Przygotowanie do wyprawy rowerowej

Pierwsza wyprawa rowerowa - jak się przygotować? Poradnik LESOVIK

Udostępnij

Z zachwytem obserwujemy rosnący w ostatnim czasie wzrost zainteresowania wyprawami rowerowymi i bikepackingiem. Jako osoby bezpowrotnie zakochane w spędzaniu czasu na świeżym powietrzu, nocowaniu wśród odgłosów lasu i przemierzaniu świata na rowerze, od razu zgodziliśmy się, kiedy Kacper z Velomapa.pl poprosił nas o przygotowanie artykułu o tym, jak przygotować się do pierwszej wyprawy rowerowej.

Planowanie

Każda wyprawa rowerowa zaczyna się w głowie. Wyobraź sobie, jak według Ciebie wygląda idealna przygoda na dwóch kółkach — czy marzysz o mocnym wycisku, podczas którego pot zalewa Ci skronie i przesuwasz granice swoich możliwości? Może wolisz nieśpiesznie przemierzać leśne ścieżki, zatrzymując się co chwila, aby wskoczyć do jeziora i odpocząć na miękkiej kępce mchu? Wybór należy do Ciebie i jeśli planujesz podróżować solo, sprawa jest prosta. Pamiętaj jednak, że w przypadku planowania wyprawy ze znajomymi warto od razu ustalić podstawowe założenia wycieczki, tak aby nikt nie poczuł się rozczarowany.

Co warto wziąć pod uwagę na etapie planowania wyprawy rowerowej?

Wybór trasy

Bez trasy nie ma wyprawy! Wybierając trasę, sprawdź jej trudność i rodzaj nawierzchni (informacje te znajdziesz w opisie tras na Velomapa.pl), a następnie rzuć okiem na Twój rower — to szosa, trekking, gravel czy MTB? Typ roweru w naturalny sposób sugeruje teren, w jakim powinieneś się poruszać. Pamiętaj, że przyczepisz do niego torby lub sakwy z bagażami, co znacznie utrudni pokonywanie podjazdów i nierówności na drodze.

Na początek polecamy wybrać trasę łatwiejszą niż te, po których jeździsz na co dzień. Jazda rowerem obciążonym całym zapakowanym bagażem jest zupełnie inna, niż jednodniowa wycieczka z bidonem w ramie i dokumentami w małej torebce na ramie. Przeszkody terenowe będą wymagały większej sprawności i siły, prędkość na drogach nie będzie tak wysoka jak na treningu szosowym, a niektóre techniczne odcinki nie będą w ogóle przejezdne, gdy twój rower będzie miał na sobie 10 kg dodatkowego sprzętu. Lepiej zatem wybrać się na łatwiejszy szlak i zachować siły na rozkoszowanie się wieczornym biwakiem.

Przy wyborze trasy musisz uwzględnić to, ile będzie trwała Twoja wycieczka i ile kilometrów planujesz pokonać. Nie chcesz znaleźć się w sytuacji, w której do mety zostało jeszcze 70 kilometrów, a Twój pociąg odjeżdża za godzinę. Ile kilometrów dziennie jesteś w stanie przejechać komfortowym tempem, uwzględniając dodatkowe obciążenie roweru, ukształtowanie terenu, przerwy na posiłki i zwiedzanie? Bezpiecznie można założyć, że kolarstwo romantyczne w umiarkowanie trudnym terenie odbywa się ze średnią prędkością 10-13 km/h. Dzienna trasa o długości około 40- 65 km da sporo satysfakcji, ale nie wyczerpie fizycznie i da czas na dodatkowe atrakcje. W sekcji ‘kolekcje’ na stronie Velomapa znajdziesz przygotowany przez nas i naszych ambasadorów zestaw tras na rowerowe wycieczki — może któraś z nich przypadnie Ci do gustu?

O wyborze trasy często decyduje sposób, w jaki planujesz się do niej dostać. Jeśli dojedziesz na miejsce startu samochodem, Twoja trasa powinna mieć formę pętli. Podróż pociągiem daje większą swobodę w planowaniu trasy i do tego jest bardziej ekologiczna. Podróżowanie autobusem z rowerem jest najmniej wygodną formą transportu i wymaga spakowania Twoich ukochanych dwóch kółek w karton lub zawinięcia ich w folię ochronną. Część przewoźników całkowicie zabrania podróżowania autobusem z rowerem!

W skrócie - wybierając trasę zastanów się nad:

Kompletowanie ekwipunku i planowanie

Dla wielu osób to ulubiony etap planowania! Rozkładanie wszystkich elementów wyposażenia na podłodze lub łóżku i ogarnianie ich wzrokiem sprawia, że wizja wyprawy rowerowej nabiera realnych kształtów. Podczas kompletowania ekwipunku korzystamy z bazowej listy, którą modyfikujemy w zależności od zapowiadanej pogody i regionu, który postanowiliśmy odwiedzić.

Sprzęt potrzebny podczas wyprawy najlepiej podzielić na kategorie, następnie zebrać wszystkie przedmioty w jednym miejscu. Powstrzymaj się z pakowaniem do momentu, w którym masz pewność, że wszystkie elementy wyposażenia z listy masz przed sobą, a lista została sprawdzona co najmniej dwukrotnie. Jeśli wszystko jest w na swoim miejscu, możesz przejść do pakowania, zaznaczając na liście każdy przedmiot, który znajduje się już w torbach. Ten sposób uchroni Cię od kilkukrotnego wyciągania wszystkiego z toreb, aby upewnić się, czy dany przedmiot został już spakowany.

W skrócie:

Wybór sposobu noclegu

Spokojny sen podczas wyprawy rowerowej jest bardzo ważny — w końcu będziesz codziennie pedałować przynajmniej przez kilka godzin, a Twoje ciało będzie potrzebowało regeneracji. Jeśli zdecydujesz się na nocleg na łonie natury do wyboru masz namiot, hamak, nocleg pod tarpem na ziemi lub bivi bag. Sami korzystamy oczywiście z hamaków, które dla nas są najlepszym sposobem na wygodne spanie w bliskości z naturą.

Pamiętaj, że na pełny zestaw hamakowy, który zapewni Ci komfortowy i nieprzerwany sen składa się z hamaka, tarpa, izolacji od strony pleców (w postaci maty, materaca lub podpinki) oraz śpiwora dostosowanego do zapowiadanych warunków (w tym celu spójrz na jego deklarowaną temperaturę komfortu, nigdy na ekstremalną). Zestaw możesz rozbudować o moskitierę, która przyda się szczególnie podczas letnich miesięcy oraz mini hamak do przechowywania sprzętu. W 2021 wprowadziliśmy również na rynek LARVĘ — jeden pokrowiec mieszczący jednocześnie hamak, podpinkę i śpiwór, który skraca czas rozbijania, obozowiska eliminując konieczność rozkładania każdego z elementów osobno.

Sprzęt do spania zazwyczaj pakujemy do torby podsiodłowej i torby na kierownicę, w których powinny znajdować się lekkie przedmioty. Podpinkę i śpiwór lepiej spakować bez pokrowców, dzięki czemu lepiej wypełnią nieregularny kształt toreb (chyba, że korzystasz z LARVY). Cały letni zestaw hamakowy zmieści się w torbie o pojemności około 15 litrów. Jeżeli pakujesz wszystko razem, to najlepiej wybrać do tego celu torbę na kierownicy. Jeżeli masz śpiwór syntetyczny, który kompresuje się gorzej niż puchowy, możesz schować go do podsiodłówki. Do pakowania śpiwora nie używaj jego oryginalnego pokrowca kompresyjnego – śpiwór dużo łatwiej upchnąć w zakamarki po prostu wpychając go kawałek po kawałku i wypełniając w ten sposób nieregularny kształt toreb. Jeśli chodzi o tarp, to może zdarzyć się sytuacja, w której przy pakowaniu tarp nadal jest mokry po nocnym opadzie deszczu. W takiej sytuacji należy solidnie wytrzepać tarp, co zdecydowanie ograniczy ilość pozostających na nim kropel wody, następnie schować go do pokrowca, który wykonany jest z wodoodpornej tkaniny i przypiąć na zewnątrz podsiodłówki lub torby na kierownicy.. W ten sposób reszta bagażu zostanie chroniona przed zamoczeniem.

W skrócie:

Wybór miejsca na biwak

Miejsca, w których planujesz biwakować, najlepiej wybrać już na etapie planowania trasy. Dlaczego? W Polsce zabronione jest biwakowanie poza obszarami objętymi programem “Zanocuj w Lesie”. Mapę miejsc możesz zobaczyć tutaj. Czy to znaczy, że nie da się rozbić hamaka lub namiotu w innym miejscu? Nie! Pozostają jeszcze pola kempingowe oraz działki prywatne, na których często można rozłożyć obóz po uzgodnieniu szczegółów z właścicielem. Dla ułatwienia na trasach z naszej kolekcji znajdziesz rekomendowane przez nas miejsca noclegowe, które pozwolą Ci wygodnie i legalnie spędzić noc blisko natury.

Kolejnym czynnikiem skłaniającym nas do planowania zawczasu miejsca obozowiska jest lokalizacja sklepów. Nasza praktyka pokazała, że przewożenie zakupów spożywczych na kolację i śniadanie przez więcej niż kilka kilometrów jest po prostu uciążliwe, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że do przewiezienia będzie zapas wody do gotowania i przygotowania porannej kawy. Z tego względu staramy się planować nasze biwaki tak, aby w niewielkiej odległości przed miejscem noclegowym zahaczyć o sklep.

Wybierając miejsce na biwak, sugerujemy szukać lokalizacji, która w sposób naturalny osłonięta jest przed wiatrem, co zwiększy komfort termiczny podczas spania. Najlepiej unikać brzegów rzek i jezior, grzbietów gór i odsłoniętych szczytów oraz głębokich i wąskich dolin ze względu na zjawisko inwersji temperatur (zimne powietrze „spływa” na dno doliny). Nocleg w tych miejscach jest oczywiście możliwy przy odpowiednim przygotowaniu sprzętowym, a piękne widoki wynagrodzą trud związany z przewożeniem cieplejszej podpinki czy śpiwora.

Po dotarciu na miejsce noclegowe warto włożyć nieco wysiłku w zadbanie o swój komfort i bezpieczeństwo. Posiadacze hamaków nie muszą trudzić się, uprzątając z podłoża szyszki i patyki, jednak warto usunąć z okolic obozowiska większe gałęzie, o które łatwo się potknąć. Warto również zerknąć w górę i upewnić się, że nad hamakiem nie wiszą martwe gałęzie, które mogłyby spaść na Ciebie w środku nocy. Jeśli chodzi o wybór drzew do rozbicia hamaka — sprawa jest stosunkowo prosta. Wybierz dwa grube, zdrowe drzewa.Optymalna odległość między drzewami to 4.5 metra, czyli 6 kroków.

W skrócie:

Jesteś spragniony wiedzy?

Odwiedź naszą stronę internetową, lesovik.eu, gdzie znajdziesz artykuły poradnikowe na temat hamakowania lub obejrzyj przygotowany przez nas webinar o bikepackingu.

Tekst: Maria Kostacińska
Zdjęcia: Coffee Tea Trip

Artykuł powstał z rowerowej pasji. Jeśli chcesz, możesz za niego podziękować, wspierając nas przez buycoffee.

Udostępnij

Maria Kostacińska

Zakochana w swobodzie jaką daje bikepacking, zwiedza świat z perspektywy siodełka rowerowego. Kiedy jest w domu działa na rzecz kobiet w kolarstwie, jako jedna z osób odpowiedzialnych za projekt Babska Korba. Możecie śledzić Marię na Instagramie.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera.

Okazjonalnie będziemy wysyłać email z nowościami o stronie, ciekawymi rowerowymi treściami oraz ofertami od partnerów. W każdej chwili możesz się wypisać.

Zapisz się

Najpopularniejsze artykuły

mobilna velomapa