Uwaga: Prezentowany przebieg Mazurskiej Pętli Rowerowej ma charakter poglądowy. Projekt jest jeszcze w trakcie budowy. Oficjalny ślad GPX ani mapa z rodzajami nawierzchni nie zostały jeszcze opublikowane. Nie wszystkie MORy (Miejsca Odpoczynku Rowerowego) są już wybudowane.
Mazurska Pętla Rowerowa - praktyczny opis szlaku
Mazurska Pętla Rowerowa to przez wielu długo wyczekiwana trasa. Latem 2023 r. ma zostać oddane do użytku blisko 300 km tras rowerowych w pobliżu jezior, rezerwatów, obszarów Natura 2000, szlaków żeglownych, zabytków, fortyfikacji i innych atrakcji turystycznych. Pętla będzie przemierzać takie miejscowości jak Mikołajki, Mrągowo, Węgorzewo, Giżycko czy Pisz, a dla cyklistów przygotowywanych jest 18 Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR) i 9 wież widokowych. Na trasie pojawią się tablice informacyjne prezentujące szlak oraz okoliczne atrakcje i ciekawe wydarzenia. Szlak rowerowy będzie przebiegać po drogach asfaltowych, szutrowych i leśnych, a w założeniu ma być szeroko dostępna, także dla rodzin z dziećmi. Atutem będzie połączenie szlaku z Green Velo w okolicy Węgorzewa.
Choć projekt może wydawać się duży ze względu na długość szlaku rowerowego, w rzeczywistości na potrzeby stworzenia trasy wykorzystano wiele już istniejących ścieżek rowerowych, dróg szutrowych i gruntowych, a część infrastruktury jedynie zaadaptowano do potrzeb rowerzystom. Nie zmienia to faktu, że w wielu miejscach przez ostatnie miesiące powstało ok. 50 kilometrów nowych, najczęściej asfaltowych dróg rowerowych i poczyniono kilka remontów. Wygląda na to, że podczas jazdy będzie można skorzystać z wielu atrakcji, jak chociażby spływ kajakiem czy rejs żaglówką. Możliwe, że na rowerzystów otworzą się także porty i rowery będzie można przewozić niektórymi statkami. Mazury obfitują w piękne jeziora, tereny naturalne, rezerwaty i malownicze krajobrazy. Nie brakuje także aktywności, które można podjąć. Gminy, poprzez udostępnienie pętli, chcą wpłynąć na poprawę turystyki rowerowej w swoim regionie i z pewnością zainteresowanie wśród cyklistów jest spore.
Na górze strony możesz pobrać plik GPX z poglądowym przebiegiem Mazurskiej Pętli Rowerowej
Mazurska Pętla Rowerowa to wspólne przedsięwzięcie wszystkich gmin i powiatów należących do Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie oraz Nadleśnictw z Krainy Wielkich Jezior.
Mazurska Pętla Rowerowa - najważniejsze informacje
- długość szlaku - ok. 285,5km
- długość pętli wraz z alternatywnym przebiegiem - ponad 300 km
- nawierzchnia - asfaltowa, szutrowa, gruntowa, leśna (20% pętli mają stanowić trasy leśne)
- oznakowanie - słabe, warto używać mapy albo nawigacji
- bezpieczeństwo - w wielu miejscach szlak ma przebiegać równolegle do ruchu samochodowego, częściowo jest poprowadzana także przez średniej wielkości miasta. Z założenia trasa ma być dostępna także dla rodzin z dziećmi. Z oceną bezpieczeństwa należy jednak poczekać do oddania trasy do użytku.
- Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR) - tak, 18, w miejscowościach: Świdry, Wilkasy, Bogacko, Giżycko, Kleszczewo, Okartowo, Kwik, Wiartel, Karwica (oddany 14.06.22), Ruciane-Nida (oddany 14.06.22), Mikołajki, Probark, Mrągowo, Ryn, Trygort, Ogonki, Pozezdrze. Większość obecnie jest w budowie. Będą posiadały m.in. zadaszone wiaty, sanitariaty, stojaki na rowery, ławki, dostęp do prądu.
- wieże widokowe - tak, 9, w miejscowościach: Giżycko, Marcinowa Wola, Nowe Guty, Krzyże (oddana 14.06.22), Probark, Mrągowo, Kal, Węgorzewo.
- połączenie z Green Velo - na północnym odcinku w okolicach Węgorzewa trasa ma się łączyć ze szlakiem ściany wschodniej
- rekomendowany rower - trekking, gravel, cross, turystyczny
Niedogodności na Mazurskiej Pętli Rowerowej - na co zwrócić uwagę?
W wielu miejscach będą zamontowane dobrze znane rowerzystom żółte barierki ochronne. O ile o zasadności ich montowania i stopnia, w jakim szpecą krajobraz można dyskutować, o tyle zdecydowanie negatywnie oceniamy montowanie na początkach i końcach ścieżek słupków, które najprawdopodobniej mają uniemożliwić samochodom i innym pojazdom wjazd na drogi rowerowe, jednak w rzeczywistości stwarzają duże zagrożenie dla rowerzystów przy wjeździe i mijaniu się.
Trasa nie jest dobrze oznakowana dlatego trzeba posiłkować się nawigacją. Plik GPX jest do pobrania na górze strony.
Z komentarzy rowerzystów w internecie wynika, że w wielu miejscach na potrzeby stworzenia pętli zaadaptowano jedynie istniejące odcinki tras, niekiedy w miejscach z niebezpiecznym ruchem samochodowym.