Żelazny Szlak Rowerowy

Długość: 53.5 km

Suma podjazdów: 186 m

Suma zjazdów: 181 m

Maksymalna wysokość: 301 m n.p.m.

Minimalna wysokość: 203 m n.p.m.

Zdjęcia użytkowników

dodaj swoje zdjęcie
Żelazny Szlak Rowerowy
Żelazny Szlak Rowerowy
Żelazny Szlak Rowerowy
Żelazny Szlak Rowerowy
Żelazny Szlak Rowerowy
Żelazny Szlak Rowerowy

Żelazny Szlak Rowerowy - praktyczny opis szlaku

Koncepcja Żelaznego Szlaku Rowerowego powstała w oparciu o przebieg dawnej trasy kolei Kraków - Wiedeń. O historii tego miejsca można poczytać, zatrzymując się przy tablicach informacyjnych umieszczonych na szlaku. Do głównej części po dawnym torowisku została dodatkowo wytyczona trasa przez czeską Karwinę, dzięki czemu szlak zamyka się w pętlę – i tak powstał Żelazny Szlak Rowerowy w ramach międzynarodowego projektu, ukończonego w 2020 roku, szybko stał się najpopularniejszym szlakiem w województwie śląskim.

Infrastruktura ŻSR po polskiej stronie została wybudowana z rozmachem. Co chwila na szlaku znajdują się wiaty, stoliki, ławeczki, nowo wybudowane miejsca odpoczynkowe. Ścieżka rowerowa ma przyjemną nawierzchnię, jest wystarczająco szeroka dla wszystkich chętnych rowerzystów. Co ciekawe, ścieżka jest na wyłączność dla rowerzystów – w wielu miejscach stoją znaki zakazujące poruszania się po ścieżce pieszo! Skrzyżowania są bardzo dobrze oznaczone. Ciągnące się wzdłuż ścieżki barierki są obiektem kpin, trzeba jednak zwrócić uwagę, że ścieżka prowadzi po wysokim nasypie kolejowym, więc barierki poprawiają bezpieczeństwo. Na tablicach znajdziemy informacje o szlaku, ciekawostki, drogowskazy do pobliskich atrakcji. Wokół szlaku rośnie oferta gastronomiczna: foodtrucki i lodziarnie zapraszają rowerzystów. Zaznaczamy, że ten opis dotyczy tylko części szlaku na odcinku od Godowa, przez Jastrzębie – Zdrój do Zebrzydowic.

Pod koniec października trasa się pięknie złoci. A turystów w weekendy jakoś nie ubywa
Pod koniec października trasa się pięknie złoci. A turystów w weekendy jakoś nie ubywa bzdecior

Po przekroczeniu granicy charakter trasy mocno się zmienia. Poruszamy się drogami publicznymi. Nie ujmuje to jednak malowniczości trasy poprowadzonej przez urocze zakątki. Fani czeskich klimatów będą zachwyceni! Jeszcze zanim dotrzemy do Parku w Karwinie, miniemy co najmniej cztery restauracje z czeskim piwem, kofolą i słynnymi przysmakami, takimi jak smażony ser. W tym miejscu zwracamy uwagę, że rowerzystów w Czechach, tak jak kierowców, obowiązuje bezwzględna trzeźwość.

Lysa Hora w Beskidzie Śląsko-Morawskim
Lysa Hora w Beskidzie Śląsko-Morawskim bzdecior

Karwina to również klimaty uzdrowiskowo-sanatoryjne. Zdjęcie na Darkowskim Moście obowiązkowe! Około trzystu metrów za Mostem kolejne zaskakujące miejsce: Karwinskie Morze… A wracając do Polski, także będziemy mieć wiele okazji do podziwiania widoków i robienia zdjęć. W ostatniej części trasy dominują przejazdy między polami uprawnymi.

Jeżeli do podstawowej pętli Żelaznego Szlaku Rowerowego dodamy parę kilometrów odbicia do Parku Zdrojowego w Jastrzębiu – Zdroju (zjazd ze szlaku oznaczony), będzie to piękna klamra tematyczna nawiązująca do charakteru Karwiny. Zjazd ze szlaku do Zebrzydowic to kolejna okazja do odpoczynku w malowniczym miejscu przy Pałacu nad stawem Młyńszczok, a przy okazji – możliwość uzupełnienia zapasów w jednym z wielu sklepów.

Ze Szlaku będą zadowoleni zarówno miłośnicy złotego napoju, jak i łowcy ciekawostek historycznych. Żelazny Szlak Rowerowy ze względu na komfortowy przebieg trasy, infrastrukturę i ofertę gastronomiczną poleca się szczególnie na wycieczki rodzinne czy ze znajomymi.

Żelazny Szlak Rowerowy - najważniejsze informacje

  • Długość szlaku: 54 km (pełna nowa wersja szlaku, zgodnie ze śladem GPX do pobrania u góry strony). Możliwość skrócenia do ok. 34 km (oznakowane skróty). Możliwość wydłużenia wycieczki do ok. 70 km (z odnogami od szlaku do Parku Zdrojowego w Jastrzębiu - Zdroju oraz do Pałacu w Zebrzydowicach).
  • Wspólne odcinki z innymi szlakami: krótkie fragmenty wspólne ze szlakami tematycznymi na terenie Karwiny.
  • Nawierzchnia: w większości żywiczno-mineralna (ścieżka rowerowa po polskiej stronie) oraz asfaltowa (drogi publiczne po czeskiej stronie). Nawierzchnia na praktycznie całym szlaku jest utwardzona, o jakości jezdnej od bardzo dobrej do doskonałej. Jedyny fragment szutrowy to ok. 200 m w Godowie – można objechać ulicą Dworcową po drugiej stronie torowiska.
  • Oznakowanie: bardzo dobre, nowe. Liczne tablice informacyjne na drodze. O oznakowaniu Żelaznego Szlaku Rowerowego trzeba wiedzieć dwie rzeczy:
    1. Szlak jest inaczej oznakowany po polskiej, a inaczej po czeskiej stronie. W Polsce po Szlaku prowadzą nas pomarańczowe znaczki i tablice. W Czechach mamy żółte tablice ze schematami skrzyżowań i to jest na tyle nietypowe rozwiązanie, że wiele osób uznaje je za niejasne. Na czeskich tablicach trzeba też pilnować logo Żelaznego Szlaku Rowerowego, bo w okolicy przebiegają również inne szlaki rowerowe.
    2. Szlak był oddawany do użytku w ciągu kilku lat i posiada kilka wersji: pełną i wcześniejsze skrócone. W związku z tym w kilku miejscach mamy sytuację, że znaki Żelaznego Szlaku Rowerowego prowadzą nas w dwie różne strony… i obie są poprawne. Nie jest to jednak oczywiste, który kierunek to skrót, a który to główny przebieg szlaku. Dlatego polecamy korzystanie ze śladu GPX. Plik GPX z tej trasy pobierzesz na górze strony.
  • Bezpieczeństwo: Żelazny Szlak Rowerowy jest szlakiem bardzo bezpiecznym. Przede wszystkim dlatego, że na długim odcinku Godów – Zebrzydowice prowadzi odseparowaną od ruchu samochodowego szeroką ścieżką rowerową. W drugiej części szlaku jedziemy już po asfaltowych drogach publicznych, ale są to drogi o znikomym lub miejscami niewielkim natężeniu ruchu samochodowego. Nawet przejazd przez parę większych skrzyżowań w Karwinie wydaje się komfortowy. W Karwinie poruszamy się również parkowymi alejkami, wspólnymi dla rowerzystów i spacerowiczów. Ważna uwaga do kwestii bezpieczeństwa na Żelaznym Szlaku Rowerowym jest następująca: warunkiem bezpiecznego przejazdu jest opanowana umiejętność hamowania i sprawne hamulce u wszystkich uczestników wycieczki. Piszemy to z uwagi na kilka skrzyżowań ścieżki rowerowej z drogami publicznymi. Skrzyżowania te są wprawdzie świetnie oznakowane, jednak do każdego z nich zjeżdża się z poziomu nasypu kolejowego i trzeba co najmniej mocno wyhamować, żeby się rozejrzeć, czy jest komu ustąpić pierwszeństwa. Dobre hamulce przydadzą się również na porządnym zjeździe ulicą Polską do Parku w Karwinie.
  • Trudność: Żelazny Szlak Rowerowy ze względu na bardzo przyjazną nawierzchnię zaliczamy do szlaków łatwych. Co może sprawiać niewielkie trudności i na co należy zwrócić uwagę, to liczne podjazdy i zjazdy w profilu trasy, niektóre dość strome.
  • Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR): Miejsca odpoczynkowe po polskiej stronie Żelaznego Szlaku Rowerowego to prawdziwa duma Godowa, Jastrzębia – Zdroju i Zebrzydowic. I nie ma w tym cienia przesady – tak gęstego obstawienia ścieżki rowerowej wiatami i ławeczkami trudno znaleźć gdziekolwiek indziej. Infrastruktura z miejscami odpoczynkowymi, tablicami informacyjnymi i oznakowaniem została wykonana z rozmachem.
    Po stronie czeskiej nie znajdziemy miejsc odpoczynkowych dedykowanych dla szlaku, ale bez obaw – w parkach czy wokół rynku skorzystamy z ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej. Minusem jest brak przenośnych toalet przy MORach na całej trasie.
  • Rekomendowany rower: Każdy rodzaj roweru, z szosowymi włącznie. Również rowery z przyczepką.
    Ważne! Czeskie przepisy wymagają od każdego roweru m.in. dwóch sprawnych hamulców oraz posiadania oświetlenia i odblasków!
  • Odcinki szutrowe: Jedyny odcinek szutrowy, ale nawet całkiem niezłej jakości, to około 200 metrów w Godowie, w miejscu, gdzie „mała pętla” śladu GPX wraca do ścieżki rowerowej. Dla rowerów z cienkimi oponami polecamy objazd od mostku kolejowego po drugiej stronie torowiska, ulicą Dworcową.
  • Podjazdy: Tereny, przez które przebiega Żelazny Szlak Rowerowy, nie są płaskie. Stąd na szlaku występują liczne, niedługie podjazdy i zjazdy, na ogół niezbyt strome. Jeżeli pojedziemy szlakiem w kierunku odwrotnym niż prowadzi ślad GPX, największy podjazd na trasie będziemy mieć, wyjeżdżając z Karwiny ulicą Polską. Z tego miejsca rozciągają się imponujące widoki na okolicę, dlatego polecamy zdobywać Żelazny Szlak Rowerowy zgodnie z kierunkiem śladu GPX.
  • Połączenia z innymi szlakami rowerowymi: Żelazny Szlak Rowerowy krzyżuje się w kilku miejscach ze szlakiem rowerowym Pętla Euroregionu Cieszyńskiego. Po drodze w okolicach Jastrzębia mamy też dobrze oznakowane skrzyżowanie ze szlakiem Eurovelo 4 Pszczyna – Chałupki / Bohumin.

Niedogodności na Żelazny Szlak Rowerowy - na co zwrócić uwagę?

  • Przekraczanie granicy Polska - Czechy

    Szlak prowadzi terenami przygranicznymi – służby rekomendują posiadanie przy sobie dokumentów tożsamości.

  • Płatności w Czechach

    Po czeskiej stronie płatności są przyjmowane zarówno w koronach czeskich jak i w polskich złotówkach. Ważne: w wielu miejscach (poza centrum Karwiny) płatności są przyjmowane wyłącznie w gotówce!

  • Przepisy dla rowerzystów

    Czeskie przepisy dotyczące rowerzystów są znacznie bardziej rygorystyczne niż polskie. Zwracamy uwagę na najważniejsze różnice:

    1. Dopuszczalny limit promili alkoholu to 0,00.
    2. Obowiązkowe kaski dla rowerzystów poniżej 18 roku życia.
    3. Obowiązkowe wyposażenie roweru to m. in. sprawne dwa hamulce, odblaski, oświetlenie, chorągiewka na przyczepce rowerowej.

Jak dojechać do szlaku Żelazny Szlak Rowerowy samochodem?

Pętla Żelaznego Szlaku Rowerowego według śladu GPX zaczyna się w Godowie, ale nie ma przeciwwskazań, aby rozpocząć pętlę w innym miejscu.

Jeżeli do Szlaku chcemy dojechać samochodem, możemy zaproponować co najmniej kilka wygodnych miejsc do zaparkowania:

  1. Godów – parking przy Urzędzie Gminy. Parking jest nieduży, przy ładnej pogodzie w weekendy szybko się zapełnia.
  2. Zebrzydowice – parking przy Biedronce lub innym markecie.
  3. Jastrzębie – Zdrój – parkingi przy uliczkach w pobliżu Szlaku lub przy Parku Zdrojowym – to trochę dalej, za to z dodatkowym miejscem wartym odwiedzenia. Polecamy Jastrzębie jako miejsce startu szczególnie podróżującym z daleka ze względu na szybki dojazd od autostrady A1.

Jak dojechać do szlaku Żelazny Szlak Rowerowy pociągiem?

Jeżeli do Żelaznego Szlaku Rowerowego chcemy dojechać pociągiem, mamy do wyboru jedną stację: Zebrzydowice. Tu zatrzymują się pociągi do / z Cieszyna, Katowic oraz Czechowic-Dziedzic.

Jak dojechać do szlaku Żelazny Szlak Rowerowy autobusem?

Jeżeli do Żelaznego Szlaku Rowerowego chcemy dojechać autobusem, mamy podobny wybór jak w przypadku PKP: jedyny większy dworzec autobusowy to Jastrzębie – Zdrój. Przykładowo, z Katowic do Jastrzębia – Zdroju jest kilkanaście połączeń dziennie, można dojechać w ok. godzinę.

Dodatkowo, w niektórych miejscowościach po drodze zatrzymują się autobusy, są to jednak przystanki z bardzo skromnym rozkładem jazdy i są to zwykle lokalne linie, w których nie ma możliwości przewozu rowerów.

Inne miejscowości z dworcami autobusowymi, bardziej oddalone od Żelaznego Szlaku Rowerowego to: Pawłowice, Drogomyśl, Cieszyn, Wodzisław.

Atrakcje w okolicy "Żelazny Szlak Rowerowy"

Najczęstsze pytania

Czy szlak Żelazny Szlak Rowerowy jest trudny?

Żelazny Szlak Rowerowy jest dość łatwym szlakiem. Na szlaku nie występują żadne trudności techniczne, nie licząc podjazdów.

Czy Żelazny Szlak Rowerowy jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi?

Żelazny Szlak Rowerowy prowadzi w polskiej części po odseparowanej od ruchu drogowego ścieżce rowerowej, dlatego śmiało można stwierdzić, że ten szlak jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi. W czeskiej części szlaku trasa prowadzi po drogach publicznych.

Czy szlak Żelazny Szlak Rowerowy jest dobrze oznaczony?

Żelazny Szlak Rowerowy jest bardzo dobrze oznaczony. Oznaczenia po polskiej stronie to pomarańczowe tabliczki podobne do znaków drogowych. Po czeskiej stronie prowadzą nas żółte tablice z logo szlaku.

Czy na szlaku Żelazny Szlak Rowerowy znajdują się udogodnienia dla rowerzystów?

Na głównej polskiej części Żelaznego Szlaku Rowerowego jest wiele miejsc odpoczynkowych z ławeczkami, stolikami i wiatami. W pozostałej części Szlaku korzystamy z ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej. Przy Żelaznym Szlaku Rowerowym jest spora oferta gastronomiczna.

Czy da się przejechać Żelazny Szlak Rowerowy na rowerze szosowym?

Tak, Żelazny Szlak Rowerowy praktycznie na całej pętli posiada nawierzchnię przyjazną rowerom szosowym.

Inne szlaki w pobliżu

Opinie użytkowników (5)

  • Fajny szlak, po Polskiej stronie rozbudowana infrastruktura. Wiaty, barierki, różne tablice informacyjne. Polecam zajechać w Czechach na Rynek do Karwiny na kawę a po Polskiej stronie podobało mi się też w Zebrzydowicach (trzeba kawałek zboczyć z trasy). Przyjemna traska na kilkugodzinną 2-3h wycieczkę.

    ogólna ocena:
    trudność: 2
    stan nawierzchni: 4
    widoki/krajobraz: 3
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Tak
  • Obecnie warto mieć jednak korony czeskie, bo złotówek i euro nie chcą przyjmować, a jeżeli chodzi o dojazd pociągiem polecam tez Bełsznicę lub jeżeli potrzeba Wodzisław śląski i dojazd do Godowa na żelazny. Z Bełsznicy jest prosta trasa, częściowo ze ścieżką rowerową.

    ogólna ocena:
    trudność: 2
    stan nawierzchni: 5
    widoki/krajobraz: 5
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Tak
  • Szlak ma dwa oblicza, zależnie po której stronie granicy przebiega. Po polskiej jest on schematyczny, poukładany i wręcz nudny. Nawierzchnia jest bardzo dobra, barierki, oznakowanie, przystanki, to wszystko bardzo ładnie wygląda. Spora część szlaku jest osobną drogą, przez co jest bezpieczniej. Dłuższe odcinki proste bez niczego sprawiają, że można być monotonnie. Czeska strona jest nieco bardziej "rozluźniona". Szlak przebiega także po drogach publicznych. Jest ciekawiej, więcej zmiennych i trochę widoków ale przesadnych zachwytów. Szlak dobry dla rodzin z dziećmi, niedzielnych rowerzystów.

    ogólna ocena:
    trudność: 1
    stan nawierzchni: 4
    widoki/krajobraz: 2
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Tak
  • Szlak dosyć przyjemny jednakże w moim odczuciu mocno monotonny. Nie uważam też, że obstawienie szlaku na odcinku starej trasy kolejowej drewnianymi balustradami jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż jest tam stosunkowo wąsko co może stanowić jakiś problem w sezonie kiedy na szlaku jest sporo osób w tym dorośli i dzieci. Trasa po stronie czeskiej prowadzi po drogach publicznych, i przechodzi koło dwóch barów, które serwują lokalne elektrolity :) Czas przejazdu 2-3h w zależności od kondycji i oczywiście chęci.

    ogólna ocena:
    trudność: 1
    stan nawierzchni: 2
    widoki/krajobraz: 2
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Tak
  • Po polskiej stronie trasa jest zrobiona w standardzie, który wszyscy chcielibyśmy oglądać częściej. Dobra nawierzchnia, barierki drewniane, czyste wiaty a przy nich stojaki rowerowe obite gumą.. Niestety przejazd polskim odcinkiem trwa na tyle krótką "chwilę", że ja miałem ochotę po przejechaniu całej pętli przejechać go jeszcze raz... Trzeba jednak pamiętać, że po czeskiej stronie nie ma żadnej nowej trasy. Szlak jest wytyczony istniejącymi drogami lokalnymi. Faktem jest, że czuliśmy się na nich w miarę bezpiecznie, ale być może to też kwestia tego, że jechaliśmy w czasie weekendu i ruch był naprawdę niewielki - nawet w samej Ostravie. Każdego dnia wyszło nieco ponad 60 km - to odpowiednia odległość nawet dla osób, które po raz pierwszy od wielu miesięcy wyciągnęły rower z garażu. Po drodze nie ma wielu atrakcji. Karvina to w weekendy miasteczko bardzo ospałe. Wjeżdżając tam śmialiśmy się nawet, że "chyba dali im znać, że jedziemy, bo wszyscy uciekli". Było chłodno, ale słonecznie. Tego samego dnia - po polskiej stronie granicy - na rynku w Wodzisławiu Śląskim było sporo osób (spacerujących, siedzących na ławeczkach itd). Po stronie czeskiej - zupełna cisza. Według miejscowych to zupełnie normalne. W związku z tym trzeba też pamiętać, że nie wszystkie knajpki muszą być otwarte. Podsumowując. Żelazny Szlak Rowerowy to bardzo ciekawa propozycja dla wszystkich, nawet mało wprawionych rowerzystów. W większości jest płaski. Poprowadzony dobrej jakości nawierzchnią, po polskiej stronie jako odseparowana od ruchu droga dla rowerów. My zaczynaliśmy i kończyliśmy w Wodzisławiu Śląskim, gdzie dojeżdżają pociągi z Warszawy, Gdyni, Katowic.. a także Wiednia i Pragi

    ogólna ocena:
    trudność: 1
    stan nawierzchni: 4
    widoki/krajobraz: 3
    ruch samochodów: mały
    rekomendowany rower: gravel / trekking
    szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi: Tak

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera.

Okazjonalnie będziemy wysyłać email z nowościami o stronie, ciekawymi rowerowymi treściami oraz ofertami od partnerów. W każdej chwili możesz się wypisać.

Zapisz się
zrzutka mobilna velomapa