Velo Dunajec - praktyczny opis szlaku
Velo Dunajec to jeden z najbardziej znanych szlaków rowerowych w Polsce województwo małopolskie, część stale rozwijającej się sieci tras Velo Małopolska. Trasa ma swój początek w Zakopanem, w pobliżu dworca kolejowego. Stamtąd prowadzi niemal w całości wzdłuż rzeki Dunajec, zarówno po prawym, jak i lewym jej brzegu. Po drodze przecina Szlak wokół Tatr i przemierza Nowy Targ, by dotrzeć do Jeziora Czorsztyńskiego, gdzie częściowo pokrywa się z malowniczym Velo Czorsztyn (ok. 45-60 km szlaku) - pętlą wokół Jeziora Czorsztyńskiego, gdzie zobaczymy to piękne jezioro, widok na Zamek Czorsztyn, przejedziemy przy Zamku w Niedzicy i obok znanej Zapory Wodnej. Dalej, w Sromowcach Niżnych, trasa wiedzie przez most graniczny na Dunajcu i kieruje nas słowacką stroną przez Przełom Dunajca, gdzie na długości kilku kilometrów łączy się ze szlakiem Aquavelo. Tak docieramy do serca Pienińskiego Parku Narodowego, w którym podczas jazdy można podziwiać spływy tratwami i widoki na Trzy Korony i Sokolicę - najpopularniejsze szczyty tego pięknego górskiego pasma. Od Szczawnicy szlak rowerowy biegnie już sam, meandrując wraz z Dunajcem obok Beskidu Sądeckiego, ku Staremu i Nowemu Sączowi. Przed rowerzystami z bardziej znanych miast jeszcze, dobrze skomunikowany kolejowo, Tarnów. Szlak Velo Dunajec kończy się oficjalnie w Wietrzychowicach, małej miejscowości położonej na północ od Tarnowa, nieopodal ujścia Dunajca do Wisły. Tam łączy się jednak z Wiślaną Trasą Rowerową, co umożliwia dalszą jazdę rowerem.
Szlak na kilku odcinkach pozostaje w budowie, przez co proponowany przebieg trasy prowadzi objazdami, nierzadko poprowadzonymi przez ruchliwe drogi publiczne. To główna przyczyna tego, że szlak jako całość nie jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi. Mimo to, warto rozważyć przejazd kilku odcinków, jak chociażby Szczawnica - Czerwony Klasztor. Trasa biegnie w tym miejscu “w samym centrum” Pienin, gwarantując cyklistom niezapomniane widoki na rzekę i góry. W okresie letnim panuje tam naprawdę spory ruch, co warto mieć na uwadze. W rejonie tym działa wiele wypożyczalni rowerów. Znajdziecie je także na mapie MPR. Na szlaku znajduje się kilka MOR (Miejsc Obsługi Rowerzystów), gdzie można odpocząć.
Profil przewyższeń trasy sprzyja komfortowej jeździe, gdyż kierując się szlakiem z południa na północ, cały czas zjeżdżamy - z blisko 830 m. n. p. m. do ok. 175 m. n. p. m. Kilku podjazdów jednak nie unikniemy, najważniejsze znajdują się w miejscowościach Falsztyn, Brzyna, Dąbrowa, Rożnów, Habalina. Jest ich też sporo w okolicach Jeziora Rożnowskiego k. Nowego Sącza (ok. 145-160km szlaku), miejscami nachylenie sięga ponad 13%. Ze wzniesień jednak można podziwiać rozległe widoki.
Będąc w temacie widoków, Velo Dunajec jest uważany za jeden z najpiękniejszych szlaków rowerowych w Polsce. Jest tu kilka kładek i mostów, niekiedy specjalnie wybudowanych dla rowerzystów. Pobliskie góry, jeziora i przełęcze sprawiają, że co chwila można się napawać pięknym krajobrazem, a do tego odwiedzić wiele atrakcji. Nastawienie regionu na turystykę sprawia, że nie ma większego problemu z dostępnością noclegów czy gastronomii.
Dojazd do szlaku Velo Dunajec
Jak dojechać do Velo Dunajec samochodem?
Jeżeli rowerową podróż po Velo Dunajec zaczynamy w Zakopanem, poza sezonem z parkowaniem nie powinno być problemów. Liczne parkingi pozwolą spokojnie znaleźć miejsce dla samochodu. Raczej trzeba się liczyć z parkowaniem płatnym. W sezonie z pozostawieniem auta mogą się wiązać spore problemy poprzez licznych turystów górskich.
Jeśli nie planujecie zaczynać jazdy od początku, miejsca parkingowe najłatwiej znaleźć w większych miejscowościach: Nowym Targu, okolicznych do Jeziora Czorsztyńskiego, Szczawnicy, Starym i Nowym Sączu, Tarnowie (Park&Ride, ul. Do Huty 14). Na końcu szlaku, w Wietrzychowicach, trudno o zaparkowanie. Możecie spróbować pod sklepem Delikatesy Centrum albo Groszek - są tam też stojaki na rowery.
Velo Małopolska przygotowała listę miejsc, gdzie można przesiąść się na rower, nie martwiąc się o bezpieczne parkowanie:
Zakopane, Poronin (GOK), Szaflary (Urząd Gminy), Nowy Targ (lotnisko, Nowa Targowica), Waksmund (elektrownia wodna), Harklowa (cmentarz), Dębno (kościół), Niedzica (kościół, zamek i zapora), Kąty, Trzy Korony parking, Szczawnica, Krościenko, Zabrzeż, Jazowsko (MOR), Gołkowice (kościół), Stary Sącz, Bartkowa, Czchów, Zakliczyn (stadion), Ostrów (stadion), Głów (MOR), Siedliszowice (kościół), Wietrzychowice (centrum).
Jak dojechać do Velo Dunajec pociągiem?
Do Velo Dunajec można się łatwo dostać pociągiem. Pociągi zatrzymują się najczęściej w miejscowościach takich jak: Zakopane, Poronin, Biały Dunajec, Szaflary, Nowy Targ, Nowy Sącz, Stary Sącz lub Tarnów.
UWAGA. Od 10 września 2020 roku, w związku z remontem linii kolejowej na odcinku Kraków – Zakopane funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi Intercity.
Według najświeższych informacji pociągi mają wrócić na trasę w okresie wakacyjnym - od 25 czerwca do 31 sierpnia 2022, jednak nadal obowiązuje wiele zmian. Aktualny rozkład i utrudnienia warto sprawdzić na stronach przewoźników.
Ze względu na koniec szlaku w Wietrzychowicach, oddalonych o około 30 km od najbliższego dworca PKP w Tarnowie (połączenia m.in. z Przemyślem, Rzeszowem, Krakowem, Wrocławiem), warto rozważyć zakończenie podróży właśnie w Tarnowie lub uwzględnić potrzebę powrotu do miasta, po tym, jak dojedziemy do Wietrzychowic (doliczyć ok. 30 km drogi).
Jak dojechać do Velo Dunajec autobusem?
Jeśli chcemy dostać się na początek szlaku Velo Dunajec w Zakopanem, najwięcej połączeń autobusowych znajdziemy z Krakowa. Jeździ tu popularny Flixbus (ceny ok. 40-60 zł, nie wliczając roweru), ale także Szwagropol czy Voyager. O możliwość przewozu roweru najlepiej pytać, wskazując konkretne połączenie. Flixbus często posiada specjalne uchwyty na rowery zamontowane na tylnej klapie autobusu, ale mamy sygnały od rowerzystów, że nie działa to idealnie i niejednokrotnie zdarzają się problemy. Przewóz roweru wiąże się z dodatkową opłatą.