Szlaki i trasy rowerowe na świecie

Rowerowa wycieczka z Berlina na Uznam: relacja z trasy

Odkryj piękno Brandenburgii i wyspy Uznam na rowerze. Przeczytaj relację z trasy pełnej malowniczych widoków, wyzwań i przydatnych wskazówek na temat infrastruktury i lokalnych atrakcji.
Udostępnij

Szlak Berlin - Uznam można określić jako średnio trudny. Początkowo, do około 30 km od Berlina, trasa jest całkiem łatwa i płaska. Jednak za Barnau zaczynają się interwałowe podjazdy. Brandenburgia jest przyjemna, choć miejscami może wydawać się monotonna – krajobraz składa się głównie z lasów i jezior.

Eggesin. Typowa dla regionu zabudowa sakralna.
Eggesin. Typowa dla regionu zabudowa sakralna.

Warto wziąć pod uwagę, że na tym odcinku trwają obecnie prace remontowe, co wymusza lekkie zmiany trasy. Objazdy są dobrze oznaczone, ale mogą nieco wydłużyć drogę – na przykład około 25 km przed Joachimsthal.

W kilku miejscach obecny szlak różni się oznaczeniami od tych, które można znaleźć na stronie lub w aplikacji – szczególnie w okolicach jezior, np. niedaleko Joachimsthal czy około 10 km od Anklam.

Prenzlau wyłaniające się ponad jeziorem.
Prenzlau wyłaniające się ponad jeziorem.

Pierwszego dnia dojechałam do Seehausen, które leży 15 km od Prenzlau i 8 km za Warnitz, czyli pomiędzy tymi miejscowościami. Okolica jest bardzo przyjemna – znajdziecie tu pola kempingowe, a także miłe hotele i pensjonaty.

Głęboka Branderburgia. Jakieś kilkanaście km przed miejscowością Warnitz. Flieth - Stegetlitz zdaje się nazywa ta miejscowość.
Głęboka Branderburgia. Jakieś kilkanaście km przed miejscowością Warnitz. Flieth - Stegetlitz zdaje się nazywa ta miejscowość.

Droga między Seehausen a Prenzlau jest malownicza i przyjemna – prowadzi wzdłuż jezior, przez lekkie wzniesienia, a ścieżki rowerowe są bardzo fajne i odseparowane od ruchu samochodowego.

Jezioro - ok 15km do Joachimstahl. Branderburgia.
Jezioro - ok 15km do Joachimstahl. Branderburgia.

Jeśli chodzi o Brandenburgię, a myślę, że to może dotyczyć znacznej części Niemiec, warto wziąć pod uwagę, że sklepy i kawiarnie często są zamykane już w godzinach popołudniowych, około 16:00.

Eggesin. Typowa dla regionu zabudowa sakralna.
Eggesin. Typowa dla regionu zabudowa sakralna.

Za Prenzlau, bardzo przyjemnym miasteczkiem nad jeziorem, w którym znajduje się serwis rowerowy z obsługą mówiącą po angielsku, trasa prowadzi w stronę Pasewalk. Po drodze napotkacie kilka niewielkich wzniesień i krótkie, ale irytujące odcinki z betonowych płyt. Tego typu nawierzchnia będzie się jeszcze kilkakrotnie pojawiać aż do Anklam, gdzie zakończyłam jazdę drugiego dnia. Niestety, spotkacie tu także bardzo niewygodną kostkę brukową.

Droga w kierunku Pasewalk. Okolice Bandelow.
Droga w kierunku Pasewalk. Okolice Bandelow.

Z Pasewalk do Ueckermünde prowadzą wygodne drogi rowerowe wzdłuż szos, otoczone lasami, gdzie znajdują się bazy Bundeswehry. Jazda jest bardzo komfortowa. Po drodze mija się Torgelow, a za nim przyjemne odcinki leśne, które prowadzą do Ueckermünde.

Niestety, miałam pecha – gdy mijałam Eggesin w stronę Ueckermünde, doszło do awarii linii wysokiego napięcia i policja nie pozwalała na przejazd. Musiałam znaleźć objazd – przez las w okolicach Hollanderai i Liepgarten, co wydłużyło moją trasę.

Okolice Zempin, wzdłuż północnego wybrzeża Uznam.
Okolice Zempin, wzdłuż północnego wybrzeża Uznam.

Za Ueckermünde w stronę Anklam trzeba przygotować się na sporo odcinków szutrowych i gruntowych – są jednak dość wygodne do jazdy. Kilka kilometrów przed Anklam napotkałam kolejny remont i konieczność zmiany trasy.

Ścieżka w lesie na wyspie Uznam - jedna z wielu w podobnym stylu.
Ścieżka w lesie na wyspie Uznam - jedna z wielu w podobnym stylu.

Anklam to urocze miasteczko, w którym warto się zatrzymać, nawet jeśli nie planujecie tam noclegu. Z Anklam jest już blisko na wyspę Uznam.

Trzeciego dnia dojechałam do miejscowości Ahlbeck i Heringsdorf, tuż przy granicy z Polską, trzymając się szlaku. Wyspa Uznam ma zupełnie inny klimat niż Brandenburgia i Meklemburgia – na wyspie spotyka się znacznie więcej rowerzystów, zarówno z sakwami, jak i tych jeżdżących rekreacyjnie. Im dalej na północ, tym więcej spotyka się rowerowych podróżników.

Wyspa Uznam.
Wyspa Uznam.

Uznam to bardzo przyjemna wyspa, ale warto przygotować się na spore wzniesienia, często w lasach. W kilku miejscach nachylenie trasy wynosi około 12%, a na północy wyspy są nawet odcinki z nachyleniem 16%, choć te nie były aż tak trudne do pokonania.

Cudne miasteczko Wolgast - łączące wyspę Uznam z lądem.
Cudne miasteczko Wolgast - łączące wyspę Uznam z lądem.

Z Heringsdorfu pojechałam na zachód w stronę Wolgast, całkowicie odbiegając od głównego szlaku. Początkowo trasa biegnie ścieżką wzdłuż drogi krajowej i jest dość monotonna, ale bardzo wygodna i dobrze utrzymana. Później w kilku miejscach skręca się w kierunku kurortów, aż w końcu dojeżdża się do Wolgast – kolejnego miłego miasteczka, które bardzo polecam. Znajduje się tam most, przez który można przedostać się z wyspy z powrotem na ląd.

Port we Freest.
Port we Freest.

Miałam nocleg w miejscowości Freest nad samym morzem, 10 km od Wolgast. Pomiędzy Freest a Peenemünde kursuje prom, ale godziny jego kursowania nie są zbyt przystępne – jeździ dość często, ale najpóźniejszy kurs jest około 16:00 z Peenemünde na ląd. Poza tym, z rowerem kosztuje 9 EUR.

Freest. Golden hour na plaży.
Freest. Golden hour na plaży.

Ogólnie chciałam sobie wydłużyć tę wyprawę, więc z Heringsdorfu przy granicy zawróciłam na zachód. Następnego ranka (to był już czwarty dzień) podjechałam promem z Freestu do Peenemünde (koniec trasy) i do Świnoujścia jechałam w odwrotnym kierunku, czyli na wschód. Po drodze mijałam miłe kurorty z ładnymi plażami. Wszędzie jest dość tłoczno, także na rowerach.

Okolice Kroslin i tamtejsza zabudowa.
Okolice Kroslin i tamtejsza zabudowa.

Trasa prowadziła przez lasy, a za samym Peenemünde spotkałam nawet pola z bunkrami. Ogólnie było bardzo przyjemnie – kurorty są ładne i tłoczne, przypominające nieco połączenie Sopotu z Ustką. Znajdziecie tu ładne promenady, ale także sporo podjazdów w lasach – głównie o charakterze interwałowym.

Typowa architektura na wyspie Uznam. Tu już blisko granicy z Polską w Heringsdorfie.
Typowa architektura na wyspie Uznam. Tu już blisko granicy z Polską w Heringsdorfie.

W końcu dojechałam do Heringsdorfu, a stamtąd już rzut beretem do granicy z Polską i do Świnoujścia.

Północne wybrzeże wyspy Uznam. Okolice Zempin.
Północne wybrzeże wyspy Uznam. Okolice Zempin.

Warto dodać, że na wyspie Uznam można bez problemu korzystać z przyplażowych toalet ZA DARMO. Na wyspie jest także sporo kempingów, w tym jeden bardzo duży kilka kilometrów przed Heringsdorfem.

Miejscowość Uznam (Usedom) na wyspie Uznam.
Miejscowość Uznam (Usedom) na wyspie Uznam.

Ogólnie trasa jest godna polecenia, choć spore części Brandenburgii mogą wydawać się mniej ciekawe, a nawet nużące. To jednak zależy od tego, czego kto szuka – mi się taka jazda również podobała. Infrastruktura rowerowa jest bardzo dobra, choć po drodze jest mało sklepów i gastronomii – poza oczywiście wyspą Uznam, gdzie jest tego bez liku.

Oznaczenia szlaku są świetne, choć w kilku miejscach zmienione ze względu na remonty. Na trasie znajduje się wiele punktów wypoczynkowych, na ogół z wiatami w kształcie paśników. Jednak nigdzie nie widziałam stacji naprawy rowerów z samoobsługowymi narzędziami i pompką nożną, jak to bywa na wielu dużych szlakach w Polsce.

Jeśli ktoś nie mówi po niemiecku, niech nie liczy, że Niemcy w tym regionie będą mówić świetnym angielskim – nie mówią. 😃

Artykuł powstał z rowerowej pasji. Jeśli chcesz, możesz za niego podziękować, wspierając nas przez buycoffee.

Udostępnij

Majka Sokal

Wielbicielka wypraw rowerowych małych i dużych. Bazująca w Krakowie. Poza tym lubiąca też kawę, kawiarnie, jazz, miasto i analizować problemy. Może kiedyś skończy książkę o przestrzeni z perspektywy dwóch kółek.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera.

Okazjonalnie będziemy wysyłać email z nowościami o stronie, ciekawymi rowerowymi treściami oraz ofertami od partnerów. W każdej chwili możesz się wypisać.

Zapisz się

Najpopularniejsze artykuły