowych, dróg szutrowych i gruntowych, a część infrastruktury jedynie zaadaptowano do potrzeb rowerzystom. Nie zmienia to faktu, że w wielu miejscach przez ostatnie miesiące powstało ok. 50 kilometrów nowych, najczęściej asfaltowych dróg rowerowych i poczyniono kilka remontów. Wygląda na to, że podczas jazdy będzie można skorzystać z wielu atrakcji, jak chociażby spływ kajakiem czy rejs żaglówką. Możliwe, że na rowerzystów otworzą się także porty i rowery będzie można przewozić niektórymi statkami. Mazury obfitują w piękne jeziora, tereny naturalne, rezerwaty i malownicze krajobrazy. Nie brakuje także aktywności, które można podjąć. Gminy, poprzez udostępnienie pętli, chcą wpłynąć na poprawę turystyki rowerowej w swoim regionie i z pewnością zainteresowanie wśród cyklistów jest spore. Czy jednak inwestycja przerodzi się w trwały sukces, zależy w dużej mierze od jakości wybudowanego szlaku. Już teraz jest on przejezdny, z opiniami należy jednak poczekać do ostatecznego oddania trasy w 2023 r.

Na górze strony możesz pobrać plik GPX z poglądowym przebiegiem Mazurskiej Pętli Rowerowej

Mazurska Pętla Rowerowa to wspólne przedsięwzięcie wszystkich gmin i powiatów należących do Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie oraz Nadleśnictw z Krainy Wielkich Jezior.

Wartość projektu to 81 mln zł, z czego 47 mln zł to kwota dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury 2014-2020.

Mazurska Pętla Rowerowa - najważniejsze informacje

  • długość szlaku - ok. 285,5km
  • długość pętli wraz z alternatywnym przebiegiem - ponad 300 km
  • nawierzchnia - asfaltowa, szutrowa, gruntowa, leśna (20% pętli mają stanowić trasy leśne)
  • oznakowanie - należy poczekać do czasu oddania (lato 2023)
  • bezpieczeństwo - w wielu miejscach szlak ma przebiegać równolegle do ruchu samochodowego, częściowo jest poprowadzana także przez średniej wielkości miasta. Z założenia trasa ma być dostępna także dla rodzin z dziećmi. Z oceną bezpieczeństwa należy jednak poczekać do oddania trasy do użytku.
  • Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR) - tak, 18, w miejscowościach: Świdry, Wilkasy, Bogacko, Giżycko, Kleszczewo, Okartowo, Kwik, Wiartel, Karwica (oddany 14.06.22), Ruciane-Nida (oddany 14.06.22), Mikołajki, Probark, Mrągowo, Ryn, Trygort, Ogonki, Pozezdrze. Większość obecnie jest w budowie. Będą posiadały m.in. zadaszone wiaty, sanitariaty, stojaki na rowery, ławki, dostęp do prądu.
  • wieże widokowe - tak, 9, w miejscowościach: Giżycko, Marcinowa Wola, Nowe Guty, Krzyże (oddana 14.06.22), Probark, Mrągowo, Kal, Węgorzewo.
  • połączenie z Green Velo - na północnym odcinku w okolicach Węgorzewa trasa ma się łączyć ze szlakiem ściany wschodniej
  • rekomendowany rower - trekking, gravel, cross, turystyczny

Czy Mazurska Pętla Rowerowa jest już przejezdna? Aktualny stan inwestycji

Trasa Mazurskiej Pętli Rowerowej, według zapewnień organizacji odpowiedzialnych za szlak,, jest już w pełni przejezdna. Nie ma informacji, czy oznacza to w praktyce, że wszystkie odcinki zostały wybudowane i można bez przeszkód po nich jeździć czy jazda odbywa się w towarzystwie młotów i koparek. Obecnie wiadomo jedynie, że trwają prace nad budową pozostałych MOR i wież widokowych. Oficjalne oddanie szlaku rowerowego ma nastąpić latem 2023 r. Nic nie wskazuje, żeby nie udało się tego terminu dochować, inwestycja jest już w ostatniej fazie realizacji.

Sama inwestycja została podzielona na dwa etapy. I etap zakładał (za 61 mln zł):

  • budowę 50 km wydzielonych ścieżek rowerowych,
  • remonty 16 km istniejących dróg,
  • oznakowanie 250 km dróg,
  • budowę 18 Miejsc Obsługi Rowerzystów (Świdry, Wilkasy, Bogacko, Giżycko, Kleszczewo, Okartowo, Kwik, Wiartel, Karwica, Ruciane-Nida, Mikołajki, Probark, Mrągowo, Ryn, Trygort, Ogonki, Pozezdrze)
  • 9 wież widokowych (Giżycko, Marcinowa Wola, Nowe Guty, Krzyże, Probark, Mrągowo, Kal, Węgorzewo).

II etap przewidywał (za 20 mln zł):

  • budowę ok. 8 km wydzielonych ścieżek rowerowych,
  • budowę kładki rowerowej,
  • remont ok. 1 km istniejących chodników,
  • przebudowa skrzyżowania oraz sygnalizacji świetlnej na DK 16,
  • wykonanie oznakowania trasy.

Niedogodności na Mazurskiej Pętli Rowerowej - na co zwrócić uwagę?

W wielu miejscach będą zamontowane dobrze znane rowerzystom żółte barierki ochronne. O ile o zasadności ich montowania i stopnia, w jakim szpecą krajobraz można dyskutować, o tyle zdecydowanie negatywnie oceniamy montowanie na początkach i końcach ścieżek słupków, które najprawdopodobniej mają uniemożliwić samochodom i innym pojazdom wjazd na drogi rowerowe, jednak w rzeczywistości stwarzają duże zagrożenie dla rowerzystów przy wjeździe i mijaniu się.

Z komentarzy rowerzystów w internecie wynika, że w wielu miejscach na potrzeby stworzenia pętli zaadaptowano jedynie istniejące odcinki tras, niekiedy w miejscach z niebezpiecznym ruchem samochodowym.

Otwartymi pozostają pytania, czy i jak w prszyzłości będa utrzymywane MORy oraz wieże, a także same trasy.

Atrakcje w okolicy "Mazurska Pętla Rowerowa"

  • Śluza Guzianka - Śluza komorowa pomiędzy pomiędzy jeziorami Guzianka Mała i Bełdany. Rocznie przez nią przeprawia się około 20 tysięcy łodzi. Pierwotnie wybudowana z drewna w 1879 roku.
  • Puszcza Piska - Puszcza Piska jest największym kompleksem leśnym na Mazurach. Zajmuje powierzchnię ok. 100 tys. ha. Połowę obszaru zajmuję Mazurski Park Krajobrazowy.
  • Zamek w Rynie - Zamek zbudowany przez Zakon Krzyżacki. Położony pomiędzy jeziorem Ryńskim i Ołów.
  • Most obrotowy w Giżycku - Most obrotowy nad kanałem Łuczańskim w Giżycku. Obiekt pochodzi z końca XIX wieku.
  • Cmentarz Wojenny Jägerhöhe - Cmentarz Wojenny Jägerhöhe jest wojennym cmentarzem wojsk niemieckich i rosyjskich z I wojny światowej.
  • Twierdza Boyen - Twierdza z XIX wieku zbudowana w kształcie gwiazdy na rozkaz króla Prus.
  • Bunkry w Mamerkach - Kompleks bunkrów niemieckich z okresu II wojny światowej.

Najczęstsze pytania

Jaką długość ma Mazurska Pętla Rowerowa?

Mazurska Pętla Rowerowa liczy sobie blisko 300 km.

Czy Mazurska Pętla Rowerowa jest już przejezdna?

Tak, według zapewnień organizacji odpowiedzialnych za inwestycje, Mazurska Pętla Rowerowa jest już przejezdna.

Kiedy Mazurska Pętla Rowerowa zostanie oddana do użytku?

Mazurska Pętla Rowerowa ma zostać oddana do użytku już w okolicach lata 2023 r.

Czy Mazurska Pętla Rowerowa to szlak bezpieczny dla dzieci?

Szlak ma być stosunkowo bezpieczny dla rodzin z dziećmi, jednak z oceną tego należy poczekać do oddania trasy do użytku.

Przez jakie miejscowości przebiega Mazurska Pętla Rowerowa?

Mazurska Pętla Rowerowa przebiega przez Mikołajki, Mrągowo, Węgorzewo, Giżycko, Pisz.

Opinie użytkowników

Dodaj swoją opinie
  • Niestety wokoło nidzkiego trasa nieistnieje, Gmina Pisz nawaliła pocałości.. pętli nie ma i w założeniach w jakich miała istnieć (drogi wydzielone od ruchu samochodowego odpowiednie dla rodzin z dziećmi) prawdopodobnie nigdy nie powstanie.😤🧐 Wiartel- Turośl walka o życie na wylotówce na Ostrołęke między tirami. Podobno nikt nawet niewystąpił do nadleśnictwa o teren na scieżke.. przekręt i tyle.
    ogólna ocena: 2
    trudność: 2
    stan nawierzchni: 1
    widoki/krajobraz: 5
    ruch samochodów: duży
    rekomendowany rower: szosa
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Nie
  • Zacznę od tego, że jestem rowerowym Januszem i po raz pierwszy wybrałem się na taką wyprawę. Przejechałem całą pętlę z 5 noclegami po drodze. Bardzo mi się podobało, chociaż trasa miewała swoje mankamenty. Droga była zróżnicowana poprzez wytyczone ścieżki rowerowe, drogi asfaltowe, leśne i polne. Niestety zdarzały się kilkukilometrowe odcinki "tarki" na której szło k****y dostać xD, poza tym fajnie. (Mam nadzieję, że w miejscu tarek będzie położna elegancka ścieżka rowerowa, bo termin oddania projektu jest na przyszły rok) Co do widoczków, to owszem piękne tereny; dużo jeziorek, urokliwych wiosek, pól i lasów. Niekiedy tylko irytujący był fakt, że patrząc na mapę nastawiamy się, że będziemy jechać wzdłuż jeziora z pięknym widokiem, jednak w rzeczywistości od akwenu odgradza nas ściana lasu i jezioro widzimy może ze dwa razy xD Tak czy siak polecam, nawet kompletnym amatorom, takim jak ja.
    ogólna ocena: 4
    trudność: 2
    stan nawierzchni: 3
    widoki/krajobraz: 4
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: mtb
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Nie
  • Jeździłem tylko południową częścią trasy, więc tak: odcinek od mniej więcej Orzysza - super: nowe asfaltowe fragmenty, szuter wyrównany, utwardzony, piękny asfaltowy kawałek od Nowych Gut na południe do Zdor, to samo wzdłuż kanału Jeglińskiego i od Pisza do Wiartla. Dalej niestety wokół jeziora Nidzkiego tragedia - to znaczy stara "pseudo szutrowa" droga 10km - tarki i kamieni (dużych), od Karwicy do leśniczówki Pranie - podobnie, z tym, że droga jest nie szutrowa, tylko leśna - po piachu, dalej do Rucianego fajna wąska szosa, od Rucianego kawałek trzeba jechać szosą wojewódzką - w sezonie wakacyjnym z ogromnym ruchem samochodów. Od Wygryn na północ - ponownie tarka, tarka, tarka, miejscami odcinki wilgotne, więc twardsze. Generalnie wygląda na to, że z tej południowej części, to trasa jest zbudowana (i oznakowana) tylko w gminie Pisz. W pozostałych miejscach nie ma śladu po jakiejkolwiek budowie trasy (chyba, żeby liczyć 300m ścieżki w Karwicy oraz wiaty na plaży). Brak jakichkolwiek oznaczeń. Widoki bardzo ładne.
    ogólna ocena: 3
    trudność: 3
    stan nawierzchni: 3
    widoki/krajobraz: 4
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Tak
  • Przejechałem ok. 210km w 3 dni: 23-25.07 Generalnie polecam, poza niektórymi elementami: - brak oznakowania w wielu miejscach, w tym najważniejszych (zmiana kierunku itp.) Może jeszcze się poprawi, w końcu oddają za rok - najgorsze: gdy kończy się asfalt (co na mazurach dzieje się często wraz z końcem terenu zabudowanego), "ziemista" jezdnia ma taką poprzeczną "tarkę". Strasznie na tym trzęsie i jedzie się okropnie. To były najgorsze odcinki. Nie wiem, czy można z tym coś zrobić. - w Pilwie (obok jeziora Dąbskiego) obok podobnej "ziemistej drogi" zrobiono 2 asfaltowe ścieżki. Trochę niegospodarnie, bo po obydwu stronach, a ruchu zero. Wolałbym po 1 stornie 2x dłuższą Poza tym mazurskie krajobrazy mi osobiście mega się podobały :)
    ogólna ocena: 3
    trudność: 3
    stan nawierzchni: 2
    widoki/krajobraz: 4
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: mtb
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Nie
  • Film z przejazdu https://www.youtube.com/watch?v=muQwCBwoReo
    ogólna ocena: 4
    trudność: 3
    stan nawierzchni: 3
    widoki/krajobraz: 5
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: mtb
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Nie
  • Trasa przejechana 14-19 czerwiec 2022 , ślad trasy już w niektórych miejscach nie aktualny (są nowo wybudowane odcinki) w niektórych miejscach trwają prace nad budową drogi S16 i track jest nie przejezdny. ogólnie MPR jest jeszcze w fazie realizacji i spora część trasy biegnie polami, drogami kompletnie bez oznaczeń
    ogólna ocena: 3
    trudność: 3
    stan nawierzchni: 3
    widoki/krajobraz: 4
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Nie

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera.

Okazjonalnie będziemy wysyłać email z nowościami o stronie, ciekawymi rowerowymi treściami oraz ofertami od partnerów. W każdej chwili możesz się wypisać.

Zapisz się