Mamy, singielki, żony, seniorki. Dziewczyny, kobiety, damy. Na treningi, rekreacyjnie, po mieście. Z rodziną, koleżanką, partnerem, kolegami, same. Kobiece kolarstwo, kobiecy cyklizm. Jakie są kobiece rowerowe pasje? Co wyróżnia kobiecą jazdę na rowerze? Jak możemy zachęcić kolejne panie, aby wsiadały na rower? Ruszamy z kampanią #DziewczynyNaRowery, aby pomóc paniom przełamywać swoje bariery i wspomóc rozwój kobiecego kolarstwa.
Kampania #DziewczynyNaRowery. Po co?
Pomysł na kampanię #DziewczynyNaRowery narodził się już w tamtym roku. Długo zastanawialiśmy się, czy jest ona potrzebna, jaki będzie jej odbiór, co warto przekazać. O kobiecym świecie rowerowym wiedzieliśmy niewiele. I to był pierwszy znak, że w takim razie może trzeba o nim mówić więcej.
Potem przyszło lato i wspólne wyjazdy na rower z dziewczynami. Część z nich wcześniej praktycznie nie jeździła na rowerze, niektóre nie wierzyły, że dadzą radę przejechać 50 km przez cały dzień. Kiedy zobaczyliśmy, jaką radość i wiarę w siebie dostarczyła im wspólna przejażdżka, ile znaczy kontakt z naturą, rozmowy toczone z wysokości siodełka, kiedy wiatr i słońce smaga po twarzy… Zapadła decyzja, że warto. Warto zrobić coś, co może przekona kolejne kobiety do tego, że jazda na rowerze może im przynieść wiele korzyści.
Następnie pojawiła się informacja, że w przyszłym roku pojedzie Tour de Pologne Women, a Kasia Niewiadoma wywalczyła tytuł gravelowej mistrzyni świata. Zaczęliśmy przyglądać się polskim rowerzystkom i odkryliśmy, jak bogaty wewnętrznie jest kobiecy świat rowerowy i jak wiele ma obliczy.
Ta kampania ma być próbą ich zaprezentowania. Pokażemy siłę integracji girl gangów i grup rowerowych. Przedstawimy kobiety, które jazdę na rowerze godzą z obowiązkami. Zaprosimy miłośniczki enduro, szosy, MTB i gravelów. Porozmawiamy o potrzebach, problemach, emocjach - tych wewnątrz kobiet i na zewnątrz. Poznamy biografie rowerzystek z historii, historie tych wielkich i tych małych podróży rowerowych. Przekonamy się, jak rower potrafi zmieniać kobiety, a one zmieniać rowerowy świat.
Chcemy zwrócić uwagę na pozytywny wpływ jazdy na rowerze na przezwyciężanie kompleksów i uprzedzeń oraz pokonywanie wewnętrznych barier. Przekaz będziemy też kierować do młodych dziewczyn, które wchodząc w dorosłe życie, coraz częściej są zagubione i szukają swojej drogi. Jednym z zamierzeń jest pokazanie, że rower potrafi zdziałać wiele dobrego w kwestii budowania charakteru, osobowości i cech, które wyrabiają życiową siłę. Efektem kampanii ma być zachęcenie kolejnych kobiet do jazdy na rowerze i integrowania się z innymi rowerzystkami.
Uważamy, że najlepszym środkiem do tego jest rozmowa, dlatego zaprosiliśmy kilkanaście kobiet z rowerowego świata, aby podzieliły się swoimi historiami. To kobiety z różnych stron Polski, z różnymi doświadczeniami, poglądami i wartościami. Choć reprezentują różne oblicza cyklizmu, łączy je rowerowa pasja.
Przeprowadzone wywiady będzie można obejrzeć na naszym YouTube i posłuchać w serwisach streamingowych w formie podcastu pod nazwą #SwoimSzlakiem. Podsumowania spotkań, poruszające najważniejsze tematy, pojawią się także na naszym blogu.
Szykujemy także akcje dodatkowe, do uczestnictwa w których zaprosimy wszystkie kobiety. Więcej informacji już niedługo!
To, kogo zaprosiliśmy do kampanii będziemy odkrywać stopniowo. By zdradzić kilka postaci:
Ewa Zwolska (Mewa w Locie), Monika Lembke (Bajkopisarka.pl), Magdalena Dąbrowska (Magda z Podlasia), Ewelina Cywińska (Talerz Kolarza), Agnieszka Ejsymont (Niezłe Szprychy), Agnieszka Bagieta (Welcome on my Bike), Damy Ostro, Enduroprinceski, Queens of the Road.
Po to, by integrować
Jednym z rozwijających się nurtów kolarstwa są powstające grupy rowerowe, w których rowerzyści spotykają się na ustawkach i wyjazdach. Jazda na rowerze wspólnie z innymi dostarcza endorfin nie tylko poprzez wysiłek fizyczny, ale dzielenie pasji, rozmowy czy zjedzone ciacho i wypitą kawę w lokalnej kawiarni.
Również kobiety zaczęły organizować takie grupy “girls only”. To przestrzenie stworzone do tworzenia relacji i wspólnej jazdy. Wiele dziewczyn rozpoczyna swoją przygodę z rowerem właśnie w takich społecznościach. Dlaczego? O to zapytaliśmy podczas naszych spotkań.
Do kampanii zaprosiliśmy m.in. dziewczyny z wrocławskiego kolektywu Damy Ostro, który na betonowym torze kolarskim organizuje ustawki na ostrych kołach. Projekt działa przy wsparciu stowarzyszenia Wrocławski Welodrom. Dziewczyny często trenują także na tzw. Otwartych Jazdach, na których pojawiają się zarówno mężczyźni, jak i kobiety.
Mieliśmy okazję porozmawiać także z kobietami z rzeszowskiego Queens of the Road. To kilkudziesięcioosobowa grupa rowerowych królewien, które wspólnie trenują na szosie, gravelu i MTB. Grupa ma niezłe powodzenie na Podkarpaciu, często organizuje wiele inicjatyw wspólnie z otwartą grupą Cyklo Rzeszów. Dziewczyny szkolą się pod okiem trenerów, uczestniczą w akcjach charytatywnych i startują w zawodach. Wiele znajomości wykracza już poza czas spędzony w siodełku. Queenki to doskonały przykład na to, jak rower integruje.
Po to, by motywować
Liczymy, że dzięki kampanii zmotywujemy jeszcze więcej pań do jazdy na rowerze. Chcemy pokazać, że rower to aktywność dla osób w każdym wieku i może pełnić różne funkcje na różnych etapach życia.
O tym, jak godzić macierzyństwo z rowerową pasją rozmawiamy z Moniką Lembke, znaną z bloga Bajkopisarka.pl. Monika opowiada o tym, jak ewoluuowało jej kolarstwo - od skupionego na świecie treningowym, po familijne i kobiece wyjazdy rowerowe, na których zaczęła bardziej doceniać aspekt towarzyski i uważniej przyglądać się widokom na trasach. Wiele wskazuje na to, że poprzez swój przykład zaraziła pasją do roweru swoje córki, które same pytają “Kiedy na rower?”. Także o tym, czego może ów pasja je nauczyć, rozmawiamy podczas spotkania.
To oczywiście nie wszystko. Na innych spotkaniach pokazujemy, jaką rolę rower ogrywa w życiu singielek, studentek, osób zmagających się z trudnościami zdrowotnymi. Kto może zarazić do jazdy lepiej niż inspiracja od drugiej osoby?
Po to, by pomóc odnaleźć siebie i drugiego człowieka
Z rosnącym przerażeniem obserwujemy postępujące zjawisko kryzysów psychicznych wśród młodych, w tym także dziewczynek. Wiele wskazuje na to, że jest to w części także pokłosie mediów społecznościowych i prezentowanej tam idealizacji życia. Problem dotyczy nastolatków, ale także wielu osób po 20-tce, którzy szukają lub już pragną redefiniować swoje życiowe drogi.
Choć rower nie ma mocy, aby wyleczyć depresję czy inne choroby psychiczne, jesteśmy przekonani, że może pomagać nam oczyszczać głowę, nabierać dystansu do problemów, dostrzegać pozytywne aspekty otaczającego świata i odnajdywać siebie. Dzieje się to przez wysiłek fizyczny, kontakt z naturą, a także spotkania z drugim człowiekiem - choćby we wspomnianych grupach rowerowych.
Dlatego chcemy dotrzeć z tą kampanią także do młodzieży i wyciągnąć ich sprzed telefonów na rowery. Pokazać korzyści z jazdy na rowerze dla ich relacji z innymi i samym sobą.
Doskonałą inspiracją dla młodych dziewczyn mogą być postaci z historii kobiecego kolarstwa, o których rozmawiamy na spotkaniu z Agnieszką Ejsymont, autorką książki “Niezłe Szprychy. O kobietach w kulturze rowerowej”. Karolina Kocięcka, Annie Londonderry czy współcześnie Maja Włoszczowska albo Katarzyna Niewiadoma to osobistości, które mogą stać się autorytetami dla młodych dziewczyn.
Jedną z inspiratorek może być też Magdalena Dąbrowska (Magda z Podlasia). Dziewczyna, która wyrabiała dwa etaty jako 20-kilkuletnia dziewczyna, opowiada o tym, jak samotny wyjazd rowerowy do Azji Południowo-Wschodniej sprawił, że na nowo zaczęła rozumieć takie pojęcia jak piękno, bogactwo czy siła. Perfekcjonizm, kompleksy na punkcie własnego ciała czy brak wiary w siebie - poprzez jazdę na rowerze Magda zaczęła układać te rzeczy na nowo.
Kampania #DziewczynyNaRowery to zatem także zwrócenie uwagi na funkcję prozdrowotną, jaką może odgrywać rower w naszym życiu. Takie właściwości kolarstwa potwierdzi chyba każdy rowerzysta!
#DziewczynyNaRowery - bądź z nami! Podziel się z innymi!
Jeśli zgadasz się z tym, co chcemy przekazać, podziel się z innymi informacją o kampanii - udostępnij post, filmik czy artykuł. Zależy nam na tym, aby ta kampania dotarła do jak największej liczby osób i pokazała, że kolarstwo jest otwarte na każdego i każdy może w nim odnaleźć swoją ulubioną odmianę.
Kampanię prowadzimy pro bono. Jeśli chcesz pomóc nam dotrzeć do większej liczby osób, możesz to zrobić przez buycoffee lub Patronite.
Bądźcie z nami! Odkryjmy i porozmawiajmy razem o kobiecych obliczach rowerowej pasji.
CzasNaRower.pl | Magazyn Bike | Wrocławski Welodrom |