Porady i sprzęt

Szosa kontra gravel — który rower lepiej pasuje do Twojego stylu jazdy i trasy?

Gravel vs szosa to popularny temat gorących dyskusji między zwolennikami szybkiej jazdy i gładkiego asfaltu a miłośnikami przełajów. Oba typy rowerów sprawdzą się w nieco innych okolicznościach, choć już teraz można napisać, że rowery gravelowe są bardziej uniwersalne ze wszystkimi tego konsekwencjami. Który rower wybrać na rekreacyjne przejażdżki, a który do zawodów, kiedy liczy się szybkość?
Udostępnij

Porównanie roweru szosowego z gravelem — sprawdź podobieństwa i różnice

Rowery gravelowe oferują większy komfort jazdy od klasycznych szosówek, dzięki szerszym oponom. Geometria ramy szutrowca ma zapewnić absorpcję wstrząsów i wibracji co powoduje, że rowerem gravelowym pojedziesz po wszystkich utwardzonych drogach, nie tylko asfalcie.

Z kolei w przypadku rowerów szosowych liczy się przede wszystkim osiągnięcie maksymalnej prędkości. Opony szosowe są węższe i mają gładki bieżnik, dlatego idealnie sprawdzają się na asfaltowych drogach, oferując maksymalną wydajność.

Kiedy postawić na rower gravelowy?

Gravel łączy w sobie możliwość jazdy po różnorodnych nawierzchniach oraz dynamikę. Zastosowanie kierownicy typu baranek pozwala na przyjęcie bardziej sportowej pozycji, ale kiedy trzeba, gravele pasują do długodystansowych wypraw dzięki wielu punktom montażowym na różnego rodzaju akcesoria.

Szerokość opon w gravelu wynosi między 35 a 45 mm i zwykle są one wyposażone w wyraźny bieżnik. Dzięki temu rower szutrowy zapewnia stabilność jazdy. Pomimo „baranka” geometria ramy i solidna konstrukcja umożliwiają komfortową jazdę. Materiał ramy to zwykle aluminium, w droższych modelach stosuje się włókno węglowe. Ewentualnie może być to aluminium uzupełnione o karbonowy widelec. Grono fanów mają też gravele stalowe — genialnie sprawdzające się w długodystansowych, bikepackingowych wypadach.

Gravele sprawdzają się na długich dystansach, jeśli nie zależy Ci na maksymalnej prędkości. Ich domeną są szutrowe ścieżki, leśne drogi, ale na asfaltowej trasie nie będą w stanie dogonić kolarzówki. To świetny wybór do jazdy rekreacyjnej, kiedy chcesz spędzić długie godziny w siodełku, napawając się pięknem przyrody.

Interesują Cię gravele i szukasz dobrej oferty? Sprawdź ofertę sklepu Sprint-rowery.pl: https://sprint-rowery.pl/rowery-gravel.

Rower gravel Polygon x RWR Tambora A3 - najtańszy w swojej klasie

Mówi się, że gravele są drogie, ale czy rzeczywiście musi tak być? Sprawdź gravel Polygon x RWR Tambora A3, aby zobaczyć, że niska cena może iść w parze z jakością. Za cenę około 5500 zł, co jak na gravela jest świetną ofertą, dostajesz ramę ALC XC Trail z aluminium. Do tego zastosowano kompletny osprzęt Shimano GRX, 10-rzędową kasetę Shimano 11-36T oraz hamulce hydrauliczne Shimano GRX RX-400. Całość została uzupełniona o taperowaną główkę ramy, karbonowy widelec i sztywne osie. Kupisz go w sklepie rowerowy online Sprint-rowery.pl. Przekonaj się, że nie ma tańszego gravela tej klasy.

Czym wyróżniają się rowery szosowe?

Rowery szosowe są przeznaczone na gładkie nawierzchnie i do długich tras. Montuje się w nich węższe opony o szerokości od 23 do 30 mm. Dodatkowo cieniowana konstrukcja minimalizuje opór powietrza, co pozwala szybko przyspieszać i utrzymać prędkość na długim dystansie. O ile gravel pozwala na jazdę w wyprostowanej pozycji, szosówka jest krótsza i bardziej agresywna.

Unikalne cechy szosy i drobne różnice w geometrii powodują, że te rodzaje rowerów są bardziej zwrotne i mocniej reagują na naciśnięcia pedałów.

Choć dla większości amatorów w zupełności wystarczy szosówka na ramie aluminiowej, naprawdę wysoką prędkość osiągają modele karbonowe. Są one ultralekkie, dobrze amortyzują drgania, a sztywność całej konstrukcji przyczynia się do szybszego rozpędzania roweru. W przypadku rowerów gravelowych karbon widuje się rzadziej.

Podobnie jak w przypadku szutrówek, również i tutaj rutynowo montuje się hydrauliczne hamulce tarczowe. Nic w tym dziwnego, przy wysokiej prędkości hydrauliczne tarczówki są w stanie zatrzymać dwa kółka w mgnieniu oka.

Rowery szosowe mają lepszą aerodynamikę od rowerów gravelowych, ale z drugiej strony zwykle brakuje w nich punktów montażowych. Przygotowując rower szosowy do długiej trasy, trzeba mieć w pamięci, że nie przytroczysz do niego tyle ekwipunku, co do gravela.

Warto wspomnieć również o różnicy w napędzie między szosą a gravelem widocznej np. w ofercie Shimano. Dla rowerów typowo szosowych japoński producent wyodrębnia napędy Dura-Ace, Ultegra, 105, Tiagra, Sora, Claris i Tourney. Zapewniają one płynne przełożenia i cichą, pracę. Z drugiej strony nienajlepiej radzą sobie z błotem, pyłem i wilgocią. W tym miejscu wygrywają gravele z napędem GRX w wersji RX800, RX600 i RX400, czy też linia 825 Di2.

Rower szosowy czy gravel — który z nich wybrać?

Wybór między rowerem typu gravel a szosą w dużej mierze sprowadza się do preferencji. Jeśli Twoim priorytetem są jazdy na czas, regularnie starujesz w zawodach lub po prostu lubisz poczuć pęd powietrza na twarzy, zwróć uwagę przede wszystkim na modele szosowe. Gdy preferujesz dalekie wyprawy i liczysz się z tym, że trasa może poprowadzić Cię po asfalcie, ale także przez las, łąkę lub niewielkie pagórki, zdecydowanie celuj w gravele. Będzie to dobry wybór, jeśli chcesz mieć tylko jeden rower w garażu lub piwnicy.

Gravel czy szosa, gdzie robić zakupy?

Szukasz maszyny do szybkiej jazdy w świetnej cenie? Sprawdź ofertę Sprint-rowery.pl i wybieraj z modeli uznanych producentów — Trek, Giant, Polygon i nie tylko. Ekipa Sprint-rowery.pl od ponad 30 lat doradza w wyborze jednośladów dla amatorów i profesjonalistów. To doświadczenie, któremu możesz zaufać. W sklepie znajdziesz także bogaty wybór wyposażenia i odzieży kolarskiej. Skorzystaj z gwarancji najniższej ceny i zakupów ratalnych 0%. Odwiedź sklep online lub jeden ze sklepów stacjonarnych.

Udostępnij

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera.

Okazjonalnie będziemy wysyłać email z nowościami o stronie, ciekawymi rowerowymi treściami oraz ofertami od partnerów. W każdej chwili możesz się wypisać.

Zapisz się

Najpopularniejsze artykuły