Koncepcja Żelaznego Szlaku Rowerowego powstała w oparciu o przebieg dawnej
trasy kolei Kraków - Wiedeń. O historii tego miejsca można poczytać,
zatrzymując się przy tablicach informacyjnych umieszczonych na szlaku. Do
głównej części po dawnym torowisku została dodatkowo wytyczona trasa przez
czeską Karwinę, dzięki czemu szlak zamyka się w pętlę – i tak powstał Żelazny
Szlak Rowerowy w ramach międzynarodowego projektu, ukończonego w 2020 roku, szybko
stał się najpopularniejszym szlakiem w województwie śląskim.
Infrastruktura ŻSR po polskiej stronie została wybudowana z rozmachem. Co
chwila na szlaku znajdują się wiaty, stoliki, ławeczki, nowo wybudowane
miejsca odpoczynkowe. Ścieżka rowerowa ma przyjemną nawierzchnię, jest
wystarczająco szeroka dla wszystkich chętnych rowerzystów. Co ciekawe, ścieżka
jest na wyłączność dla rowerzystów – w wielu miejscach stoją znaki zakazujące
poruszania się po ścieżce pieszo! Skrzyżowania są bardzo dobrze oznaczone.
Ciągnące się wzdłuż ścieżki barierki są obiektem kpin, trzeba jednak zwrócić
uwagę, że ścieżka prowadzi po wysokim nasypie kolejowym, więc barierki
poprawiają bezpieczeństwo. Na tablicach znajdziemy informacje o szlaku,
ciekawostki, drogowskazy do pobliskich atrakcji. Wokół szlaku rośnie oferta
gastronomiczna: foodtrucki i lodziarnie zapraszają rowerzystów. Zaznaczamy, że
ten opis dotyczy tylko części szlaku na odcinku od Godowa, przez Jastrzębie –
Zdrój do Zebrzydowic.
Po przekroczeniu granicy charakter trasy mocno się zmienia. Poruszamy się
drogami publicznymi. Nie ujmuje to jednak malowniczości trasy poprowadzonej
przez urocze zakątki. Fani czeskich klimatów będą zachwyceni! Jeszcze zanim
dotrzemy do Parku w Karwinie, miniemy co najmniej cztery restauracje z czeskim
piwem, kofolą i słynnymi przysmakami, takimi jak smażony ser. W tym miejscu
zwracamy uwagę, że rowerzystów w Czechach, tak jak kierowców, obowiązuje
bezwzględna trzeźwość.
Karwina to również klimaty uzdrowiskowo-sanatoryjne. Zdjęcie na Darkowskim
Moście obowiązkowe! Około trzystu metrów za Mostem kolejne zaskakujące
miejsce: Karwinskie Morze… A wracając do Polski, także będziemy mieć wiele
okazji do podziwiania widoków i robienia zdjęć. W ostatniej części trasy
dominują przejazdy między polami uprawnymi.
Jeżeli do podstawowej pętli Żelaznego Szlaku Rowerowego dodamy parę kilometrów
odbicia do Parku Zdrojowego w Jastrzębiu – Zdroju (zjazd ze szlaku oznaczony),
będzie to piękna klamra tematyczna nawiązująca do charakteru Karwiny. Zjazd ze
szlaku do Zebrzydowic to kolejna okazja do odpoczynku w malowniczym miejscu
przy Pałacu nad stawem Młyńszczok, a przy okazji – możliwość uzupełnienia
zapasów w jednym z wielu sklepów.
Ze Szlaku będą zadowoleni zarówno miłośnicy złotego napoju, jak i łowcy
ciekawostek historycznych. Żelazny Szlak Rowerowy ze względu na komfortowy
przebieg trasy, infrastrukturę i ofertę gastronomiczną poleca się szczególnie
na wycieczki rodzinne czy ze znajomymi.
Żelazny Szlak Rowerowy - najważniejsze informacje
Długość szlaku: 54 km (pełna nowa wersja szlaku, zgodnie ze
śladem GPX do pobrania u góry strony). Możliwość skrócenia do ok. 34 km
(oznakowane skróty). Możliwość wydłużenia wycieczki do ok. 70 km (z odnogami
od szlaku do Parku Zdrojowego w Jastrzębiu - Zdroju oraz do Pałacu w
Zebrzydowicach).
Wspólne odcinki z innymi szlakami: krótkie fragmenty
wspólne ze szlakami tematycznymi na terenie Karwiny.
Nawierzchnia: w większości żywiczno-mineralna (ścieżka
rowerowa po polskiej stronie) oraz asfaltowa (drogi publiczne po czeskiej
stronie). Nawierzchnia na praktycznie całym szlaku jest utwardzona, o
jakości jezdnej od bardzo dobrej do doskonałej. Jedyny fragment szutrowy to
ok. 200 m w Godowie – można objechać ulicą Dworcową po drugiej stronie
torowiska.
Oznakowanie: bardzo dobre, nowe. Liczne tablice
informacyjne na drodze. O oznakowaniu Żelaznego Szlaku Rowerowego trzeba
wiedzieć dwie rzeczy:
Szlak jest inaczej oznakowany po polskiej, a inaczej po czeskiej
stronie. W Polsce po Szlaku prowadzą nas pomarańczowe znaczki i tablice.
W Czechach mamy żółte tablice ze schematami skrzyżowań i to jest na tyle
nietypowe rozwiązanie, że wiele osób uznaje je za niejasne. Na czeskich
tablicach trzeba też pilnować logo Żelaznego Szlaku Rowerowego, bo w
okolicy przebiegają również inne szlaki rowerowe.
Szlak był oddawany do użytku w ciągu kilku lat i posiada kilka wersji:
pełną i wcześniejsze skrócone. W związku z tym w kilku miejscach mamy
sytuację, że znaki Żelaznego Szlaku Rowerowego prowadzą nas w dwie różne
strony… i obie są poprawne. Nie jest to jednak oczywiste, który kierunek
to skrót, a który to główny przebieg szlaku. Dlatego polecamy
korzystanie ze śladu GPX. Plik GPX z tej trasy pobierzesz na górze
strony.
Bezpieczeństwo: Żelazny Szlak Rowerowy jest szlakiem bardzo
bezpiecznym. Przede wszystkim dlatego, że na długim odcinku Godów –
Zebrzydowice prowadzi odseparowaną od ruchu samochodowego szeroką ścieżką
rowerową. W drugiej części szlaku jedziemy już po asfaltowych drogach
publicznych, ale są to drogi o znikomym lub miejscami niewielkim natężeniu
ruchu samochodowego. Nawet przejazd przez parę większych skrzyżowań w
Karwinie wydaje się komfortowy. W Karwinie poruszamy się również parkowymi
alejkami, wspólnymi dla rowerzystów i spacerowiczów. Ważna uwaga do kwestii
bezpieczeństwa na Żelaznym Szlaku Rowerowym jest następująca: warunkiem
bezpiecznego przejazdu jest opanowana umiejętność hamowania i sprawne
hamulce u wszystkich uczestników wycieczki. Piszemy to z uwagi na kilka
skrzyżowań ścieżki rowerowej z drogami publicznymi. Skrzyżowania te są
wprawdzie świetnie oznakowane, jednak do każdego z nich zjeżdża się z
poziomu nasypu kolejowego i trzeba co najmniej mocno wyhamować, żeby się
rozejrzeć, czy jest komu ustąpić pierwszeństwa. Dobre hamulce przydadzą się
również na porządnym zjeździe ulicą Polską do Parku w Karwinie.
Trudność: Żelazny Szlak Rowerowy ze względu na bardzo
przyjazną nawierzchnię zaliczamy do szlaków łatwych. Co może sprawiać
niewielkie trudności i na co należy zwrócić uwagę, to liczne podjazdy i
zjazdy w profilu trasy, niektóre dość strome.
Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR): Miejsca odpoczynkowe po
polskiej stronie Żelaznego Szlaku Rowerowego to prawdziwa duma Godowa,
Jastrzębia – Zdroju i Zebrzydowic. I nie ma w tym cienia przesady – tak
gęstego obstawienia ścieżki rowerowej wiatami i ławeczkami trudno znaleźć
gdziekolwiek indziej. Infrastruktura z miejscami odpoczynkowymi, tablicami
informacyjnymi i oznakowaniem została wykonana z rozmachem.
Po stronie czeskiej nie znajdziemy miejsc odpoczynkowych dedykowanych dla
szlaku, ale bez obaw – w parkach czy wokół rynku skorzystamy z
ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej. Minusem jest brak przenośnych
toalet przy MORach na całej trasie.
Rekomendowany rower: Każdy rodzaj roweru, z szosowymi
włącznie. Również rowery z przyczepką.
Ważne! Czeskie przepisy wymagają od każdego roweru m.in.
dwóch sprawnych hamulców oraz posiadania oświetlenia i odblasków!
Odcinki szutrowe: Jedyny odcinek szutrowy, ale nawet
całkiem niezłej jakości, to około 200 metrów w Godowie, w miejscu, gdzie
„mała pętla” śladu GPX wraca do ścieżki rowerowej. Dla rowerów z cienkimi
oponami polecamy objazd od mostku kolejowego po drugiej stronie torowiska,
ulicą Dworcową.
Podjazdy: Tereny, przez które przebiega Żelazny Szlak
Rowerowy, nie są płaskie. Stąd na szlaku występują liczne, niedługie
podjazdy i zjazdy, na ogół niezbyt strome. Jeżeli pojedziemy szlakiem w
kierunku odwrotnym niż prowadzi ślad GPX, największy podjazd na trasie
będziemy mieć, wyjeżdżając z Karwiny ulicą Polską. Z tego miejsca rozciągają
się imponujące widoki na okolicę, dlatego polecamy zdobywać Żelazny Szlak
Rowerowy zgodnie z kierunkiem śladu GPX.
Połączenia z innymi szlakami rowerowymi: Żelazny Szlak
Rowerowy krzyżuje się w kilku miejscach ze szlakiem rowerowym Pętla
Euroregionu Cieszyńskiego. Po drodze w okolicach Jastrzębia mamy też dobrze
oznakowane skrzyżowanie ze szlakiem Eurovelo 4 Pszczyna – Chałupki /
Bohumin.
Niedogodności na Żelazny Szlak Rowerowy - na co zwrócić uwagę?
Przekraczanie granicy Polska - Czechy
Szlak prowadzi terenami przygranicznymi – służby rekomendują posiadanie
przy sobie dokumentów tożsamości.
Płatności w Czechach
Po czeskiej stronie płatności są przyjmowane zarówno w koronach czeskich
jak i w polskich złotówkach. Ważne: w wielu miejscach (poza centrum
Karwiny) płatności są przyjmowane wyłącznie w gotówce!
Przepisy dla rowerzystów
Czeskie przepisy dotyczące rowerzystów są znacznie bardziej rygorystyczne
niż polskie. Zwracamy uwagę na najważniejsze różnice:
Dopuszczalny limit promili alkoholu to 0,00.
Obowiązkowe kaski dla rowerzystów poniżej 18 roku życia.
Obowiązkowe wyposażenie roweru to m. in. sprawne dwa hamulce, odblaski,
oświetlenie, chorągiewka na przyczepce rowerowej.
Jak dojechać do szlaku Żelazny Szlak Rowerowy samochodem?
Pętla Żelaznego Szlaku Rowerowego według śladu GPX zaczyna się w Godowie, ale
nie ma przeciwwskazań, aby rozpocząć pętlę w innym miejscu.
Jeżeli do Szlaku chcemy dojechać samochodem, możemy zaproponować co najmniej
kilka wygodnych miejsc do zaparkowania:
Godów – parking przy Urzędzie Gminy. Parking jest nieduży, przy ładnej
pogodzie w weekendy szybko się zapełnia.
Zebrzydowice – parking przy Biedronce lub innym markecie.
Jastrzębie – Zdrój – parkingi przy uliczkach w pobliżu Szlaku lub przy Parku
Zdrojowym – to trochę dalej, za to z dodatkowym miejscem wartym odwiedzenia.
Polecamy Jastrzębie jako miejsce startu szczególnie podróżującym z daleka ze
względu na szybki dojazd od autostrady A1.
Jak dojechać do szlaku Żelazny Szlak Rowerowy pociągiem?
Jeżeli do Żelaznego Szlaku Rowerowego chcemy dojechać pociągiem, mamy do
wyboru jedną stację: Zebrzydowice. Tu zatrzymują się pociągi do / z Cieszyna,
Katowic oraz Czechowic-Dziedzic.
Jak dojechać do szlaku Żelazny Szlak Rowerowy autobusem?
Jeżeli do Żelaznego Szlaku Rowerowego chcemy dojechać autobusem, mamy podobny
wybór jak w przypadku PKP: jedyny większy dworzec autobusowy to Jastrzębie –
Zdrój. Przykładowo, z Katowic do Jastrzębia – Zdroju jest kilkanaście połączeń
dziennie, można dojechać w ok. godzinę.
Dodatkowo, w niektórych miejscowościach po drodze zatrzymują się autobusy, są
to jednak przystanki z bardzo skromnym rozkładem jazdy i są to zwykle lokalne
linie, w których nie ma możliwości przewozu rowerów.
Inne miejscowości z dworcami autobusowymi, bardziej oddalone od Żelaznego
Szlaku Rowerowego to: Pawłowice, Drogomyśl, Cieszyn, Wodzisław.
Zespół uzdrowiskowy w Jastrzębiu-Zdroju
- Zespół dawnych obiektów sanatoryjnych, położony terenie osiedla Zdrój. W skład wchodzi między innymi pijalnia wód i inhalatorium solankowe.
Staw Młyńczok
- Ośrodek Sportów Wodnych w Zebrzydowicach nad stawem Młyńczok. W zbiorniku wodnym wydzielono dwa baseny (większy i mniejszy).
Żelazny Szlak Rowerowy jest dość łatwym szlakiem. Na szlaku nie występują żadne trudności techniczne, nie licząc podjazdów.
Czy Żelazny Szlak Rowerowy jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi?
Żelazny Szlak Rowerowy prowadzi w polskiej części po odseparowanej od ruchu drogowego ścieżce rowerowej, dlatego śmiało można stwierdzić, że ten szlak jest bezpieczny dla rodzin z dziećmi. W czeskiej części szlaku trasa prowadzi po drogach publicznych.
Czy szlak Żelazny Szlak Rowerowy jest dobrze oznaczony?
Żelazny Szlak Rowerowy jest bardzo dobrze oznaczony. Oznaczenia po polskiej stronie to pomarańczowe tabliczki podobne do znaków drogowych. Po czeskiej stronie prowadzą nas żółte tablice z logo szlaku.
Czy na szlaku Żelazny Szlak Rowerowy znajdują się udogodnienia dla rowerzystów?
Na głównej polskiej części Żelaznego Szlaku Rowerowego jest wiele miejsc odpoczynkowych z ławeczkami, stolikami i wiatami. W pozostałej części Szlaku korzystamy z ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej. Przy Żelaznym Szlaku Rowerowym jest spora oferta gastronomiczna.
Czy da się przejechać Żelazny Szlak Rowerowy na rowerze szosowym?
Tak, Żelazny Szlak Rowerowy praktycznie na całej pętli posiada nawierzchnię przyjazną rowerom szosowym.
Świetny szlak, po Polskiej stronie wszystko naprawdę dobrze przygotowane, przeważająca ilość ścieżek rowerowych wyłączonych z ruchu samochodowego z małym wyjątkiem w postaci skrzyżowań, które mogą posłużyć jako fajne uzupełnienie edukacyjne dla młodszych użytkowników. Jechałem z rodzinką, w tym 7 latek, który cały szlak przejechał w niecałe 3h. W Czechach na minus infrastruktura czyt. jeździsz głównie po drogach ale ruch nie aż tak duży, plus bałagan w oznakowaniu i można się pogubić. Na duży plus Karvina i rynek, polecam się zatrzymać na lody, kofole, piwko co kto lubi ;) Ogólnie polecaamy!
ogólna ocena:
trudność:
2
stan nawierzchni:
5
widoki/krajobraz:
3
ruch samochodów:
mały
rekomendowany rower:
gravel / trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
Tak
It is great track for signtseeing. Good bike road. Easy to ride. I liked a lot that we saw different scenery: villages, fields, forest, towns
ogólna ocena:
trudność:
2
stan nawierzchni:
4
widoki/krajobraz:
4
ruch samochodów:
mały
rekomendowany rower:
gravel / trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
Tak
Bardzo fajny szlak.
Czy jest dla dzieci? To zależy - w Czechach jeździsz po publicznych drogach. W Polsce raczej nie. Nie jest w pełni wyłączony z ruchu.
Ogólnie naprawdę fajny szlak i warto przejechać! Polecam! 5/5!
ogólna ocena:
trudność:
2
stan nawierzchni:
5
widoki/krajobraz:
2
ruch samochodów:
mały
rekomendowany rower:
gravel / trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
Tak
Fajny szlak, po Polskiej stronie rozbudowana infrastruktura. Wiaty, barierki, różne tablice informacyjne. Polecam zajechać w Czechach na Rynek do Karwiny na kawę a po Polskiej stronie podobało mi się też w Zebrzydowicach (trzeba kawałek zboczyć z trasy). Przyjemna traska na kilkugodzinną 2-3h wycieczkę.
ogólna ocena:
trudność:
2
stan nawierzchni:
4
widoki/krajobraz:
3
ruch samochodów:
mały
rekomendowany rower:
gravel / trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
Tak
Obecnie warto mieć jednak korony czeskie, bo złotówek i euro nie chcą przyjmować, a jeżeli chodzi o dojazd pociągiem polecam tez Bełsznicę lub jeżeli potrzeba Wodzisław śląski i dojazd do Godowa na żelazny. Z Bełsznicy jest prosta trasa, częściowo ze ścieżką rowerową.
ogólna ocena:
trudność:
2
stan nawierzchni:
5
widoki/krajobraz:
5
ruch samochodów:
mały
rekomendowany rower:
gravel / trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
Tak
Szlak ma dwa oblicza, zależnie po której stronie granicy przebiega.
Po polskiej jest on schematyczny, poukładany i wręcz nudny. Nawierzchnia jest bardzo dobra, barierki, oznakowanie, przystanki, to wszystko bardzo ładnie wygląda. Spora część szlaku jest osobną drogą, przez co jest bezpieczniej. Dłuższe odcinki proste bez niczego sprawiają, że można być monotonnie.
Czeska strona jest nieco bardziej "rozluźniona". Szlak przebiega także po drogach publicznych. Jest ciekawiej, więcej zmiennych i trochę widoków ale przesadnych zachwytów.
Szlak dobry dla rodzin z dziećmi, niedzielnych rowerzystów.
ogólna ocena:
trudność:
1
stan nawierzchni:
4
widoki/krajobraz:
2
ruch samochodów:
mały
rekomendowany rower:
gravel / trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
Tak
Szlak dosyć przyjemny jednakże w moim odczuciu mocno monotonny. Nie uważam też, że obstawienie szlaku na odcinku starej trasy kolejowej drewnianymi balustradami jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż jest tam stosunkowo wąsko co może stanowić jakiś problem w sezonie kiedy na szlaku jest sporo osób w tym dorośli i dzieci.
Trasa po stronie czeskiej prowadzi po drogach publicznych, i przechodzi koło dwóch barów, które serwują lokalne elektrolity :)
Czas przejazdu 2-3h w zależności od kondycji i oczywiście chęci.
ogólna ocena:
trudność:
1
stan nawierzchni:
2
widoki/krajobraz:
2
ruch samochodów:
mały
rekomendowany rower:
gravel / trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
Tak
Po polskiej stronie trasa jest zrobiona w standardzie, który wszyscy chcielibyśmy oglądać częściej. Dobra nawierzchnia, barierki drewniane, czyste wiaty a przy nich stojaki rowerowe obite gumą..
Niestety przejazd polskim odcinkiem trwa na tyle krótką "chwilę", że ja miałem ochotę po przejechaniu całej pętli przejechać go jeszcze raz...
Trzeba jednak pamiętać, że po czeskiej stronie nie ma żadnej nowej trasy. Szlak jest wytyczony istniejącymi drogami lokalnymi. Faktem jest, że czuliśmy się na nich w miarę bezpiecznie, ale być może to też kwestia tego, że jechaliśmy w czasie weekendu i ruch był naprawdę niewielki - nawet w samej Ostravie.
Każdego dnia wyszło nieco ponad 60 km - to odpowiednia odległość nawet dla osób, które po raz pierwszy od wielu miesięcy wyciągnęły rower z garażu.
Po drodze nie ma wielu atrakcji. Karvina to w weekendy miasteczko bardzo ospałe. Wjeżdżając tam śmialiśmy się nawet, że "chyba dali im znać, że jedziemy, bo wszyscy uciekli". Było chłodno, ale słonecznie. Tego samego dnia - po polskiej stronie granicy - na rynku w Wodzisławiu Śląskim było sporo osób (spacerujących, siedzących na ławeczkach itd). Po stronie czeskiej - zupełna cisza. Według miejscowych to zupełnie normalne.
W związku z tym trzeba też pamiętać, że nie wszystkie knajpki muszą być otwarte.
Podsumowując. Żelazny Szlak Rowerowy to bardzo ciekawa propozycja dla wszystkich, nawet mało wprawionych rowerzystów. W większości jest płaski. Poprowadzony dobrej jakości nawierzchnią, po polskiej stronie jako odseparowana od ruchu droga dla rowerów.
My zaczynaliśmy i kończyliśmy w Wodzisławiu Śląskim, gdzie dojeżdżają pociągi z Warszawy, Gdyni, Katowic.. a także Wiednia i Pragi
ogólna ocena:
trudność:
1
stan nawierzchni:
4
widoki/krajobraz:
3
ruch samochodów:
mały
rekomendowany rower:
gravel / trekking
szlak odpowiedni dla rodzin z dziećmi:
Tak
Podoba ci się to co robimy?
Cześć! Bardzo nam miło, że korzystasz z Velomapy. Serwis jest darmowy i dostępny dla wszystkich. Zdecydowanie chcielibyśmy żeby taki pozostał.
Jeżeli podoba ci się to co robimy i uważasz za pomocne to może rozważysz wsparcie finansowe projektu.